Bab 28

2.2K 62 0
                                    

Pejam celik..pejam celik sudah hampir empat bulan usia bayi Eliya dan Eddie.Tibalah saatnya untuk Rabiatul dan Farouq pula mendirikan rumah tangga mereka.Eliya bersiap-siap dihadapan cermin sambil diperhatikan Eddie.
"sayang..jangan la siap cantik-cantik sangat..nanti abang rasa macam sayang pula nak tunjukkan isteri kesayangan abang ni kat orang.."ujar Eddie dalam nada manja.
"ngada-ngada la abang ni..cuba abang tengokkan Sofy dan Heyqarl kat bilik ummie tu..Liya rasa macam dah tiba waktu menyusu diorang je.."ujar Eliya.
"alaa..abang baru nak manja-manja dengan sayang..takkan la diorang pun nak menyibuk juga.."ujar Eddie.
"abang..kesian kat anak-anak kita tu..abang lupa ke diorang tu masih breast feed lagi tau..nanti kalau dah mengamuk masa wedding tu kan susah.."balas Eliya memujuk.Eddie memuncungkanmulutnya sebelum bangkit dari duduknya.
"ye la..ye la..asyik-asyik dengan anak-anak dia aje..cari yang lain nanti baru tahu.."rungut Eddie perlahan namun masih dapat didengar jelas oleh Eliya.
"apa abang cakap?!"soal Eliya yang sudah naik tocang.
"Ehh..tak ada apa-apa..sekejap ye sayang abang amik Heyqarl dengan Sofy..budak-budak ni pun satu..dah tau waktu menyusu pun masih nak duduk dengan oma dia lagi.."bebel Eddie lalu segera meninggalkan biliknya itu.Eliya tergelak sendiri melihat keadaan suaminya yang sedikit gelabah apabila disergahnya sebentar tadi. 'Tahu takut..nak cari lain konon..langkah mayat Liya,Sofy dan Heyqarl dulu..'hati Eliya berkata-kata.

Beberapa minit kemudian Eddie masuk ke bilik sambil mendukung Sofea manakala Heyqarl pula didukung oleh Sariyanti.pengasuh yang diupah oleh Eddie untuk menjaga anak-anaknya.
"anak mama..sini sayang.."ujar Eliya sejurus melihat wajah anak perempuannya yang berkulit putih melepak memakai bergaun pink.Heyqarl pula diletakkan diatas katil oleh Sariyanti sebelum dia beredar dari bilik tersebut.Sofea tersenyum saat melihat wajah ibunya,dia seakan-akan faham apa yang dikatakan oleh ibunya.
"anak daddy ni nakal tau..malam tak mahu tidur.."ujar Eddie saat Eliya mengambil alih mendukung anaknya itu.
"iye?..anak mama tak tidur.."soal Eliya.Sejak anak mereka dilahirkan,Eddie telah bersetuju untuk bangun pada waktu malam bagi menjaga anak-anaknya itu.Hanya sesekali sahaja Eliya akan bangun hanya untuk tujuan menyusukan selebihnya adalah tugas Eddie.
"kesian daddy..tu la..mama nak tolong,daddy jual mahal..mulai malam ni biar mama yang bangun kan sayang?.."ujar Eliya kepada anaknya yang sedang memandang wajahnya sambil menyusu.
"Liya..abang boleh buat la sayang..diorang kan anak abang juga.."ujar Eddie.
"no abang..Liya rasa macam tak bertanggungjawab pula sebagai ibu budak-budak ni..please..if you love me,abang bagi Liya pula amik alih tugas abang.."ujar Eliya sambil mengusap pipi suaminya itu.
"okay la..abang mengalah..tapi kalau abang tersedar juga masa diorang bangun,Liya jangan marahkan abang pula..okay?.."soal Eddie.Eliya mengangguk sambil tersenyum. 'Ya Allah..aku bersyukur kepadamu kerana telah mengurniakan suami yang cukup memahami diriku..semoga kebahagiaan kami berkekalan hingga ke akhir hayat..amin..'doa Eliya dalam hati.Heyqarl bagai iri hati dengan Sofea saat melihat kakaknya itu sedang dipangku oleh ibunya,tangisan kuat mula kedengaran.Eddie yang sedang tersenyum melihat anak perempuannya segera memandang kearah Heyqarl yang sedang berbaring disebelah mereka.
"ya allah..kuatnya suara hero daddy ni..terkejut daddy dibuatnya..nangis macam dah kena sengat tebuan aje.."ujar Eddie lalu mengangkat Heyqarl.Eliya tersenyum melihat Eddie yang sedang sibuk memujuk Heyqarl dari menangis.Maklumlah kebiasaannya anak kembar akan berjangkit tangisannya.Mujur Sofea sudah mendapat habuannya jika tidak,riuh satu rumah memujuk kedua-dua kembar itu.Tanpa kehadiran si kembar itu,rumah milik keluarga mereka bagai tiada cahaya kegembiraan.

Lima tahun kemudian..
"Mama!!!!..."kedengaran suara Sofea dan Heyqarl dari arah pagar rumah.Eliya yang sedang khusyuk menyiram pokok bunga turut terkejut menyebabkan getah paip yang dipegang oleh Eliya terlepas dari genggamannya.
"Ya allah budak berdua ni..kenapa jerit-jerit ni?.."soal Eliya pelik sambil mengusap dadanya akibat terkejut.Heyqarl dan Sofea hanya tersengih kepada Eliya sambil melayangkan sepucuk surat.
"hey..bawak sini mama nak tengok surat tu.."ujar Eliya lalu mengambil surat tersebut dari tangan Sofea.Eliya tersenyum melihat surat tersebut. 'Zafril ni..dari dulu tak berubah..padahal dah ada teknologi moden pun masih nak hantar surat lagi..'hati Eliya berkata-kata.
"surat dari siapa tu mama?.."soal Heyqarl yang petah berbicara walaupun usianya baru memasuki lima tahun.
"dari kawan mama.."Jawab Eliya pendek.Tanpa banyak tanya Sofea dan Heyqarl berkejaran masuk ke dalam rumah.Eliya hanya tersenyum mengingatkan zaman kanak-kanak dia dan Eddie yang suka berkejaran seperti anak mereka kini.Surat yang berada ditangan Eliya menarik perhatiannya untuk membaca isi kandungannya.Perlahan sampul surat yang mempunyai stem dari Australia itu dibuka.Sejak kembalinya Eliya dari Australia empat tahun lalu,Zafril tidak pernah berhubung dengannya.


Assalamualaikum Eliya Rihanna,
Anna apa khabar?..saya harap Anna dalam keadaan sihat waalfiat..maafkan saya sebab selama ni tak pernah cuba untuk menghubungi Anna..bukan saya tak cuba, cuma saya perlukan masa untuk tenangkan fikiran saya dan cuba untuk buka hati saya untuk orang lain..tapi..semuanya dah terlambat Anna..dalam masa saya cuba untuk lupakan awak...saya telah diberi dugaan yang sungguh berat..kini saya telah disahkan menghidap kanser hati tahap ke 4..jangka hayat saya untuk terus melihat dunia ini hanyalah untuk seketika sahaja,Anna..oleh itu,Anna..anggaplah permintaan saya ini adalah permintaan terakhir saya buat awak..saya berharap sangat agar saya dapat luangkan sisa hidup saya bersama awak buat beberapa detik kehidupan saya ini..saya merayu pada awak,Anna..saya tahu awak mempunyai kehidupan dan keluarga sendiri tetapi..izinkan saya untuk merasa sedikit kegembiraan bersama Anna untuk seketika..maafkan saya andai permintaan saya ni agak keterlaluan..Andai Anna setuju dengan permintaan saya ini..Anna hubungilah kak Maria..hanya dia yang tahu saya dimana..

Salam Rindu...
Zafril



Eliya melipat semula surat tersebut lalu menyimpannya didalam poket seluar yang dipakainya.Air mata yang mengalir dipipinya pantas dikesat agar tiada sesiapa dapat mengesan perubahan pada dirinya.Tiba-tiba pinggang ramping Eliya terasa dirangkul kemas oleh seseorang.
"miss you,sayang.."bisik Eddie ditelinga Eliya sebelum memusingkan tubuh Eliya dan mencium pipi isterinya itu.Eliya hanya tersenyum walaupun didalam hatinya hanya tuhan yang tahu betapa beratnya dugaan buatnya.
"abang..abang dah makan?.."soal Eliya cuba berlagak selamba.
"belum..abang lapar sangat ni.."ujar Eddie sambil tersenyum nakal dan mendekatkan wajahnya ke wajah Eliya sehingga hidung mereka bergesel.
"isy..ngada-ngada la abang ni.."ujar Eliya cuba menolak dada bidang Eddie namun semakin kemas pula rangkulan Eddie.Wajah Eddie semakin mendekati wajah Eliya.
"yeay..yeay..daddy kiss mama.."kedengaran sorakan dari arah kolam renang berdekatan dengan kedudukan mereka berdua.Eliya dan Eddie pantas memandang kearah suara tersebut namun alangkah terkejutnya apabila Naimah turut tersenyum simpul memandang gelagat anak menantunya itu.
"masih siang lagi,nak oiii..."usik Naimah membuatkan wajah Eliya membahang dan segera dia meninggalkan Eddie yang mengenyitkan matanya kepada ummienya itu.
"sayang..baru kena usik sedikit dah nak lari.."ujar Eddie lalu berjalan laju bagi mengejar langkah Eliya.Eliya berhenti melangkah secara mendadak membuatkan Eddie hampir melanggar belakangnya.
"abang la..gatal!.."ujar Eliya seakan-akan merajuk lalu kembali berjalan laju.Eddie yang menahan tawa akhirnya terhambur juga tawanya namun dia masih lagi mengekori isterinya itu.Pergelangan tangan Eliya dipegang.
"jangan la laju sangat..penat abang nak kejar.."ujar Eddie namun Eliya memuncungkan mulutnya sambil berpeluk tubuh.Sengaja dia ingin dipujuk oleh suaminya itu.
"buat mulut macam tu..abang kiss nanti.."ujar Eddie seakan-akan berbisik.Eliya membulatkan matanya lalu menekup mulutnya sendiri.Eddie tergelak lagi.
"dah la..jom teman abang makan then kita manja-manja,okey sayang?.."soal Eddie lalu menarik tangan Eliya menuju ke dapur.


Eliya menutup laptopnya lalu membuka cermin mata yang dipakainya.Jamdisisi mejanya itu dilihat.Sudah hampir ke angka satu pagi.Eliya melihat kearahbelakangnya kelihatan Eddie yang sudah nyenyak dibuai lena.Telefon bimbitdiambil sebelum Eliya keluar dari bilik tersebut menuju ke tempat yang lebihtersembunyi.Nombor seseorang didail.Beberapa minit kemudian kedengaran suaramemberi salam dari hujung talian.
"waalaikumsalam..kak Maria..ni Liya.."ujar Eliya.
"ya Allah..Liya..lama akak tak contact Liya..macam mana kehidupan Liyasekarang..akak tengok last status Liya kat Fb,Liya dah dapat anak kembar..sohow's your life now?.."soal Maria teruja.Eliya tergelak kecil.
"waa..akak dah macam machine gun dah ni..Liya okey..anak-anak pun sihat dahmasuk umur empat tahun dah..akak macam mana dengan abang Umar?.."soal Eliya.
"Alhamdulillah..abang Umar dah mula menerima islam dengan baik..danAlhamdulillah juga kami dah mengerjakan umrah sekeluarga bawa anak-anak akaksekali.."jawab Maria gembira.
"akak sekarang stay mana?.."soal Eliya.
"akak stay kat Australia lagi temankan Zafril..ibu bapa kami dah meninggal duatahun lepas akibat kemalangan..so,tinggal kami dua beradik aje la,Liya.."ujarMaria dengan nada seakan-akan pasrah dengan segala yang terjadi.
"Zafril ada hantar surat pada Liya..Liya terkejut sangat tahu yang diamenghidap penyakit kanser tu.."ujar Eliya.
"kalau Liya terkejut..akak lagi la terkejut..siapa sangka,adik akak yang masihmuda tu boleh kena penyakit macam tu..dan..sekarang ni Zafril hampir setiapminggu kena buat Kimo so memang dah teruk sangat keadaan dia..tak nakmakan,rambut pun dah gugur.."balas Maria sayu.
"sabar la akak..Liya akan cuba untuk bantu Zafril dan luangkan sedikit masauntuk dia.."ujar Eliya.
"Eddie tahu pasal ni?"soal Maria.Eliya menghembus nafas berat.Itu adalah salahsatu masalahnya.
"tak..Liya memang tak nak beritahu dia..mungkin Liya hanya akan beritahu diayang Liya nak sambung belajar lagi di sana memandangkan anak-anak kami dahmasuk empat tahun tapi tengok dulu la kalau ada cara lain,Liya akan usahakansecepat mungkin.."ujar Eliya.
"terima kasih la Eliya..Liya memang seorang yang sangat baik hati..akak taktahu macam mana nak balas jasa Eliya"ujar Maria dihujung talian.
"it's okay akak..okay la akak nanti Liya call balik ye..assalamualaikum.."ujarEliya memberi salam sebelum mematikan talian. 'hurm..dugaan datang lagi menimpadiri aku ni lagi..'.

Eliya masuk semula ke biliknya dan mengambil tempat disamping Eddie yang sedangnyenyak dibuai mimpi.Wajah Eddie ditatap penuh kasih sayang.Perlahan Eliyamengembus nafas berat. 'patut ke aku beritahu dia pasal Zafril?..tapi aku pastidia tak akan terima rancangan aku untuk luangkan masa bersama Zafrildisaat-saat akhir hayat dia ni..ya Allah..bantulah hambamu ini..'hati Eliyabermonolog.Perlahan air mata Eliya mengalir sehingga mengenai pipi Eddie.
"sayang..are you okay?.."soal Eddie dengan suara serak akhibat terbangun daritidur.Makin deras pula air mata Eliya apabila ditanya begitu.
"hey...shh..kenapa sayang nangis ni?.."soal Eddie memujuk Eliya lalu menarikisterinya itu kedalam dakapannya.Eliya hanya menggelengkan kepalanya.
"then,why are you crying?.."soal Eddie lembut sambil mengusap air mata dipipiEliya.
"I..I just..miss you.."ujar Eliya lalu mengemaskan lagi pelukkan Eddie.Walaupunberasa pelik namun Eddie cuba untuk menahan dirinya dari terus bertanya kepadaisterinya memandangkan keadaan isterinya yang seang bersedih itu.
"it's okay..esok abang akan minta cuti dan luangkan masa dengansayang..okay?"ujar Eddie memujuk lalu membaringkan Eliya dan kembali memelukisterinya itu.Eddie mengusap rambut Eliya sehingga isterinya itu terlena namunlain pula pada dirinya.Fikirannya mula terganggu dengan apa yang terjadi.Takmungkin isterinya itu akan menangis sebegitu sekali jika merinduinya. 'pastiada sesuatu yang terjadi ni..aku kena siasat.."hati Eddie bermonolog sambilmemandang wajah sedih isterinya itu.


Love You 1000 Times (Wattpad Version)Where stories live. Discover now