Bab 27

2.2K 65 0
                                    

Lapan bulan kemudian..

Eliya tersenyumsambil menyusun beberapa hiasan dibilik bayi tiba-tiba terasa ada tanganmelingkari lehernya.
"sayang..kenapa senyum sorang-sorang ni,huh?.."soal Eddie romantis ditelingaEliya.
"nothing..Cuma teringat zaman Liya belajar dulu.."ujar Eliya lalu memusingkanbadannya menghadap Eddie.
"oh..jealousnya abang..sayang tak ingat abang pun.."ujar Eddie dalam nadamerajuk tetapi tangannya masih melingkari leher Eliya.Eliya tersenyum lagi lalumerapatkan badannya ke Eddie.Tiba-tiba Eddie terasa ada satu pergerakkan yangkuat diperut Eliya.Eliya mengambil tangan Eddie lalu diletakkan diperutnya.Makinkuat pergerakkan yang dirasai oleh Eddie.
"waa..anak daddy ni nak tunjuk terror dengan daddy ye.."ujar Eddie.
"hello..bukan anak aje..anak-anak,okey?.."ujar Eliya kepada Eddie.Eddiemembulatkan matanya.
"what?!..kenapa tak beritahu abang awal-awal?.."
"dah abang asyik busy aje sejak dapat projek baru ni..tu yang Liya diamkanaje.."balas Eliya selamba.
"hisy..memang nak kena sayang ni tau.."ujar Eddie sambil mencubit pipi Eliya.
"arrgghhh..abang..."jerit Eliya tiba-tiba sambil mengalirkan air mata.
"eh..takkan la cubit pipi sikit je dah nangis kot.."
"abang!!..Liya rasa air ketuban dah pecah ni.."jerit Eliya sambil memegangperutnya dan kelihatan air mengalir ke lantai dari betis Eliya.
"huh?!...habis tu apa abang nak buat ni?.."soal Eddie cemas.
"bawa handphone cepat.."ujar Eliya.Eddie memberikan telefon bimbitnya padaEliya.Eliya mendail dalam keadaan menahan kesakitan.
"saya perlukan ambulans.."ujar Eliya lalu memberikan alamatnya sebelum taliandimatikan.
"Liya..abang nak buat apa ni?.."soal Eddie sambil meraup wajahnya.Tangannya sedikit mengigilakibat terlalu cemas.
"abang!!..bawa Liya turun bawah cepat..Liya tak larat ni..sakit sangatt..."ujarEliya tersekat-sekat.
"oh..okey.."ujar Eddie lalu mencepung Eliya dan membawanya turun ke tingkatbawah.Kebetulan Marina dan Naimah baru sahaja masuk ke dalam rumah mereka.
"ya allah..Liya!!..."jerit Naimah dan Marina serentak.Beberapa saat kemudiankedengaran bunyi siren ambulans dihalaman rumah mereka.
"Eddie..bawa Liya ke luar sekarang juga..jangan risau kamu ikut je dia kehospital nanti ummie dengan mommy uruskan barang baby dan Liya.."ujar Naimah.
"ummie..jangan lupa sediakan pakaian untuk dua orang baby.."ujar Eliya dalamkeadaan kesakitan sebelum Eddie pantas menuju kearah paramedik yang sudah bersediamenjalankan tugas mereka.Naimah dan Marina saling berpandangan.
"dua baby?!"soal mereka serentak dalam keadaan terkejut bercampur teruja

"okey,puan Eliya..bersiap sedia,ya..tarik nafas dan lepas..dalam kiraantiga..puan tau apa yang puan harus buat.."ujar Doktor Dian.Eddie memegangtangan Eliya untuk memberi semangat buat isterinya itu walaupun dia yang lebihgementar berbanding Eliya.
"1,2,3...push.."kedengaran suara bidan agak kuat.
"sikit lagi puan Eliya..push.."ujar Doktor Dian.Beberapa minit kemudiankedengaran suara bayi menangis membuatkan semangat Eliya semakin membara.Bayitersebut terus diserahkan kepada Eddie.
"puan Eliya..tarik nafas dan turun nafas bersiap sedia untuk yangkedua..1,2,3...push...sikit lagi.. push!!..."dan sekali lagi kedengaran suara bayimenangis namun tidak sekuat bayi mereka yang pertama.Tiba-tiba Eddiemenyerahkan bayi mereka kepada juru rawat.Dia memegang kepalanya.
"Encik..encik tak apa-apa ke?"soal juru rawat tersebut.
"tak saya tak apa-apa.."ujar Eddie sebelum dia tidak menyedarkan diri.
"abang!!.."jerit Eliya sebelum semuanya gelap dipandangan mata Eddie.

Eddie membuka matanya perlahan namun kepalanya masih terasa agakpening.Kedengaran suara bayi merengek dari katil sebelah secara automatikmenyedarkan Eddie.
"abang dah sedar.."kedengaran suara Eliya yang masih dalam keadaan lemah darikatil sebelah.Mujur Eliya telah dimasukkan ke hospital swasta yang agakselesa.Eddie bangun dari pembaringannya dan berjalan menuju kearah Eliya yangsedang menyusukan bayi mereka.Eddie tersenyum melihat wajah kemerahan bayimereka menandakan anak mereka itu berkulit cerah sepertinya.
"assalamualaikum baby daddy.."ujar Eddie lalu mencium pipi gebu anak merekaitu.
"walaikumsalam..daddy takut darah ye..nasib baik atok ada boleh azankanprincess dan hero mama ni.."ujar Eliya seakan-akan menjawab Eddie.
"ya allah..ye ke?..kesian anak daddy ni..maaf sayang,abang dah cuba bertahantapi banyak sangat darah..abang betul-betul tak boleh.."ujar Eddie membuatkanEliya tergelak kecil.
"mana seorang lagi?.."soal Eddie apabila perasan hanya seorang sahaja anakmereka yang berada disitu.
"ohh..baby boy kita tu nurse bawa tukar lampin..sekejap lagi nanti dia sampaila tu.."balas Eliya.Walaupun dia baru sahaja bergelar ibu namun sifatkeibuannya jelas terserlah apabila dia selamat melahirkan anak kembarnya itu.
"bawa sini sekejap princess daddy ni.."ujar Eddie lalu mengambil bayi perempuanmereka yang baru selesai menyusu dari pangkuan Eliya.
"sayang..terima kasih sebab dah berkorban untuk lahirkan anak kita..I reallyproud of you.."bisik Eddie lalu mengucup pipi Eliya.Beberapa minit kemudianpintu diketuk dari luar.
"Puan..ni baby puan..sekejap lagi saya akan ambil mereka,ya?"ujar seorang jururawat muda yang sedang menolak katil bayi.Eliya mengangguk tanda setuju sebelumjuru rawat itu meninggalkan mereka sekeluarga.
"anak mama..sini sayang.."ujar Eliya ketika mengangkat bayi lelakinya itu daripembaringan.Dari segi saiz fizikal,anak lelakinya itu lebih besar berbandinganak perempuan mereka tetapi anak perempuan mereka telah menjengah duniaterlebih dahulu dengan perbezaan lima minit.
"hello..anak daddy juga,okey.."ujar Eddie sambil mengusap rerambut halus yangagak lebat dikepala anak lelakinya itu.
"ye la..anak daddy juga..tengok tu..rambut dia..pacak-pacak macam daddy dia juga.."ujar Eliya sambil tergelakkecil melihat wajah anak lelakinya yang comel itu.
"assalamualaikum..."kedengaran suara memberi salam dari muka pintu.
"walaikumsalam.."jawab Eddi dan Eliya serentak.
"Liya!!!.."kedengaran suara Rabiatul terjerit kecil namun segera perlahankansuaranya apabila Farouq mencuit lengannya.
"mana anak bonda abby?..sini bonda nak cium dia sikit.."ujar Rabiatul lalumengambil bayi lelaki Eliya yang sedang dipangkunya sebentar tadi sementaraFarouq pula sibuk mengagah bayi perempuan yang baru mencelikkan matanyadipangkuan Eddie.Eddie dan Eliya saling berpandangan sebelum mereka tersenyumpenuh makna.
"kalau bonda Abby nak baby comel macam princess and hero..kena la kahwincepat-cepat dengan ayahanda Farouq.."usik Eddie.Rabiatul menjengkelkan matanyakepada Eddie tanda protes.
"tu la..abi pun nak teringin juga dapat baby macam ni..bonda tu yang belumbersedia lagi.."kedengaran suara Farouq pula.
"aik..kenapa tak panggil ayahanda pula?..kalau sorang bonda takkan sorang lagiabi pula?.."soal Eliya pelik.
"ala..susah la nak sebut ayahanda..terbelit lidah budak nanti..lagipun sesuaiapa abi dan bonda Abby..serasi gitu.."balas Farouq sambil mengenyit sebelahmatanya kepada Rabiatul.
"gatal!!"ujar Rabiatul membuatkan mereka tergelak serentak.
"so,dah ada nama belum ni?.."soal Farouq teruja.
"untuk princess aje yang Liya dah preparekan tapi hero belum lagi la..sebabkitaorang tak sangka yang Liya bakal dapat baby twin..masa check sebelum ni taknampak pun ada sorang lagi..tau-tau dah nak masuk lapan bulan baru tau adahero.."jawab Eliya sambil tersenyum.
"oh..ye ke?..untungnya dapat twin..then apa nama princess ni?.."soal Rabiatulpula.
" Zarith Rasya Sofea,insyallah.."jawab Eddie.
"waa..sedapnya nama dia..sama comel dengan dia.."ujar Farouq lalu mencium pipiSofea yang lena dipangkuannya.
"actually..for hero..abang ada cadangan cuma belum diajukan pada mamanya.."ujarEddie membuatkan tumpuan beralih kepada Eddie.
"ye ke abang?..bagitahu la kitaorang.."ujar Eliya teruja.Tidak sangka bahawasuaminya telah menyediakan nama untuk bayi lelaki walaupun pada mulanya merekahanya menjangkakan kelahiran Sofea.
"Zafril Heyqarl bin Eddie Ryqarl.."ujar Eddie tenang.
"Zafril?..but..why?.."soal Rabiatul lalu kembali terdiam apabila Farouqmengisyaratkan agar dia berbuat demikian.Eliya turut terkejut dengan apa yangdikatakan oleh Eddie. 'bukankah dia anti dengan Zafril?..kenapa mesti nama tujuga yang dipilih?..'hati Eliya tertanya-tanya.
"sebab..actually sepanjang Eliya mengandung,Zafril secara tak langsung banyakjuga membantu..so,apa salahnya kalau kita beri penghargaan pada dia denganmeletakkan nama anak kita bersempena dengan nama dia.."ujar Eddie selamba.Semuayang berada diruangan itu tersenyum mendengar jawapan dari Eddie.
"I'm proud of you,bro.."bisik Farouq ditelinga Eddie sambil menepuk bahu sahabatnyaitu.

Malam itu...
"abang.."panggil Eliya yang merangkul pinggang Eddie ketika Eddie sedangkhusyuk melihat iPadnya disamping Eliya diatas katil hospital yang dirapatkansehingga memuatkan dua orang.
"ya sayang?.."
"I'm proud of you.."ujar Eliya sambil mendongak untuk melihat mata hazel miliksuaminya itu.
"why?.."soal Eddie pelik lalu meletakkan iPadnya dimeja sisi katil.
"tak sangka abang ni thinking positive jugak eh.."ujar Eliya sambil tersenyum.
"ofcourse.."jawab Eddie dengan mendabik dada.
"I just..you know..I just can't imagine how.. you..seorang lelaki yang kuatjealous boleh letak nama anak bersempena nama boyfriend isteri sendiri.."ujarEliya pelik.Eddie memandang Eliya dengan pandangan tajam.
"ex-boyfriend.."ujar Eddie dalam nada dingin.
"ye la..ex-boyfriend..tengok tu cakap sikit aje dah merajuk.."ujar Eliya sambil menarik hidung Eddie yang sudahberubah riak wajahnya.
"sorry la darling..bukan Liya sengaja pun..lagipun dah keluar dua orang dah nianak abang..takkan la Liya masih tak sayang abang lagi kot."ujar Eliya apabilaEddie masih diam.
"maaf tidak diterima.."jawab Eddie dingin namun jarinya menunjuk kearahpipinya.
"hisy..ngada-ngada daddy ni..ingat sikit..lepas ni dah jadi daddy tak boleh nakterlalu manja sangat macam ni.."ujar Eliya lalu mencucuk pinggang Eddie sehinggamembuat Eddie kegelian.Pipi Eddie dikucup pantas.
"alaa...sekejapnya.."keluh Eddie.
"jawab dulu soalan Liya ni.."ujar Eliya.
"as I told you just now..he helped you alot in your whole life kan?..especiallymasa sekolah dan masa abang sambung belajar di States dulu....sayang ingat lagikan?..so,why not?..I just wanna give him an apprieciation of what he did for usespecially you,sayang.."ujar Eddie sambil memandang mata isterinya yangtercinta itu.Mata Eliya sudah berkaca-kaca mendengar setiap butir perkataanEddie itu.
"I love you abang..I love you so much until I can't even breath without yourpresence..you made me really proud to stand beside you.."bisik Eliya lalu merapatkanbibirnya ke bibir Eddie.Bibir mereka bersatu lama sebelum Eddie memeluk Eliyaerat.Sesungguhnya dia amat bahagia ketika ini.Hanya Allah sahaja yangmengetahui bertapa dia bersyukur dengan apa yang dikurniakan kepadanya kini.

Love You 1000 Times (Wattpad Version)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن