Bab 23

2.3K 71 0
                                    

    Eddie mundar mandir dihadapan lobi apartment Eliya.Sekali sekala jam dipergelangan tangannya dilihat.Jam sudah menunjukkan pada angka 10 malam waktu Australia namun kelibat Eliya masih tidak kelihatan.Eddie merasa agak penat memandangkan dia sejak dari semalam tidak sempat berehat kerana terlalu teruja untuk berjumpa isterinya itu. 'hisy..Liya ni pergi mana?..dah la keluar seorang dengan lelaki entah mana-mana lepas tu balik lewat pula tu..geramnya aku..sabar Eddie..sabar..kau tu dah la datang sini untuk pujuk dia..takkanlah kau nak mengamukkan dia pula..ya allah berilah hambamu kesabaran..'Eddie menadah tangannya.Tiba-tiba bahunya dicuit.
"hai..tunggu bini sambil berdoa ke abang Eddie?.."soal Rabiatul dengan senyuman meleret.
"ya allah..ini budak memang nak kena ketuk..kenapa tak bagi salam?..nasib baiklah abang Eddie ni tak ada sakit jantung..eh..kejap-kejap..abang Eddie?.."soal Eddie dengan senyuman bersama dahi yang berkerut.Rabiatul tergelak.
"ye la..sekarang ni Abby nak tukar angin lagipun tak salah kan kalau Abby panggil abang Eddie?..memang abang pun kan sebab dah tua..hahaha.."usik Rabiatul lalu tergelak jahat.Eddie menjengkelkan matanya.
"Liya mana?.."soal Eddie.
"erm..dia biasa la..kalau dah lepak dengan Albert tu memang tak ingat dunia..kalau orang tak call memang tak balik.."ujar Rabiatul sengaja menambah risau dihati Eddie. 'biar kau rasakan macam mana Eliya tunggu kau dulu..hahaha..'hati Rabiatul berkata-kata.Sebenarnya dia dan Eliya sudah pulang sejak jam 9.30 malam tadi namun apabila terlihat kelibat Eddie,Rabiatul pantas menyuruh Eliya naik ke biliknya menggunakan tangga kecemasan yang terletak dibelakang bangunan.Lagak mereka sudah seperti cerita Mission Impossible sahaja.
"hah?!..habis tu..malam ni dia tak balik la ye?.."soal Eddie cemas. 'Abby.. tahan diri..jangan gelak..teruskan lakonan anda..hahaha..'Rabiatul sudah tergelak jahat didalam hati.Bahunya diangkat dengan wajah selamba.Eddie mendail nombor Eliya.
"abang Eddie..tak guna call dia sebab dia tak angkat..dia kat club..ops..I mean dia dengan Albert so dia memang tak akan angkat fon.."ujar Rabiatul menguji kesabaran Eddie.
"wait..tadi Abby ada kata dia dekat kelab?!..kelab mana??!..baik bagitahu abang Eddie sekarang.."ujar Eddie dengan suara mula meninggi.
"shh..abang jangan buat bising nanti jiran-jiran marah..."ujar Rabiatul sambil meletakkan jari telunjuk ke bibirnya.
"ops..ter-over pula..tak apa la,Abby..nanti Liya dah balik..call abang tau beritahu..ni nombor abang.."ujar Eddie dengan suara mengendur lalu menyerahkan sehelai kertas kepada Rabiatul sebelum dia beredar dari situ dengan perasaan hampa.Sejurus kelibat Eddie sudah tidak kelihatan,Rabiatul terkekek-kekek ketawa.
"psst..psst..mamat tu masih ada kat situ lagi tak?.."Eliya berbisik disebalik dinding yang terdapat disitu.
"tak..line clear.."jawab Rabiatul.Eliya keluar lalu mereka sama-sama tergelak kuat.
"dah la..jom naik atas..aku tengok muka dia tadi macam hampa aje tadi.."ujar Rabiatul lalu memeluk bahu Eliya dan masuk ke dalam perut lif.
"biarlah..dia yang salah..siapa suruh tinggalkan aku macam tu dulu.."jawab Eliya tanpa perikemanusiaan. 'padan muka Eddie..tapi kesian juga aku tengok muka dia tadi..ah..sekaranglah masanya untuk aku menguji kesabarannya pula..'hati Eliya berbisik jahat.Tiba-tiba telefon bimbit Eliya berbunyi sejurus dia masuk ke biliknya.Eliya menjawab.
"Helllooo.."jawab Eliya seperti gaya orang mabuk bagi menambahkan lagi resah dihati Eddie.
"hello..Liya!..Liya kat mana ni?!..are you drunk?!"soal Eddie keras.
"hahaha..nope..I just drink a little bit..just few drop.."jawab Eliya dengan bunyi sendu yang dibuat-buat.
"astaraghfirullahalazim..apa nak jadi dengan Liya ni?..kenapa Liya tergamak sentuh benda haram tu?.."soal Eddie dengan nada kecewa.
"kenapa?..kenapa abang tanya?..it's all your fault..ask yourself..dah jangan ganggu Liya lagi..I'm having fun with Albert.."ujar Eliya menipu.Mejanya disisi katil diketuk agar kedengaran seperti bunyi ketukan pintu.
"wait honey..just one second and I'll accompany you the whole night.."ujar Eliya manja seakan-akan bercakap dengan Albert.
"Liya!!..jangan buat macam ni sayang..haram tahu tak..berdosa besar..mak ayah kita hantar Liya pergi sini untuk belajar dan tenangkan fikiran..bukan untuk berzina dan minum arak macam tu..tolonglah sayang..abang akan tanggung dosa Liya juga.."ujar Eddie merayu.Air mata Eliya sudah menitis perlahan.
"sorry..got to go.."ujar Eliya lalu mematikan talian.Eliya membenamkan wajahnya ke bantal lalu menangis semahu-mahunya.Beberapa minit kemudian telefon Eliya berbunyi lagi,kali ini bukan dari Eddie tetapi panggilan dari Zafril. 'ah..pasti diorang berdua ni dah bekerjasama..tak apa..Zafril ni pun satu..suka hati dia aje bagitahu Eddie pasal aku..biarkan dia..aku nak kenakan dia juga..'hati Eliya bermonolog.Eliya menekan butang hijau ditelefon bimbitnya lalu dia mendiamkan diri.
"hello!.Anna..Anna kat mana ni?.."soal Zafril cemas.
"Anna nak tenangkan fikiran..jangan kacau Anna..Anna gembira dengan Albert..Ril jangan kacau Anna..I'm having fun with him now..just leave us alone.."ujar Eliya lalu mematikan telefon bimbitnya. 'oh Albert..I'm so sorry..aku terpaksa gunakan kau untuk semua ni..'.Eliya menghantar pesanan ringkas kepada sahabat barunya itu.Walaupun usia perkenalan mereka baru mencecah dua bulan namun segala rahsia Eliya sudah diceritakan kepada Albert dan mujur lelaki itu juga suka untuk menjadi pendengar secara tidak langsung dia juga telah menyumbangkan beberapa idea jahat untuk membalas dendam kepada Eddie kerana dia juga geram dengan apa yang dilakukan oleh Eddie kepada Eliya.

Albert..tomorrow can you fetch me at my place..don't go anywhere without me..you're in trouble..sorry,bro!..

Beberapa minit kemudian telefon bimbit Eliya bergetar tanda ada mesej masuk.

okay,guess you already did what I've tell you about the revenge,right?..good girl!..don't ever give up..I'll always support you..good night,dear..sweet dream!

Eliya tersenyum membaca pesanan ringkas tersebut. 'mamat ni baik sangat..ada ke dia tak kisah namanya digunakan untuk misi membalas dendam kepada Eddie..tak patut..tak patut..tapi tak apa..aku suka..dan aku terhutang budi pada dia..love you la bro!..'hati Eliya berkata-kata.

Keesokkan paginya,awal pagi lagi Eddie sudah tercegat dihadapan apartment Eliya.Seperti semalam,Eliya keluar dari tangga kecemasan yang terdapat diluar tingkap biliknya.Gayanya sudah seperti pencuri.Mujurlah kakinya sudah pulih jika tidak pasti susah untuknya bergerak.Sejurus Eliya menjejakkan kakinya ke anak tangga terakhir terdengar satu suara memanggil namanya.
"Anna!.."panggil Zafril dengan wajah pelik. 'alamak!!..kantoi..baik aku pecut sekarang..'hati Eliya berkata-kata lalu dia segera memecut sekuat hati dari situ.Zafril pantas mengejar Eliya.Beberapa mata memandang namun Eliya tidak menghiraukan mereka kerana apa yang penting kini ialah lari dari dua lelaki itu.Beberapa saat kemudian kedengaran bunyi hon kereta disamping Eliya lalu Eliya pantas menyelinap masuk ke dalam kereta milik Albert sebelum Albert memecut dari situ menyebabkan Zafril terpaksa menghentikan misi mengejar Eliya.Eliya tergelak sambil termengah-mengah apabila dia melihat Zafril yang seperti kalah judi dari cermin sisi kereta itu.Albert turut tergelak.
"wow..you never tell me that you're an execellent runner in Malaysia.."ujar Albert sambil tergelak kecil.
"thank god that both of them didn't catch me..if not..I'll be dead.."ujar Eliya sambil menghela nafas lega.

Eddie keluar dari perut lif lalu menghampiri Zafril yang sedang duduk ditangga.
"Zafril..kau dapat Eliya tak?.."soal Eddie.
"tak..dia dah naik kereta jantan tu..ahh!..bencinya!.."Zafril berkata-kata lalu meraup wajahnya. 'eh..dia ni..bini aku yang lari..dia pula yang frust macam ni..aku bagi penumbuk sebiji kang..pengsan terus..nasib baik aku dah tak salah faham..kalau tak hilang satu gigi dia hari ni..'hati Eddie berkata-kata.
"eh..abang Eddie..Zack..bila sampai?.."soal Rabiatul seakan-akan terkejut ketika melihat dua orang jejaka itu sedang duduk ditangga lobi apartmentnya walhal dia sudah tahu akan kehadiran mereka berdua sebentar tadi kerana Eliya sudah memaklumkan padanya.
"hah!..Abby..kau mesti tahu Anna pergi mana.."ujar Zafril lalu bangun dari duduknya.Eddie juga bangun lalu mereka berdua menutup jalan Rabiatul sebagai langkah berjaga-jaga agar gadis itu tidak melarikan diri seperti Eliya.Rabiatul memandang wajah Zafril dan Eddie silih berganti lalu menelan liurnya. 'alamak!!..Eliya!!..tolong sahabatmu ini..ada dua orang gila dah kepung aku..'hati Rabiatul menjerit.

Eliya masuk ke dalam dewan kuliahnya dengan wajah ceria.Senyumannya melebar ketika dia melihat kelibat Rabiatul yang sudah berada didalam dewan itu.
"hey,beb..macam mana tadi?.."soal Eliya dengan nada ceria.Wajah Rabiatul kelihatan masam mencuka.
"erm..dia..ah..beres dah.."jawab Rabiatul dengan tersenyum kelat.Sepanjang kelas Eliya hanya tersenyum. 'akhirnya Eddie dah terkena dengan aku..hahaha..padan muka hangpa berdua..aik..sejak bila dah jadi orang utara ni..aiseyman..'hati Eliya berkata-kata riang.Selepas tamat kelas Eliya pantas berlari anak menuju kearah perpustakaan untuk berjumpa dengan Albert.Dia harus berkongsi berita gembiranya ini dengan jejaka itu.Sepanjang jalan Eliya menghadiahkan senyuman buat setiap orang yang lalu disebelahnya.Mujurlah dia kini di Australia maka semua yang melihatnya senyum turut membalas senyumannya dan bertegus sapa dengannya.Jika di Malaysia,pasti ramai yang akan mengutuknya seorang yang kurang siuman.Tiba-tiba pergelangan tangannya ditarik oleh seseorang.
"hey.."ujar Eliya kasar namun dia menikus apabila Eddie mencerlungkan matanya kearah Eliya.Wajah Eddie kelihatan tegang dan jelas tepancar api kemarahan dari sepasang mata milik Eddie.Eliya menelan liurnya beberapa kali apabila Eddie membawanya keluar dari kawasan kolej dan jauh dari orang ramai.
"sekarang ni abang nak tanya dengan Liya..Liya dah puas balas dendam dengan abang?.."soal Eddie dengan nada tegas walaupun perlahan.Eliya membuat muka selamba. 'hisy...jangan-jangan rahsia dah terbongkar..ni mesti si Abby ni tak pandai nak cover aku..masak aku kali ni..'.
"maksud abang?..ops..maksud Eddie?"soal Eliya buat-buat tak faham.
"Liya..please..jangan nak main-mainkan abang lagi boleh tak?..Liya tahu kan maksud abang..and one more thing..jangan tukar panggilan 'abang' tu boleh tak?..jijik sangat ke abang ni sampai Liya berubah sampai macam ni sekali.."ujar Eddie sambil memandang tajam wajah Eliya.
"Liya tak cakap pun..abang yang cakap sendiri.."ujar Eliya masih lagi cuba berdalih.
"dah..stop it..jangan cuba nak lari dari topik asal..kenapa Liya nak balas dendam dengan abang,hah?..Liya tahu tak bertapa abang risaukan Liya sepanjang malam..Zafril tu..dari Tasmania sanggup beli flight ticket untuk datang sini..pagi tadi dia sampai..terus datang sini untuk tolong abang cari Liya..malam tadi..abang macam nak gila fikirkan Liya..kenapa Liya buat abang macam ni?.."soal Eddie dalam nada kesal.Eliya menjeling wajah Eddie.
"ooh..risau..sekarang baru risau..masa Liya keguguran hari tu..ada abang risau..abang dah lupa ke?..nasib baik Liya tak meroyan time tu..abang tak fikir pula semua tu?.."ujar Eliya dalam nada kasar.Dia juga terkejut dengan semangatnya yang tiba-tiba datang.Tiada rasa sedih mahupun rasa mahu berputus asa untuk menegakkan kebenaran.
"siapa kata abang tak risau?.."soal Eddie lagi.Eliya mengeluh panjang.
"dah la abang..sudah-sudah la menyusahkan hidup Liya..Liya penat la macam ni..abang nak apa lagi?..Liya bosan la nak layan abang punya perangai ni..lagi satu..Liya dah tak heran la abang nak kahwin lagi ke..nak apa ke..suka hati abang la..Liya dah tak ada hak nak menghalang abang.."ujar Eliya lalu bangun dari bangku yang didudukinya.Eddie meraup wajahnya lalu menarik pergelangan tangan Eliya sehingga Eliya terduduk kembali.Eliya berdecit.
"nak apa lagi?..Liya sibuk la.."ujar Eliya kasar.
"abang nak Liya..abang nak Liya ada selalu disisi abang..can't you just forgive me or at least let me explain what is actually happening.."ujar Eddie lalu memeluk bahu Eliya namun Eliya menepis kasar.
"sayang..I miss you so much..and I love you so much until I hurt you..dan buat sampai kita kehilangan baby kita dulu.."ujar Eddie lembut.Eliya tidak memandang wajah Eddie namun dia nampak dari ekor mata wajah Eddie yang sudah bertukar keruh.Terbit juga rasa kasihan dalam dirinya buat Eddie.Eliya diam membatu.
"let me explain..masa Liya jumpa dengan Zafril..abang risau sangat sebab kebetulan masa tu Liya lupa nak tutup laptop so, abang terbaca la status Zafril.Abang tahu Liya pasti akan pergi pujuk dia tapi yang buat abang risau adalah Liya tak balik-balik padahal abang dah tunggu Liya dari petang sampai malam..and when I called Abby..dia kata Liya tak bersama dia..Liya pergi jumpa Zafril..bila abang tiba,abang terdengar Liya cakap Liya sayangkan dia..abang terkejut sebab abang tak sangka Liya masih ada perasaan pada Zack..abang kecewa sangat masa tu..bila handphone abang berbunyi berkali-kali..abang matikan dan bila abang on balik..baru abang tahu yang Liya jatuh semasa kejar abang..Liya tahu tak abang menyesal sangat sebab pergi macam tu saja.."terang Eddie.
"habis tu kenapa abang tinggalkan Liya masa kat hospital?..kenapa abang cakap abang dah tak kisah pasal Liya?.."soal Eliya dengan air mata yang mula berjuraian.Perlahan tangan kasar Eddie menyapu air mata Eliya.Eliya hanya membiar.
"abang tinggalkan Liya masa tu sebab abang cemburu dan kecewa dengan Liya dan keesokkan harinya tu jugalah abang dengar luahan hati Zafril pula tpi malangnya abang tak tahu maksud sebenar dia adalah untuk menjaga Liya seperti seorang adik sehingga akhir hayat dia ..so,abang rasa abang dah tak penting dalam hidup Liya lagi..Liya tahu tak abang rasa terseksa sangat sebab buat Liya macam tu..abang nak sangat berada disisi Liya masa tu..abang nak sangat pujuk Liya masa tu tapi abang kecewa dengan apa yang abang dengar..dan tentang sms abang tu..abang memang tak tahu apa-apa pun pasal tu sehingga papa dan ayah datang ke Sabah dan teruk jugalah papa marahkan abang sedangkan dalangnya adalah setiausaha abang sendiri..dia tu dulu secret admire abang..tapi abang tolak dia..jadi entah macam mana kami berjumpa balik sebab dia setiausaha abang masa di Sabah..tapi don't worry..abang dah pecat dia.."ujar Eddie lalu mengusap tangan Eliya.
"sayang..abang marah sangat dengan sayang..tapi percayalah cinta abang hanya untuk Liya.."ujar Eddie memujuk.Eliya sudah menangis teresak-esak.Dia bangun dari duduknya untuk beredar.Eddie pantas memeluknya dari belakang.
"Liya..Liya masih marahkan abang lagi ke?..abang dah terangkan segala-galanya pada sayang.."bisik Eddie dengan suara lirih.Badan Eliya dipusingkan menghadapnya.
"tapi kenapa baru sekarang abang nak pujuk Liya?..kenapa tak dari awal?..sebab apa abang tak nak dengar penjelasan Liya?..kenapa abang?.."ujar Eliya merintih dalam tangisannya.Eddie mendakap Eliya namun Eliya menolak.Sekali lagi Eddie mendakap Eliya dan cuba mengemaskan dakapannya.Eliya menumbuk-numbuk dada Eddie sebelum dia membalas dakapan tersebut.Mukanya dibenamkan ke dada bidang suaminya.
"maafkan abang sayang..abang terlalu ikutkan emosi abang..abang tak berfikir dengan waras masa tu..abang cemburu..maafkan abang.."ujar Eddie.Setitis air matanya tumpah atas penyesalannya terhadap apa yang dilakukan kepada isterinya.
"abang janji tak akan ulangi lagi perkara ni..sayang pun janji tak akan tinggalkan abang lagi..abang tak sanggup kehilangan sayang..abang rasa tak boleh bernafas tanpa sayang disisi abang.."ujar Eddie lagi.Mereka meleraikan pelukan masing-masing.
"dah..tak mau nangis-nangis..jom kita pergi lunch lepas tu Liya ikut abang balik hotel..I wanna spend time with you.."ujar Eddie tersenyum nakal lalu mengusap sisa air mata Eliya.Eliya tergelak kecil lalu menampar lengan Eddie.
"gatal..ngada-ngada..gedik.."ujar Eliya sambil menjeling manja.
"ouch..such a harsh word..it's okay..abang akan denda untuk setiap patah perkataan tu.."bisik Eddie romantis.Eddie mengenggam kemas tangan Eliya sebelum mereka berjalan beriringan untuk ke restoran halal untuk makan tengah hari.


Seusai mereka menghabiskan masa sehingga ke lewat petang bersama,Eliya masuk ke bilik hotel yang didiami Eddie dengan wajah ceria.Dia merasa tenang kerana akhirnya kemelut yang melanda rumah tangganya akhirnya selesai.Pintu bilik tersebut ditutup.
"abang..berapa lama abang kat sini?.."soal Eliya yang sudah mengambil tempat dibirai katil.Eddie yang duduk disampingnya membuka satu persatu tudung yang kemas tersarung dikepala isterinya itu.
"abang Cuma cuti dua minggu aje kat sini..tu pun atas belas ehsan papa dan ayah,tau..kalau tak..memang abang gigit jari aje la kat sana.."ujar Eddie lantas memeluk pinggang Eliya.
"alaa..nanti Liya sorang-sorang la kat sini.."ujar Eliya seakan-akan merajuk.Eddie mengusap rambut Eliya yang sudah panjang sedikit berbanding ketika dia meninggalkan gadis itu beberapa bulan yang lalu.
"sayang..kalau sayang nak..sayang boleh ikut abang balik.."pujuk Eddie.Eliya pantas menggelengkan kepalanya.Bukan senang dia hendak mendapat peluang keemasan sebegini.
"tak apa la..bukan lama pun..cuma lagi sepuluh bulan aje Liya kat sini..kalau abang rindu..abang datanglah jumpa Liya kat sini.."ujar Eliya lalu mengucup pipi suaminya.
"sepuluh bulan..lamanya.."ujar Eddie mengeluh.
"tapi..abang ada satu masalah la.."ujar Eddie lagi dengan wajah sedih.
"masalah apa?.."
"abang ni hari-hari rindu kat sayang..and papa pesan..jangan balik kalau tak bawa sayang balik sekali.."ujar Eddie.Eliya sudah tergelak mendengar apa yang dikatakan Eddie namun gelaknya terhenti apa bila Eddie meletakkan jari telunjuknya ke bibir Eliya dan membaringkannya.
"bukan tu aje..papa cakap..abang kena bawa cucu baru sekali bila balik nanti.."bisik Eddie lalu mendekatkan wajahnya ke wajah Eliya.Cupp..bibir mereka bertaut.Mereka dibuai perasaan buat seketika sebelum Eddie menutup lampu disisi katil menyebabkan suasana bertukar kelam.Malam itu menjadi saksi mereka untuk melepaskan rindu setelah sekian lama tidak bersua.Eliya terlena dalam dakapan Eddie yang sentiasa membuai jiwanya.Sesungguhnya cintanya pada Eddie adalah cinta yang sentiasa diimpi-impikannya,Cinta yang mendamaikan jiwa.Cinta yang semanis gula kapas dan cinta yang halal buat pasangan suami isteri seperti mereka.


Love You 1000 Times (Wattpad Version)Where stories live. Discover now