5

15.4K 686 13
                                    

Kaki Diana mula rasa lemah ketika melihat lelaki yang memaut pada bahu Nizam. Jelas dia seseorang yang sedang mabuk dan mamai. Dan orang itu ialah Ez.

Jantung Diana ketika itu seolah terhenti.

'Ez....suami aku, mabuk?'

Dadanya berombak mencari nafas. Seolah berharap semua ini hanya mimpi.

Nizam cepat-cepat bawa Ez naik ke bilik. Diana yang masih berdiri tergamam di depan pintu mula tersedar apabila Mak Mah lalu di depannya ikut turut membantu Nizam. Diana terus merenung Mak Mah manakala Mak Mah seolah melarikan pandangannya dari Diana. Rupanya selama ini memang Nizam yang membawa Ez pulang dan Mak Mah pula yang dibenarkan bawa Ez masuk ke dalam bilik.

Diana turut bergegas naik dan masuk ke dalam bilik mereka. Dia lihat tindak tanduk mereka berdua. Apabila menoleh, Nizam memberi pandangan rasa bersalah kepada Diana. Dia terus menunduk lalu terus keluar dari rumah itu tanpa kata.

"Apa ni?" Diana mula menyoal Mak Mah. Suaranya bergetar. Dia keliru dengan apa yang dilihatnya.

Mak Mah yang sibuk menanggalkan jaket Ez masih berdiam.

"Diana tanya Mak Mah, apa benda semua ni?!" Diana mula meninggikan suara. Suaranya jelas bergetar penuh kemarahan.

"Diana, kita cakap kat bawah ya. Takut nanti yang lain dengar." Mak Mah cuba tenangkan Diana dengan lembut.

Diana berkerut memandang Mak Mah. Dia kecewa Mak Mah sorokkan hal ini daripadanya. Hal yang paling buruk tentang suaminya yang sepatutnya dia tahu sebelum dia berkahwin dengan lelaki ini.

"Kenapa nak kisah orang lain dengar? Sekarang ni kenapa Diana tak tahu Ez ni kaki minum?!" Suara Diana ditahan daripada melepaskan tangisan. Mak Mah cuba menarik tangan Diana lembut untuk mengajaknya keluar dari bilik itu.

Ketika itu Ez terjaga. Diana dan Mak Mah terus menoleh memandang Ez apabila terdengar suaranya mendengus. Dalam keadaan mabuk, Ez bangun dan berjalan ke arah Diana. Satu persatu langkah diatur dalam pandangan yang tidak jelas. Dia tunduk merapatkan wajahnya ke wajah Diana.

"Well well well, seronok tak dapat suami macam i? Sorry sayang, I enjoy drinking. And poor u suami u tak alim macam u." Ez tersenyum sinis lalu menghempas dirinya semula ke atas katil.

Diana mengetap bibirnya. Air matanya bertakung. Sakit hati Diana melihat lelaki yang mabuk itu ialah suaminya sendiri. Siap dengan panggilan sayang. Jijik!

'Ya Allah ujian apa kau beri pada aku ni.'

Diana terus melangkah menuju ke katil. Hatinya panas.

"Saya tak expect dapat suami alim pun. Tapi sekurang-kurangnya tahu halal haram dalam agama!" Diana menjerkah Ez.

Ez hanya merenung tajam wajah Diana. Dia mendengus geram lalu membelakangi Diana. Pandangannya semakin kabur dan berpinar. Hanya terdengar suara Diana menjerit tetapi dia rasakan semua ini hanyalah mimpi dalam dunia air kencing syaitan ini. Bibirnya hanya tersenyum mendengar suara Diana. Suara yang penuh kekesalan yang dia mahukan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mak Mah memujuk Diana di dalam biliknya. Bilik Mak Mah ada di bahagian belakang. Senanglah nak berbincang supaya tiada yang dengar.

"Diana, Mak Mah minta maaf sangat tak bagitahu Diana."

Diana hanya diam. Dia memandang bilik itu dengan pandangan kosong. Hatinya masih pedih.

"Sebenarnya Mak Mah ingat Diana tahu Ez macam tu. Sampai la masa Diana tanya Mak Mah Ez pergi mana malam-malam. Mak Mah terus syak yang Diana tak tahu apa-apa. Tapi Mak Mah tak mampu nak bagitahu sebab Mak Mah tak boleh nak burukkan diorang dalam bercerita. Setiap malam Mak Mah risau kalau Diana terjaga bila Ez balik. Mak Mah paling risau bila suatu hari Diana tahu Ez mabuk. Tapi, Diana tak sedar sebab tidur lena."

DIANAWhere stories live. Discover now