28

2.9K 337 914
                                    

"Selamat pulang Putera Mingyu, mari saya ambil beg Tuanku" sapa seorang lelaki separuh usia yang berpakaian lengkap dengan sut hitam depan gerbang pintu istana itu, dia mengambil beg baju yang dihulur oleh Mingyu.

"Terima kasih, mana omma dan appa?" Soalnya pada dayang Lee.

"Tuanku raja dan permaisuri berada di singgahsana mereka" jawab dayang Lee.

"Ouh baik terima kasih sekali lagi" ujar Mingyu lalu membenarkan dayang itu berlalu pergi untuk meletakkan begnya di bilik.

Ketika Mingyu sedang berjalan sambil bersenandung kecil tiba-tiba telinganya menangkap bisikkan beberapa dayang yang berdiri tidak jauh darinya. Badannya mula gementar apabila mendengar bisikkan yang tertuju kearahnya dengan cepat dia berjalan pergi dari situ berjumpa dengan keluarganya dari mendengar bisikkan menyakitkan hati itu.

"Omma!! Appa!! Mingyu sudah balik!!" Jerit jejaka itu setelah menendang pintu masuk singgahsana dengan kuat, fuhh nasib baik kali ni pintu tu tak tercabut.

"Eo? Selamat pulang budak hitam" sambut Permaisuri Kim yang masih sibuk mengikat tali kasut sukannya.

"Ish omma ni!!" Rengeknya apabila ommanya sendiri memanggilnya hitam, apa salah hitam?! Hitam swag apa.

"Tahniah ye kamu terpilih jadi The Witch Guardians, berlatih elok-elok bukan mudah nak pegang gelaran tu" ucap Raja Kim tidak menghiraukan rengekkan anak sulungnya itu.

"Baik appa!! Mana Minseo?" Soal Mingyu, selalunya waktu dia balik macam ni adik dia dah terkam dia dari belakang lepastu ajak lawan silat gayong menggoyang.

"Dia belum balik lagi katanya dia ada hal kat sekolah" jawab Permaisuri Kim yang kini sedang membetulkan seluar sukannya di sebalik gaunnya.

"Oklah Mingyu masuk bilik dulu" pamit jejaka itu lalu berjalan keluar dari singgahsana keluarganya.

"Jangan lupa turun untuk minum petang" pesan Raja Kim yang sedang melihat isterinya sudah memakai topi di atas kepala.

"Okay appa" sahut Mingyu dari jauh, apabila dia sudah berada di luar singgahsana kedengaran jeritan ommanya yang kuat disebalik pintu itu.

"AWAK JOM MAIN BOLA SEPAK!!"

"LAGI?! NI NAK MASUK 10 KALI KITA MAIN BOLA SEPAK HARI NI" jejaka itu tersenyum kecil mendengar perbualan omma dan appanya, eh baru dia teringat sesuatu.

"Lupa pula nak bagitau omma, Sir Dongwook nak bola sepak dia balik nanti-nanti la" omelnya, takpe kita biarkan je Sir Dongwook menunggu bola sepak kesayangan dipulangkan tapi nampak macam Permaisuri Kim suka sangat main bola tu hmmm mungkin Sir Dongwook takkan jumpa lagi dah bolanya lepasni.

Sedang Mingyu berjalan menuju ke biliknya dengan riang tiba-tiba dia terdengar perbualan dua orang dayang di depannya dan sekali sekala mereka mencuri pandang jejaka itu.

"Eh tu Putera Mingyu kan yang suka cakap seorang-seorang tu"

"Eh iyeke? Dia gila?"

"Kesiannya dah la hensem, muda lagi tapi dah gila" Mingyu mengetap gigi dengan geram, sedaya upaya menahan diri dari memarahi dan memberi malu pada dayang-dayang itu walaupun sebenarnya dia nak.

"Apa yang korang borakkan tu?" Tegur jejaka itu dengan senyuman palsu diberikan, tersentak dayang-dayang itu dibuatnya.

"Ah.. T-tuanku Putera.." kedua-dua dayang itu menunduk hormat pada Mingyu dengan wajah yang sudah pucat ketakutan, apa deme ni tak sedar ke apa Mingyu memang ada kat situ dari tadi.

"Nak kutuk saya belakang-belakang la bukannya depan-depan dan saya TAK GILA" ujar Mingyu dengan ayat terakhir yang sengaja ditekannya, bagi dengar sikit yang dia sebenarnya tak gila cuma kurang kasih sayang ehh.

Magical Highschool ||Seventeen||Where stories live. Discover now