مقدمة

672 55 15
                                    

PUAS KU MERAYU

‹ The Untold Love Story of The Last Sultan of Malacca ; Sultan Ahmad Shah ›

V I S U A L

©azahlea-/2020_______________________________

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

©azahlea-/2020
_______________________________

The Last Sultan : Sultan Ahmad Shah



بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ‎
❝ In the name of God, the Merciful, the Compassionate. ❞

Baginda raja dinaikkan takhta menjadi seorang Sultan, pemerintah ke-9 dan sekali gus menjadi yang terakhir buat Kerajaan Melaka (1511 - 1513). Disebabkan desakan daripada Sultan Mahmud Shah, ayahanda kepadanya, baginda terpaksa akur menerima titah tersebut walhal bukan itu yang baginda harapkan selama ini.

Mungkin laman sesawang tidak dapat mencatat fakta tentang baginda sendiri kerana faktor kesingkatan riwayatnya sebagai seorang sultan. Tetapi, cintanya pada seorang gadis mencatat sejarah bersama. Kesedihan, keperitan dan kemanisan memori membawa kepada kebahagiaan dan akhirnya hilang terpahat dari hati.

__________________________

" Majlis pertabalan akan diadakan secara kecil-kecilan. Kamu tidak perlu risau. " - Putera Ahmad Shah.

" "Kamu tidak perlu risau", apakah salah Patik ingin merisaukan keadaan Tuanku? Pertabalan itu membawa Tuanku kepada keruntuhan kerajaan Melaka. Mengapa perlu melangkah sejauh ini? Tuanku hanya menjadi orang suruhan Sultan dan hanya menuruti titahnya. Hatta sekalipun Tuanku ingin menolaknya, desakan daripada Sultan membuatkan Tuanku akur dengan ketentuan-Nya. Tidak adakah jalan lain untuk Tuanku mengelak daripada perangkap ini? " - Intan.

" Dinda, dengar. Beta juga tidak mahu perkara ini terjadi. Sudah puas beta mengelak namun apakan daya. Ini saja yang beta mampu. " - Putera Ahmad Shah.

__________________________

Terlambat ataupun tidak, ia tetap akan berjalan sepertimana dirancang oleh-Nya. Disebabkan gelaran 'Sultan' itu, tali persaudaraan dan percintaan putus dan tidak ada ganti buatnya lagi.

Tapi adakah percintaan itu bertahan lama? Hatta sekalipun ia tidak bertahan lama, Adakah mereka dapat membuktikan cinta mereka?

Nantikan...

PUAS KU MERAYU
فواسكو مرايو

The Last Royal Family of Malacca

(1488 - 1528)

Peringatan : Banyak menggunakan bahasa baku. Sesetengah bahasa dalam dan bahasa klasik juga digunakan. Cerita ini juga akan berakhir dengan tragis, jika awak tidak minat dengan sad ending saya sarankan untuk tidak menyiksa diri awak dengan membaca cerita ni.

FIKSYEN SEJARAH

Duration : Start : (3 Dec 2020/thu)
End : ( - )

UPDATE EVERY MONDAY AT 9PM

Rules : Diminta anda melaksanakan amanah sebagai seorang muslim dahulu sebelum membaca cerita ini. Solatlah dahulu dan bacalah jika anda mempunyai masa lapang yang mencukupi.

Puas Ku Merayu [H]Where stories live. Discover now