Bab 41

14.3K 413 4
                                    

Yanti meneliti kawannya yang sejak tadi mendiamkan diri.Sedikit kerisauan wujud di dalam hatinya tatkala melihat kawannya itu.Perasaan pelik melanda dalam akal fikirannya.Melihat wajah Dahlia yang kusut,dia yakin kawannya itu ada masalah besar.Tambahan pula,Dahlia kelihatan resah tatkala dia sampai ke rumah sewa mereka tadi.

Terkejut juga ketika Dahlia mengetuk pintu rumahnya tadi.Sempat juga dia bertanya tujuan Dahlia datang ke sini.Namun,wanita itu tetap mendiamkan diri.Setahu Yanti,Dahlia dan Irham Zahril sepatutnya berada di Cameron Highlands beberapa hari yang lalu,tetapi kenapa Dahlia ada di sini pula? Fikir Yanti seraya mengaru kepalanya tanda hairan.

Sekali lagi,Yanti memandang wajah Dahlia.Dia cuba untuk mencari jawapan. Kenapa kawannya datang ke rumah sewa mereka lewat malam begini.Dan kenapa,dia tidak bersama Irham Zahril? Ah,dorang gaduh ke? Yanti tertanya-tanya.Hesy,risau sungguh!

"Lia..kau okay ke?" Soal Yanti dengan nada yang agak risau.Riak wajah turut mengikuti perasaan yang dia rasa sekarang.

"Sorry,kau cakap dengan aku ke? Apa dia?" Balas Dahlia yang sedikit bingung itu.

Yanti mencebik tatkala mendengar balasan Dahlia.Lalu dia menghela nafasnya agar dia kelihatan tenang.Memang sah,Dahlia ada masalah besar ni!

"Aku cakap dengan kau lah,dengan siapa lagi? Hesy,aku tanya kau okay ke tidak?"

"Oh..aku okay.Err..Yanti,aku tumpang tidur sini malam ni boleh?" Tanya Dahlia kepada Yanti.

Setelah kejadian tadi,Dahlia bergegas pergi ke rumah sewanya.Malas,dia hendak pulang ke rumahnya.Perasaan sebak,terkilan dan sedih masih wujud di dalam hatinya.Tidak dia duga,perkara ini akan terjadi.Kejadian tadi,benar-benar membuat hatinya terguris.

"Ish,sejak bila kau pandai minta izin tidur dekat rumah sewa sendiri? Rumah ni,sentiasa terbuka untuk kau!"

Spontan Dahlia menguntum senyuman kelat.Syukur,dirinya ini masih diterima di rumah ini."Thanks Yanti.."

"Erm,ni Irham tau tak kau tidur sini?"

Diam.Tiada kata-kata yang terkeluar di bibir wanita itu.Perlahan,kepalanya ditunduk.Mata pula terhala ke bantal yang dipeluk sejak tadi.Sakit hatinya mendengar nama lelaki itu.

"Lia..kau gaduh dengan Irham ke?"Soal Yanti sekali lagi.Tetapi kali ini,dia lebih serius.

Dahlia mengangkat mukanya tatkala mendengar soalan Yanti.Sedikit keluhan dilepaskan.Mata mula menahan airmata yang bila-bila masa akan mengalir.

"Entah lah..Aku tak tau lah,rumah tangga aku dengan Irham masih boleh teruskan atau tidak..."

" Hah? Apa maksud kau ni? Apa yang Irham dah buat?" Bertalu-talu soalan yang ditujukan oleh Yanti.Terkejut Yanti apabila mendengar apa yang dikatakan oleh kawannya.

"Tadi...aku pergi pejabat Irham..lepas tu,aku nampak dia dengan..."

"Dengan siapa? Wawa?" Pantas Yanti meneka.Perasaan berdebar-debar mula wujud di dalam hatinya.

"Bukan,aku nampak dia dengan Erliza."

"Erliza? Anak siapa pula tu?"Terpinga-pinga Yanti tatkala nama Erliza disebut oleh Dahlia.

"Erliza tu...bekas tunang Irham."

"What?! Berapa banyak ex dia ada ni? Sekejap Wawa,lepas tu Erliza lah..Hesy,tak faham aku!"Dengus Yanti dengan perasaan amarah.

Dahlia meneliti reaksi kawannya itu.Sudah dia duga,Yanti pasti akan terkejut dengan apa yang dia sampaikan.Tetapi,Yanti akan lebih terkejut jika dia tahu apa yang Irham dan Erliza telah lakukan di pejabat tadi.Mungkin,terbeliak matanya apabila mendengar kisah kejadian tadi!

Biar Saya Jadi Hero Awak.Where stories live. Discover now