Bab 11

21.2K 557 8
                                    

Dahlia memandang Sarah dengan penuh tanda tanya.Entah mengapa Sarah sering memerhatikan gerak gerinya sejak tadi, makanan yang ada di depan Sarah tidak menarik perhatian kawannya langsung.Walhal, tadi dia asyik mengomel kerana kelaparan.Mujurlah Irham Zahril memberi kebenaran untuk keluar makan tengahari, jika tidak, sudah tentu Sarah akan pengsan kelaparan!

“Sarah, kau ni asyik pandang aku je..ada apa-apa yang tak kena ke?” Soal Dahlia sambil meminum minuman oren jus nya.Lega tekaknya apabila dapat meminum oren jus di musim panas ini.

“Ermm, Lia..sekarang umur kau dah berapa?” Tanya Sarah dengan selamba.Dahlia mengangkat keningnya tanda hairan.Pelik dengan kawannya itu, tiba-tiba tanya umurnya.

“24..kenapa eh? Tiba-tiba je tanya umur aku..”

“Hmm, lagi satu tahun, kau dah 25.Kau ni..tak teringin ke nak ehem!” Tanya Sarah lalu mengeyit matanya dengan selamba.Dahlia terkejut dengan aksi beliau,entah apa yang dirasuk oleh kawannya itu sehingga dia mengeluarkan topik ini dia juga kurang pasti.

“Kau ni, asal tiba-tiba kau tanya aku ni? Calon belum ada, ni pula nak kahwin? Apa lah kau ni.” Ujar Dahlia.

“Taklah,semalam aku baca artikel ni, dorang cakap..tak bagus kalau wanita kahwin lambat nanti susah nak dapat anak..lagipun tak manis kalau anak dara kahwin lewat..” Jelas Sarah, teringat akan artikel yang dibacanya semalam, takut juga jika dia susah untuk mendapat anak.Dia tidak mahu menjadi anak dara tua! Dahlia terkelu, memang betul apa yang dikatakan oleh Sarah.Tetapi apakan daya, dia tidak mempunyai calon untuk.dia berkahwin.Malah, dia menolak semua lelaki yang datang dalam dirinya.Mungkin semua lelaki itu hanya inginkan kepuasaan diri wanita ini.

"Ish, kau ni! Aku belum lagi bersedia nak berumah tangga lah.Tanggungjawab besar tau.."ujar Dahlia.

"Tapi kau tak teringin ke?" Tanya Sarah sekali lagi.Dahlia meletakkan sudu dan grafunya di atas pingan, lalu memandang Sarah dengan teliti.

"Teringin tu mestilah ada..cuma aku takut aku tak bahagia kalau aku dah kahwin nanti..kau tau lah lelaki ni, ego dorang besar…takut juga kalau aku kena bantai ke apa ke…susah nak cari suami yang soleh.." Sarah terkelu lalu menanti penjelasan Dahlia.

"Zaman sekarang, kau tengok la, dekat suratkhabar, berita, internet kebanyakkan cerita pasal suami isteri bercerai, ada isteri yang kena pukul..ada pula baru kahwin 5 bulan dah cerai.." Sambung Dahlia dengan wajah yang agak serius.Dia tidak mahu melalui pekara itu, malah dia ingin hidup bahagia dengan pasangan hidupnya.Sarah yang sejak tadi khusyuk mendengar penjelasan Dahlia menelan air liurnya tanda takut.Dia tidak sangka, Dahlia tahu sedikit sebanyak tentang bab-bab perkahwinan ini.

"Tapi kau tak boleh fikir pasal pekara negative tu..takkan dah tua barubkau nak kahwin?tak semua perkahwinan macam tu.Ada yang hidup bahagia tau!" Bantah Sarah.

"Ishh, bukan macam tu..Tapi aku rasa, belum ada jodoh lagi lah Sarah…hesy,Dah lah,cepat habis kan makanan kau tu, nanti tak pasal-pasal kita lambat kena marah dengan singa tu baru tau.." Sengaja Dahlia menukar topik, dia tidak mahu topik ini berpanjangan.

"Siapa singa?" Dahlia terkejut mendengar suara itu, sepertinya dia kenal sangat dengan suara garau, tetapi dia lupa siapa orang itu.Sarah yang sejak tadi memakan makanannya berhenti sejenak, matanya membulat apabila melihat pemuda itu.Dengan segera, Dahlia memusing badannya, alangkah terkejutnya, dia mendapati Irham Zahril berdiri di belakangnya.

"Encik..Encik Irham…" "So..siapa singa tu? Dekat zoo tak cukup tempat ke sampai dorang nak letak singa tu kat sini?" Tanya Irham Zahril dengan nada yang sinis.Sengaja dia menanya soalan seperti itu kepada Dahlia.Dia tahu Singa yang dimaksudkan oleh Dahlia adalah dirinya.

Biar Saya Jadi Hero Awak.Where stories live. Discover now