Bab 10

19.6K 586 2
                                    

Puan Marinah berjalan ke hulur ke hilir tanda resah.Hampir setiap langkah,hatinya berdebar-debar.Patutkah dia setuju dengan perkahwinan Wawa dan Irham Zahril meskipun dia tidak berkenan dengan Wawa? Tetapi Irham Zahril juga berhak untuk memilih pasangan hidupnya dan hidup bahagia.Ahh, fikirannya mula buntu, pening memikirkan tentang pekara ini.

“Awak ni..kot ya pun, duduk lah dulu.Pening saya tengok awak ni.” Kedengaran suara Dato’ Zainal di hujung katil mereka.

“Ish, saya ni risaukan anak kita..si Wawa tu, dah banyak kali datang sini merayu kat saya suruh saya cepatkan tarikh pernikahan dorang..tapi saya tengok Am macam tak ambil peduli je…” ujar Puan Marinah lalu melabuhkan pingangnya di birai katil.Risau dengan anak tunggalnya itu.

“Saya rasa..elok awak bincang pekara ni dengan Am.Sebab ini melibatkan masa depan dia.Kita tak boleh buat keputusan terburu-buru..” Jelas Dato’ Zainal, mungkin pekara sebegini haruslah bawa berbincang dengan Irham Zahril agar tidak mempunyai paksaan antara perkahwinan mereka.

Puan Marinah terdiam kaku lalu mengaguk tanda setuju.Betul apa yang dikatakan oleh suaminya.Tidak adil jika dia setuju dengan perkahwinan ini tanpa izin Irham Zahril.

Setelah membersihkan dirinya, Irham Zahril meletakkan tuala mandi di tepi singki.Ahh, sungguh segar dirinya setelah seharian menemani ibunya membeli-belah di pasar raya.Sudah menjadi rutin seharian Irham Zahril setiap Sabtu untuk menemani ibunya ke pasar raya.Boleh juga dia belajar tentang bahan-bahan untuk memasak dan jenis-jenis ikan di dalam pasar raya itu, supaya apabila dia berkahwin satu hari nanti, dia tahu untuk memasak.Hesy, kahwin? Dia juga kurang pasti apa statusnya sekarang.Memang benar, dia sudah bertunang, tetapi kenapa hatinya tidak berpaut kepada hati Wawa? Dia merasakan ada suatu penghalang untuk dia berkahwin dengan Wawa.Irham Zahril mengusap mukanya,tidak tahu apa yang dia harus lakukan.

Kedengaran ketukan dari pintu biliknya lalu dengan segera, dia membuka pintu itu, seperti dia sangkakan, ibunya sedang tercegat di pintu biliknya.

“ermm..ma..tak tidur lagi ke? Dah lewat ni..” Tanya Irham Zahril yang kelihatan bingung.Selalunya pada waktu malam begini, ibunya telah nyenyak bermimpi tetapi malam ini dia kelihatan resah.

“Am..mama nak cakap sikit boleh?” Kali ini Ibunya yang bertanya soalan kepada anaknya menghiraukan soalan Irham Zahril tadi.

“Kenapa ma? Kita bincang esok ya? Dah lewat ni..”

“Please Am..Mama tak nak tangung lama-lama lagi dah..”pujuk Puan Marinah dengan wajah yang serius.Irham Zahril hanya terdiam lalu memberi isyarat kepada ibunya untuk memasuki biliknya.

“Am..Am..serious ke dengan Wawa?”soalan gempar yang ditanya oleh ibunya.Irham Zahril terkelu,dahinya berkerut.Kenapa ibunya bertanya soalan sebegini?

“Err..kenapa mama soalan macam tu? Kita kan dah tunang..” “itu mama tau..Tapi Am betul-betul serious ke nak kahwin dengan dia?” Tanya Ibunya dengan nada yang perlahan.Irham Zahril terdiam seketika lalu menarik nafasnya dengan perlahan.

“Ma..ma tau kan, Am terpaksa tunang dengan Wawa?” Puan Marinah hanya mengangguk tanda setuju.“So…Am tak pasti apa yang Am rasa pada Wawa.Cause honestly speaking..Am takda secebis perasaan sayang dekat Wawa ma..noktah..” jelas Irham Zahril dengan nada yang lemah.Mungkin sudah tiba masanya dia luahkan segalanya kepada ibunya.Dia tidak mampu untuk menyimpan perasaan ini lagi.

Puan Marinah diam seketika, jawapan yang dia nanti-nantikan sudah pun ada.Dia faham perasaan anaknya itu,sejak dulu lagi,dia tahu Irham Zahril tidak pernah sayangkan Wawa, buktinya ialah, Irham Zahril sering memberi layanan dingin kepada Wawa.Tidak pernah ada layanan yang baik diberikan oleh Irham Zahril.

Biar Saya Jadi Hero Awak.Where stories live. Discover now