Bab 29

3.2K 135 1
                                    

Masuk minggu ni, minggu kedua nenek berada di Hospital. Khabarnya, nenek tiada harapan untuk sembuh. Jadi, mereka sepakat untuk membawa nenek pulang ke kampung saja sebelum nafas terakhir dihembuskan. Biar semua cucu dan cicit nenek dapat menjenguk nenek.

******
Hari ini Arasha dapat merasakan ada sesuatu yang tak kena, perasaannya lain semacam aje hari ni. Namun, dia tidak melayan sangat.

Kini, pelajar kelas 5S1 dan 5S2 digabungkan dan dikumpulkan di dalam sebuah makmal komputer. Kelas tuisyen bagi subjek Biologi diadakan di sini.

Sedang semua leka belajar, tiba-tiba datang seorang kakak senior berjumpa dengan Cikgu Tery dan dia seperti membisikkan sesuatu.

"Arasha Imani, sini kejap " panggil Cikgu Tery.

"Ada apa cikgu?" soal Arasha.

"Kakak tu ada sesuatu nak bagitau awak" ujar Cikgu Tery lalu Arasha bergerak menuju ke arah Kakak senior itu.

Setiba saja di depan kakak itu, dia terus memeluk bahu Arasha. Arasha jadi pelik !

" Kakak harap Arasha sabar dan tenang. Segala dugaan datang dari Allah. Setiap hidup pasti akan mati, tiada yang kekal di dunia ini" ujar kakak itu membuatkan Arasha makin pelik.

"Maksud?" soal Arasha.

"Nenek awak telah meninggal dunia tadi, cousin awak yang bagitau Ustazah Nisa. Tu yang ustazah minta tolong saya cari awak. Awak diminta balik sekarang, ustazah dah tunggu awak depan bilik guru, Beliau yang akan hantar awak balik nanti" panjang lebar kakak itu menerangkan hal sebenarnya.

Arasha yang bagai mendapat satu tamparan yang hebat, cuba untuk tidak menangis. Nenek yang disayangi telah pergi buat selama-lamanya ! Arasha mengangguk dan menuju ke tempat duduknya semula untuk mengemas barang.

Dia yang berlagak kuat akhirnya tewas juga, empangan airmatanya pecah jua. Arasha menangis pilu. Sahabat-sahabatnya yang mulanya hairan, kini turut simpati dan ada yang turut mengalirkan airmata.

Setelah tangisannya sedikit reda, Arasha bangun lalu meminta izin daripada Cikgu Tery untuk pulang. Hanya Hafi yang sanggup menghantarnya ke bilik guru sebab yang lain sudah menangis tersedu-sedan.

******
Setelah sampai di rumah, Arasha terus menukar pakaian sekolahnya, dan bergegas untuk pergi ke rumah nenek.

Setibanya di rumah nenek, ramai sanak saudara yang telah hadir. Airmata Arasha ditahan saat matanya tertancap pada sebuah keranda kayu yang telah dibuat. Hati menjadi semakin sayu.

******
Jenazah nenek tiba dirumah tepat pada pukul 8.15 malam, suasana bertukar hiba seketika. Ramai yang hadir mengesat airmata.

Setelah jenazah nenek diletakkan di sudut tepi rumah yang diselindung dengan kain, Arasha dan saudara-saudara yang lain masuk ke dalam kain tersebut untuk membaca yaasin buat nenek.

Pilu dihati usah dikatakan. Namun digagahi jua hati untuk membaca yaasin. Sayu dihati bertandang kembali saat melihat muka pucat nenek terbaring kaku. Hanya Allah yang tahu betapa sedihnya hati ditinggal orang yang disayang.

Semua cucu dan cicit nenek serta anak-anak nenek mencium wajah nenek buat terakhir kali sebelum nenek dikafankan. Terasa sejuk saja wajah nenek saat Arasha mencium wajahnya.

Paling Arasha tak dapat tahan, saat anak ketiga bongsu nenek mencium tapak kaki nenek buat terakhir. Arasha menyekat airmata yang tak henti-henti mengalir. Dan cucu nenek yang berumur 4 tahun, Hasmira turut  menangis. Mungkin dia faham apa yang berlaku. Pilu hati melihat tangisan si kecil.

******
Keesokan harinya, jenazah nenek selamat dikebumikan.

'Semoga roh nenek dicucuri rahmat dan diletakkan disisi orang-orang yang beriman. Semoga segala amal ibadah nenek diterima Allah dan segala dosa-dosanya diampunkan Allah. Amin' Al-Fatihah .Doa Arasha dalam hati dan merelakan nenek pergi buat selama-lamanya.

My Crush, Senpai Next Class [COMPLETE]Where stories live. Discover now