Bab 63

3.8K 142 0
                                    

Malam itu suasana sangat meriah di rumah Puan Rosmida dan Encik Aidit. Segala persiapan untuk majlis malam ini telah disiap sejak tadi. Tinggal tunggu masanya tiba saja lagi.

Tepat pukul 8:20 malam seusai solat Isyak, saudara mara sebelah Arasha dan sebelah tunangnya telah pun berkumpul di rumah Arasha.

Beberapa minit saja lagi, Arasha akan bergelar isteri orang. Sungguh debaran itu dapat dirasai, meskipun Arasha tidak tahu dan tidak mengenali siapa tunangnya selama ini.Dia hanya serahkan segalanya pada takdir.

******
Di dalam bilik pengantin perempuan...

Tok! tok!

Ketukan pintu kedengaran. Terjengul muka sahabat-sahabat Arasha.

"Assalamualaikum, wahh! cantiknya kau malam ni Arasha, jealous aku" puji Tasya ikhlas.

Memang cantik Arasha malam ni, hanya ditouch upkan sikit makeup di wajahnya itu sudah menyerlah kecantikan di wajahnya yang ayu itu.

"Waalaikumussalam.. ye ke? saya rasa biasa aje ni, hahaha" kawal Arasha. malu!

"Ye lah tu. Ehh, kau ok ke? apasal pucat aje ni?" soal Tasya risau.

"Hmm, saya ok. just nervous sangat ni, macam mana lah rupa bakal suami saya nanti" bergetar suaranya menuturkan ayat itu.

"Rileks Arasha rileks, cuba awak tarik nafas then hembus, tarik, hembus" nasihat Ainul pula.

Mereka semua yang ada di bilik itu, turut melakukan apa yang diarahkan Ainul tadi.

"Okay? awak dah tenang?" soal Ainul kembali.

Arasha mengangguk. Tenang !

"Arasha, saya nak tanya sikit ni. Really awak tak pernah jumpa atau tengok muka bakal suami awak tu?" soal Emelin pula. Dia rasa tak percaya yang Arasha boleh lakukan itu semua.

"Hmm.. yup ! tak pernah pun sepanjang tempoh pertunangan kami ni, agaknya dia faham kot. Tu yang dia ikut jugak syarat saya tu" jelas Arasha.

"bravo awak Arasha. Kalau saya memang tak dapat lah nak buat tu semua. Semangat ingin tahu saya ni kuat sangat. Hahaha" ujar Emelin lalu ketawa.

Yang lain turut ketawa. Pintu bilik diketuk dari luar. Tok! tok!

"Angah, ibu suruh turun sekarang, pengantin lelaki dah sampai. Ada kat bawah tu. Handsome Angah bakal abang ipar Wanie.. Hahaha" usik Wanie.

"Okay dah jom, semua dah tunggu kat luar tu" ajak Hafi.

Mereka semua bergerak ke luar bersama-sama Arasha.

******
"Assalamualaikum, memandangkan kedua-dua pengantin dah ada, wali dan saksi pun dah ada, mari kita mulakan akad nikahnya" umum tok kadi.

Dari belakang Arasha dapat memandang sesusuk tubuh lelaki yang bakal bergelar suaminya sebentar saja lagi duduk dihadapan ayahnya sebagai wali dan membelakanginya.

Arasha masih belum dapat melihat siapakah gerangan bakal suaminya itu. Sedang Arasha berada di dalam dunianya sendiri. Tiba-tiba...

"Sah !"

Tersentak Arasha mendengarnya. 'Ehh? apa yang sah ni?' blur Arasha.

Tiba-tiba saja badannya dipeluk erat oleh Puan Rosmida.

"Tahniah Angah! Angah dah jadi isteri orang, moga Angah jadi isteri yang solehah, taat pada suami dan jaga maruah suami" pesan Puan Rosmida sayu.

'Ohh.. aku dah jadi isteri orang? Ehh, bila masa? apasal aku tak dengar nama suami aku pun tadi' bebel Arasha dalam hati. Namun dia membalas juga pelukan ibunya dan airmata turut mengalir. Syukur, semuanya berjalan lancar.

Tiba masa untuk menyarungkan cincin dan membatalkan air sembahyang. Arasha hanya menundukkan kepalanya tanpa mengangkat sedikit pun. Perasaan malu mula menyerbu ke mukanya.

"Assalamualaikum" ucap suaminya.

"Izinkan saya sarungkan cincin ni" tambah si suami lagi.

Arasha hanya mengangguk dengan kepalanya masih ditundukkan.

Seusai saja giliran Arasha untuk menyarungkan cincin di tangan suaminya, dia memberanikan diri untuk memandang suaminya. Kepalanya diangkat dan.. Rayyan !

Tiba-tiba saja pandangan Arasha menjadi kelam. Arasha pengsan !

Semua yang hadir disitu terkejut termasuk Rayyan sendiri.

My Crush, Senpai Next Class [COMPLETE]Where stories live. Discover now