15: Satria Agung

1.6K 158 37
                                    

"Lidah tu lembutkan sikit. Cara kau sebut tu salah. Say, thank you," Kirana mengarahkan Putera Iskandar untuk mengulang.

"Tank you," baginda menyebut dengan teragak- agak.

Kirana mengeluh kecil, lalu tangannya menepuk dahinya.

"Susah juga lidah kau ni. Pendek lidah ke apa kau ni? Dah lebih dua puluh kali kau sebut, masih salah," rungut Kirana. Dia sudah merasa bosan mengajar perkataan yang sama berulang- kali.

"Sudahlah! Aku bosan belajar! Lebih baik aku keluar, bermain pedang," baginda menghela nafas panjang, menunjukkan rasa tidak ada mood untuk belajar.

"Adui... Susah juga ajar orang tua ni," buku latihan ditutup. Kirana bersetuju untuk menamatkan kelas mereka sedikit awal hari ini.

"Aku tua? Umur aku baru 28. Rambutku masih hitam, dan aku masih bertenaga untuk membunuh singa tanpa sebarang senjata," ucap baginda dengan bangga.

"Umur kau bukan 28. Umur kau lebih dari 1000 tahun. Kau tu pangkat nenek moyang," balas Kirana sambil ketawa terkekeh- kekeh.

"Apa yang kau merepek ni? Sudahlah, aku hendak keluar. Setiap hari tengok muka kau, aku jadi muak," baginda mengangkat punggung dan berjalan keluar dari bilik belajar.

Kirana tersenyum sendiri menghantar kelibat baginda hilang dari pandangan. Meskipun mereka agak dingin, namun hubungan mereka semakin baik. Tiada lagi ugutan bunuh atau kata- kata cercaan dilemparkan oleh kedua- dua mereka.

Kirana mengepit buku latihan di bawah ketiaknya, dan keluar dari bilik belajar. Dia berjalan melalui lorong balai penghadapan, menuju ke luar istana untuk mengejar baginda.

Tiba- tiba, muncul seorang perempuan yang berpakaian dayang istana tetapi sedikit berbeza, datang dari balai penghadapan. Dayang istana memakai baju berwarna merah muda, tetapi perempuan itu memakai warna merah tua.

Kirana tersentak seketika melihat perempuan yang seakan dikenalinya. Kirana mengecilkan matanya memandang tepat perempuan itu.

Bukankah itu perempuan yang berjumpa dengannya terakhir kali di tahun 2019? Perempuan berbaju kebaya merah yang memberikannya air mineral, sebelum Kirana terlelap dan bangun pada tahun 1009.

Tanpa melengahkan masa, Kirana menjerit dan melambai memanggil perempuan itu, "akak!"

Perempuan itu seakan sedar dan melihat Kirana, namun dia cepat- cepat mengalihkan pandangan dan berjalan ke arah bertentangan.

Kirana melajukan langkahnya, kemudian berlari anak mengejar perempuan tadi.

Tiba- tiba, muncul Permaisuri Aminah di hadapan Kirana. Kirana terpaksa mematikan niatnya untuk mengejar perempuan tadi.

"Tuanku..." Kirana menaikkan kedua- dua tangan di atas dahi.

"Kau hendak ke mana terburu- buru?" Soal baginda permaisuri dengan curiga.

"Patik ingin mengejar perempuan yang tadi tu. Dia memakai pakaian dayang istana, tapi warna kainnya sedikit gelap," Kirana menunjuk arah perempuan tadi.

"Oh... Darmah, ketua dayang. Kenapa kau ingin menemuinya?" Tajam mata baginda melihat Kirana.

Kirana menjadi serba- salah apabila menerima pandangan begitu. Kirana berfikir sejenak. Tidak patut dia memberitahu cerita sebenar, tetapi apa alasan yang dia patut beritahu baginda.

Baginda menaikkan kening menantikan jawapan dari Kirana. Sementara, Kirana hanya terkebil- kebil masih mencari jawapan.

"Bonda! Di mana-," tiba- tiba Putera Jabbar datang meluru dengan nafas tercungap- cungap. Tatkala melihat Kirana berdiri di hadapan baginda permaisuri, baginda putera mematikan kata- katanya.

Lagenda Cinta Seribu Tahun (Bhg 1)Where stories live. Discover now