48: Wanita Tua

1.8K 176 37
                                    

Sepanjang latihan bermain pedang, Putera Iskandar tidak henti- henti berfikir tentang Kirana. Baginda tidak sabar untuk berjumpa dengannya dan mengongsikan khabar gembira itu.

Putera Rizal dan Putera Jabbar juga kelihatan berlatih bermain pedang. Kini tahulah sudah baginda siapa pencabar baginda nanti.

Usai saja berlatih, Putera Iskandar berehat di bawah pokok yang rendang bagi membuang lelah. Kelihatan Putera Jabbar menghampiri Putera Iskandar. Sebuah senyuman senget dihadiahkan terlebih dahulu.

"Gigih dinda berlatih?" Sapa Putera Jabbar sambil memandang Putera Iskandar.

"Ya, dinda tengok kanda pun begitu. Jarang dinda tengok kanda bermain pedang. Kenapa tiba- tiba hari ini berlatih pula?" Sahut Putera Iskandar selamba.

"Ya, kanda kena biasakan bermain pedang. Tapi bosan kanda tidak ada teman berlatih. Mahukah dinda temankan kanda berlatih?" Ajak Putera Jabbar dengan senyum yang melebar.

"Oh... maaf, kanda. Dinda penat. Baru saja dinda habis berlatih. Kanda ajaklah kekanda Rizal," tolak Putera Iskandar lembut.

"Alaa... sekejap sajalah. Takkan sudah penat? Dinda muda lagi. Patut lebih bertenaga dari kanda," pujuk Putera Jabbar.

"Maaf, kanda. Dinda kebetulan ingin berjumpa dengan seseorang. Esok saja kita bermain, ya?" Tolak Putera Iskandar lagi.

"Hmmm... baiklah, kalau begitu apa kita kita main silat sekejap? Kanda sudah lama tidak bermain dengan dinda," pinta Putera Jabbar tanpa berputus asa.

Putera Iskandar ketawa kecil melihat kesungguhan kekandanya itu. Rasa bersalah mulai hadir. Akhirnya Putera Iskandar akur juga dengan permintaan kekandanya itu.

Putera Iskandar bangkit berdiri, lalu masing- masing mengambil tempat bertentangan. Putera Iskandar merapatkan kedua- dua tangan ke dada tanda ingin memulakan silat, akan tetapi tiba- tiba Putera Jabbar menendang kuat kaki kanan Putera Iskandar sehingga Putera Iskandar jatuh terlentang.

"Aduh!" Erang Putera Iskandar sambil memegang kaki baginda yang kesakitan.

"Itupun dinda kesakitan?" Putera Jabbar meletuskan tawa.

"Kenapa?" Tanya Putera Iskandar dengan kesal dan di dalam kesakitan. Tendangan yang dihadiahkan terasa menyengat hingga ke tulang.

"Kenapa ni?" Tegur Putera Rizal yang baru saja tiba di situ.

Putera Iskandar hanya menggeleng seakan tidak percaya dengan permainan kotor Putera Jabbar.

"Tengok Iskandar ni. Dinda ajak dia berlatih silat tadi. Baru sedikit, sudah tumbang," terang Putera Jabbar sambil ketawa mengejek.

"Kenapa ni, Iskandar?" Soal Putera Rizal tidak berpuas hati.

"Tidak mengapa. Dinda tahu apa sebabnya kekanda Jabbar bertindak demikian. Sanggup bermain kotor untuk merebut sesuatu yang tidak akan menjadi miliknya," Putera Iskandar mencerlung Putera Jabbar dengan suatu perasaan yang membuak- buak. Ikutkan emosi dan hati, pasti sudah tumbang Putera Jabbar dibuatnya. Namun, baginda memilih untuk tidak mengeruhkan lagi keadaan.

"Apalah dinda ni marah- marah. Kanda gurau saja tadi. Kanda hendak tengok kalau dinda masih tangkas dan peka macam dulu lagi," ucap Putera Jabbar sambil menarik senyum senget.

"Sudah! Dinda boleh bangkit sendiri?" Tanya Putera Rizal sambil memaut bahu Putera Iskandar, namun dihalang oleh Putera Iskandar.

"Terima kasih, kanda. Tidak mengapa, dinda boleh bangun sendiri," ujar Putera Iskandar sambil berusaha bangkit sendiri dengan payah. Baginda mengeluh pendek seraya memandang Putera Jabbar.

Lagenda Cinta Seribu Tahun (Bhg 1)Where stories live. Discover now