49: Checkmate!

2K 278 72
                                    

Author's Note:

Dear CDZ readers, chapter seterusnya hanya akan disambung setelah vote untuk bab 49 ini mencecah 200 votes 🤗. Sebab? Saja nak tengok siapa silent readers haha tapi author serius tau. Okay, enjoy reading, darlings ❤.

-------

Pada hari yang dinanti- nantikan seluruh kaum kerabat dan rakyat jelata, ramai yang berkumpul menyaksikan hari pemilihan putera mahkota. Di luar perkarangan istana juga dikerumuni oleh rakyat yang tidak sabar menanti keputusan yang bakal menentukan hala tuju masa depan negeri itu.

Sultan Sulaiman dan permaisuri- permaisuri lainnya bersemayam di sebuah singgahsana yang terletak di tengah- tengah padang.

Perlawanan pedang akan dimulai sebentar lagi. Pusingan pertama adalah di antara Putera Iskandar dan Putera Rizal. Barangsiapa terlebih dahulu mendapat sebarang calar pedang, maka ia akan kalah. Setelah itu, pusingan kedua atau pusingan penentuan akan bertemu dengan Putera Jabbar.

"Mulai!" Teriak pengadil perlawanan.

Putera Iskandar membuka langkah dan menghunus pedang ke arah Putera Rizal. Putera Rizal menapak ke belakang mengelak dari serangan pertama.

Ternyata Putera Iskandar masih bertenaga, fikir Putera Rizal. Baginda berfikir sejenak sebelum baginda meluru ke arah Putera Iskandar dan menyerangnya. Dengan pantas ditangkis oleh Putera Iskandar. Namun, dalam pada masa yang sama Putera Rizal menendang kuat kaki Putera Iskandar yang sakit tempoh hari.

Bukk!

Putera Iskandar jatuh ke tanah. Semua penonton berdiri dan merasa cemas. Tanpa membuang masa, Putera Rizal melompat dan mencuba untuk melibas lengan Putera Iskandar.

Shing!

Bunyi pedang berlaga. Berjaya ditangkis kali ini oleh Putera Iskandar. Dengan menggunakan sebelah kaki, Putera Iskandar menyepak kaki Putera Rizal dengan sepenuh tenaga.

Putera Rizal jatuh terjelepok dan mengaduh kesakitan. Dengan pantas, Putera Iskandar bangkit berdiri lalu melukai paha Putera Rizal.

Semua penonton berdiri dan bersorak. Kemenangan berpihak pada Putera Iskandar. Dengan nafas yang tercungap- cungap, sempat Putera Iskandar mencari kelibat Kirana. Baginda ingin melihat reaksi Kirana. Kirana berdiri dan melompat- lompat kegembiraan. Baginda lega. Sorakan dari kekasih hatinya sudah memadai  untuk menaikkan semangat baginda.

Putera Iskandar memandang Putera Rizal yang sedang duduk di tanah. Tangan dihulurkan, namun Putera Rizal menepis tangan Putera Iskandar lalu meludah ke tanah.

Hati Putera Rizal menjadi panas. Sangka baginda, takhta Negeri Aranda milik baginda. Akan tetapi, baginda sudah memikirkan rancangan lain untuk merebut takhta itu nanti.

Perlawanan pedang disambung semula setelah masa rehat tamat. Dari jauh lagi, Putera Jabbar melorekkan senyuman sambil memintal kumis panjang baginda.

Baginda melihat Putera Iskandar memegang kakinya yang sakit. Putera Jabbar ketawa di dalam hati. Cara berjalan Putera Iskandar sudah nampak keletihan. Pasti Putera Iskandar akan kalah, getus hati Putera Jabbar.

Perlawanan kini bermula. Putera Iskandar teragak- agak untuk memulakan langkah. Kaki baginda yang sakit ditarik ke belakang. Baginda yakin pasti itu akan menjadi sasaran utama Putera Jabbar.

Putera Jabbar meluru dan melompat ke depan dengan menghunuskan pedang. Putera Iskandar melompat ke tepi dan mengambil kesempatan itu untuk menyiku belakang Putera Jabbar.

Putera Jabbar rebah tersungkur, namun cepat- cepat berdiri. Meskipun tenaga Putera Iskandar semakin lemah, namun tenaga baginda masih cukup kuat untuk melawan Putera Jabbar.

Lagenda Cinta Seribu Tahun (Bhg 1)Where stories live. Discover now