BAB 50

178 13 0
                                    


Lima hari kemudian...

"Saya dah siapkan semuanya. Ubat gigi, berus gigi... Erm, berus gigi ni saya masukkan yang baru tau. Awak tak payah bawak yang dalam bilik mandi tu. Lepas tu... Apa lagi ar? Jap, cuba awak ingatkan saya. Manatahu ada tertinggal apa-apa ke?" Qasih sibuk mengemas barang-barang yang akan dibawa oleh suaminya ke Beijing esok. Sebenarnya dari semalam lagi dia sudah mula memaking pakaian, tapi sibuknya sampai ke sekarang.

"Awak... Saya pergi empat hari je pun. Awak kemas barang-barang untuk saya macamlah saya pergi sebulan," ujar Aiden.

"Hish, biarlah. Saya nak pastikan tak ada satu pun tertinggal. Okay... Saya rasa semuanya dah cukup." Qasih menarik zip bagasi setelah yakin yang tiada satu pun barang yang tertinggal. Kemudian bagasi tersebut dibawa ke tepi pintu.

"Okay, now..." Qasih bergerak ke almari pakaian. Dia mencari pakaian yang sesuai untuk dikenakan suaminya esok. Dengar kata waktu sekarang, adalah musim sejuk di Beijing. So, dia kena cari pakaian yang sesuai dengan musim disana.

"Wait, wait... Saya tertinggal sesuatu..." kata Aiden. Qasih membuntang mata. Dia meninggalkan almari pakaian, menghampiri Aiden yang sedang berdiri bercekak pinggang. "Tertinggal apa lagi? Bukankah semua dah saya muatkan dalam bag tu." Qasih bernada kesal.

"Awak." kata Aiden.

"Saya?"

"Ye, saya tertinggal awak. Habis tu macam mana sekarang?" Aiden buat muka serius. Sebenarnya, dia memang serius.

"Hish! Awak ni... Tak payahlah bergurau. Tak lawak okay. Saya ingat betullah ada yang tertinggal, penatlah saya nak buka bag tu balik." Qasih menjuih bibir. Geram dengan lawak tak jadi suaminya.

"But i'm serious. Awak tak perlu buka bag tu. Apa kata, awak ikut saya. Jom? Kita pergi Beijing sama-sama." Tangan Qasih diraih. Dia betul-betul memaksudkan kata-katanya.

"Okay, tapi bukan sekarang. Nanti lepas kerja awak selesai... Kita pergi. Dahlah. Saya nak cari baju untuk awak pakai besok." Belum sempat Qasih bergerak, pantas Aiden menangkap tangan isterinya. "But i want. Takpelah. Lepas kerja saya selesai, kita sambung jalan-jalan. Jom?"

"No. Sorry... But, not now. Nanti bila baby dah lahir. Semuanya dah stabil. Kita bercuti," kata Qasih. Aiden kelihatan tidak bersemangat mendengar cadangan si isteri.

"Kenapa ni? Atau... Awak tak nak ajak baby sekali? Ha..." Qasih tergelak kecil. Hidung suaminya dicubit lembut. Dia yakin dengan sangkaannya. "Mana ada lah." Aiden menepis.

"Laah... Saya tahulah. Takpelah. Momy ada, ibu pun ada. Boleh je ibu tolong jagakan. Hish, tak malu... Dengan anak sendiri pun..."

"Tak okay. Apa pulak awak fikir macam tu. Takpelah, kalau tak nak sudah. Tak payah nak tuduh saya macam tu. Saya boleh je pergi sendiri, tak paksa pun." Mula sudah rajuknya. Tawa Qasih terhambur. Alahai encik suamiku.

"Yang awak gelak kenapa? Luculah sangat. Dah, tutup lampu. Saya nak tidur, kang lambat pulak pergi airport. Tak sabar saya nak main salji dengan amoi dekat Beijing tu," sakat Aiden. Kemudian dia berbungkus dengan selimut di atas katil. Biar padan dengan muka Qasih.

"What? Hey, awak cakap apa tadi?" Berderau darah Qasih mendengar kenyataan suaminya. Main salji dengan amoi? Ewah, ewah. Sedapnya mulut.

"Awak cakap apa tadi? Ulang balik. Hey..." Qasih menarik selimut yang membungkus habis tubuh suaminya. Sekuat tenaga dia menarik, sedaya upaya juga Aiden menahan. Geli hatinya melihat telatah Qasih. Siapa suruh sakat dia tadi. Kan dah kena.

"Ish! Bukalah. Saya nak dengar balik apa awak cakap tadi?" Qasih masih berusaha menarik selimut tersebut walaupun tidak terdaya. Jangan main-main dengan perempuan, lebih-lebih lagi bila mengandung. Sensitif tahu!

ANTA PERMANAWhere stories live. Discover now