BAB 19

1.8K 173 30
                                    

TANGAN Syuhada beku. Sepanjang perjalanan ke masjid ditemani sahabat-sahabat Farhan, tiada seorang pun sanggup membuka mulut. Masing-masing melayan perasaan sendiri.

  Syahadat juga tidak banyak celoteh. Dia seperti faham apa yang sedang berlaku. Wajah beku ibunya hanya dipandang. Tangan kaku Syuhada digenggam.

  "Ibu jangan risau eh?" Pujuknya. Dia mahu melihat ibunya gembira pada hari ini. Hari di mana dia sebagai anak dapat melihat si ibu akan berkahwin semula. Peluang yang tak semua kanak-kanak dapat lihat.

  Syuhada pandang Syahadat lembut. Pandai anaknya cuba mententeramkan hatinya. Perasaan ini sama seperti dia bakal bernikah dengan Farhan. Cuma kali ini orang lain. Dia akan berkongsi kehidupan dengan orang lain.

  Dahi anaknya dikucup penuh syahdu. Anak ini amanah Allah dan Farhan untuk dia jaga. Mata anaknya direnung. Dia tahu, itu mata Farhan. Mata anaknya sama seperti Farhan. Warna hitam karbon. Wajah yang penuh ketenangan itu sama seperti Farhan.

  Laju Syuhada pejam mata. Dia perlu lupakan semua ini. Dia bakal bernikah dengan Aizat bukannya Farhan lagi. Lelaki itu sudah pergi.

  Anak lelakinya dipeluk. Mata segera diseka dengan tisu. Kesian mak andam make up. Dia perlu jaga hingga ke akhir majlis.

  Farhan...

.

.

  KAKI Syuhada terpasung di depan masjid. Sebentar lagi gelarannya bertukar. Sebentar lagi syurganya bertukar. Sebentar lagi panggilan 'Syu' akan bertukar.

  "Cikgu?" Bella memandang belakang saat dia perasan pengantin perempuan sudah tiada di sisinya. Laju dia hampiri guru yang terkaku di depan masjid. Bella memimpin wanita itu masuk.

  Amri di belakang hanya mampu memandang sepi. Dia tahu hati wanita itu gundah-gelana. Perasaan bercampur baur. Antara Aizat dan Farhan, Amri tahu dia sayang kedua-duanya.

  Mereka melangkah masuk. Pengantin lelaki belum tiba. Hanya terlihat beberapa orang yang bertugas membantu menjayakan majlis.

  Bella memimpin Syuhada ke tempat khas bakal isteri. 

Sofea melepaskan tautan daripada Zack dan melangkah ke bahagian pengantin perempuan.

  Amri, Zack, Izuan, Nabil dan Afiq semua bertindak bersalam-salaman dengan tetamu yang ada. Tok imam masjid ini juga sudah bersedia bersama-sama saksi di antaranya.

  "Syah, pergi dekat ibu." Arah Amri sebelum sempat Syahadat duduk bersama Nabil. Amri tahu, Syuhada perlukan sokongan dan saat ini hanya Syahadat yang mampu memberi kekuatan.

  Syahadat laju mengangguk dan duduk di hadapan Syuhada. Pantas Syuhada dakap tubuh itu dengan erat seperti tidak mahu melepaskan. Dia cuba menahan air mata dari tumpah. Dia tak tahu mengapa hari ini dia terlebih beremosi.

  Seketika dia leraikan pelukan. Syahadat didudukkan di atas ribanya. Ubun-ubun anak itu dia kucup tiada hentinya.

  "Assalamualaikum.."

  Satu suara garau menyentak mereka semua. Lekas mereka mengangkat kepala dan menjawab salam.

  Syuhada terpanar melihat penampilan Aizat hari ini. Pegangan tangan terhadap Syahadat dipereratkan. Jantungnya berdegup penuh kencang. Tubuhnya membeku sejuk.

  Aizat terus bersalaman dengan tetamu dan duduk di hadapan kadi. Puan Halimah dan Izzati bergerak ke bahagian perempuan. Bella meminta diri untuk ke belakang sedikit. Dia tiada hak untuk duduk di sebelah Syuhada. Hanya mentua sahaja yang layak.

  Syuhada memerhatikan gerak-geri Aizat. Lelaki itu tampak tenang. Dia pula yang naik gerun.

  "Sebelum kita mulakan, saya minta pengantin lelaki yakinkan pengantin perempuannya. Betul ini pengantinnya?" Tanya tok imam yang menjadi kadi pada hari tersebut.

Dedicated To Wife ✓Where stories live. Discover now