35 : " LIBRARY "

980 87 0
                                    

HAIRA menoleh apabila terdengar bunyi loceng rumahnya ditekan. Dengan tangan yang lincah mencuci pinggan, matanya sempat dikerling memandang jam di dinding.

Pukul 8 malam. Siapa pula yang datang malam-malam begini?

"Raz-" tidak jadi Haira ingin memanggil Harraz apabila melihat adiknya itu melangkah keluar dari bilik dengan pakaian hoodie.

Hah, tu nak ke mana pulak tu?

"Hah, bang." sapa Harraz setelah membuka pintu.

"Uh. Kau dah siap belum? Kalau dah siap, kita gerak sekarang lah,"

"Gerak nak pergi mana?"

Serentak Haziq dan Harraz memandang Haira yang muncul bersama sarung tangan cuci pinggan.

Haziq tersenyum kecil. "Eh eh, ni mak cik mana pulak ni nyibuk?" usik Haziq selamba lalu disambuti tawa kecil Harraz.

Serius gadis itu nampak lucu dengan sarung tangan dan rambut pendeknya yang diikat di bahagian atas. Serupa macam ada tanduk pula.

Haira yang seakan baru tersedar terus menoleh ke arah cermin di dinding.

Alamak, apa tu rambut pacak macam tu!

Ah, biarlah! Bukannya dia nak viralkan masuk dalam Facebook pun. Lagipun memang rimas dengan rambut atas dan hadapannya, jadi sebab itu d ikat begitu dan akhirnya, jadilah 'tanduk' di tengah-tengah kepala.

"Hah, yang korang dua orang ni, nak pergi mana pulak ni?"

"Kitaorang nak keluar kejap, nak pergi ambil barang yang abang Ziq dah beli kat kedai perabot apek Lim semalam," beritahu Harraz lalu dibalas dengan anggukan Haziq.

Haira berfikir sejenak.

"Alah, kau tak payah risaulah. Aku tak culik adik kau tak. Kalau dia degil pun, paling kejam aku campak masuk longkang je,"

"Heish..," Harraz memandang Haziq, bengang.

Haira ketawa kecil.

"Ok, boleh." akhirnya Haira memberi keizinan.

"Cun!" Haziq dan Harraz melakukan Hi-5.

"Tapi, akak ikut sekali,"

"Hah?!"

*******

HAZIQ, Haira dan Harraz melangkah turun dari bas setelah bas yang dinaiki mereka tiba di kawasan KSJ, di mana kawasan yang turut terletaknya kedai perabot Apek Lim.

Mereka bertiga memerhatikan bas itu yang bergerak meninggalkan mereka.

"Haih. Kalau hari-hari naik bas, boleh pokai woo duit," bebel Haziq seraya mengeluh perlahan. Mereka bertiga kemudiannya mula berjalan bersama.

Harraz tersenyum kecil. "Alah, bang. Kawasan taman ni dengan taman kita tu memang suka guna pengangkutan awam. Abang sendiri perasan, kan? Ramai orang kat taman kita tu selau jalan kaki?"

"Ya?" Haziq memandang Harraz di sebelah kanannya, bagaikan berminat dengan cerita penduduk di taman barunya itu.

"Lagipun taman kita tu kan kecil, sebab tu diaorang lebih prefer walking dari naik kereta. Plus, majaroti yang duduk sini semua umur dalam 20 lebih je. Ada yang study lagi, ada yang kerja. So, just make conclusion yang diorang maybe nak save bajet and that's why kereta tak jadi keperluan kat sini." tambah Haira yang berada di sebelah kiri Haziq.

Ya, si samseng ini sangat mengada nak menyelit di tengah.

Haziq memuncungkan mulutnya seperti kanak-kanak kecil yang sedang berfikir. Memang menarik cerita tentang penduduk taman barunya itu.

STAY CLOSE ✔️Where stories live. Discover now