118 : "IT IS HIM"

810 82 5
                                    

HAIRA mengusap wajahnya setelah selesai mengucapkan salam kedua untuk solat fardu subuh. Tika dia ingin menadahkan tangan untuk memohon doa, pandangannya tertangkap pada sekujur tubuh wanita yang sedang berdoa bersama tangisan yang semakin deras. Tangisan wanita itu membuatkan mata Haira kembali berkaca.

Seusai wanita itu selesai mengaminkan doanya, Haira perlahan-lahan bangun dari tempatnya dan menghampiri wanita itu.

"Aunty..," panggil Haira lembut.

Perlahan-lahan Sharifah menoleh. Dan sesungguhnya tangisannya menjadi semakin menggila saat wajah Haira menyapanya.

Haira mengangguk, seakan mengerti dengan maksud tangisan itu. Lantas dipeluknya Sharifah lalu diusap perlahan belakang wanita itu. Menggigil tubuhnya.

"Aunty tak kuat nak...Berat sungguh ujian ini..., kenapa harus jadi pada anak aunty Ya Allah...,"

Haira memejamkan matanya. "Sabar ya aunty. Aunty kena kuat. Macam mana sekalipun aunty tetap kena kuat. Kita tak boleh lemah macam ni Aunty sebab kita sendiri tahu, Izzue akan lebih sedih bila dia sedar nanti. Jadi adalah tugas kita untuk beri semangat dan beri keyakinan pada dia. Kita kena kuat aunty. In shaa Allah semuanya akan pulih seperti sedia kala. Kita percaya pada Allah, kita doa banyak-banyak ya,"

Haira memandang langit bersama tangisannya.

Ya Allah,

kurniakanlah sedikit kekuatanMu untuk Izzue Ammar.

*******

HAZIQ melangkah keluar dari teksi setelah tiba di destinasi yang dituju. Dia memandang perkarangan balai polis yang sudah dikerumuni oleh puluhan wartawan.

Haziq memandang tajam balai polis tersebut. Nama si pelaku, Alex bermain-main di fikirannya.

"Aku akan pastikan kau terima balasannya dasar pelaku tak guna," detik Haziq geram.

*******

SHARIFAH mengatur langkah menuju ke ruang utama hospital sambil langkahnya itu dibantu oleh Haira. Sedang mereka dalam perjalanan, kelibat Naufal dan Afiq datang menyapa.

"Couch," sapa Haira yang kelihatan sedikit kaget dengan kemunculan lelaki itu. Entah ke mana mereka berdua ini hendak pergi.

"Aunty, aunty ok ke ni? Naufal nampak aunty lemah semacam je. Rehatlah sejam dua dulu kat rumah," pesan Naufal yang risau dengan keadaan emak saudaranya itu.

Sharifah menggeleng perlahan. "Tak apa, aunty nak jaga Izz sampai dia sedar. Yang kamu berdua ni nak ke mana? Nak balik tukar baju ke?" soal Sharifah dengan nada sedikit lemah.

"Ah kami nak ke balai polis aunty. Kami kenal pelaku tu dan nak bantulah apa yang boleh diselesaikan untuk kes ni. Apa-apa pun kami akan pastikan dia bertanggungjawab dengan apa yang berlaku terhadap Izzue."

Haira diam lalu mengangguk. Sememangnya Naufal sentiasa tenang dalam menyelesaikan masalah yang berlaku walaupun jauh dari sudut hati, pasti lelaki ini sedih dengan apa yang menimpa adik saudaranya. Apatah lagi dengan keadaan Izzue yang...

Haira memejamkan mata sesaat. Sungguh tidak sanggup dia membayangkan keadaan Izzue saat dia tersedar dari lenanya nanti.

"Yelah. Terima kasih ya Naufal tolong uruskan semuanya. Jujur aunty tak mampu nak tengok muka pelaku tu. Hati aunty ni luluh sangat dah Naufal." mata Sharifah kembali berkaca. Haira pula pantas mengusap lembut belakang wanita itu.

STAY CLOSE ✔️Where stories live. Discover now