67 : " ONE LAST TIME "

899 103 12
                                    

(THE BEST AND LEGEND SONG ❤️ DENGAR BILA DAH BACA SAMPAI PART HAURA DAN HAZIQ MENYANYI SAMBIL MAIN PIANO YA 🙏☝️)


HAZIQ buat muka bosan sambil memandang Haira yang berada di kaunter. Entah apa yang dilakukan gadis kemetot itu. Hampir sepuluh minit juga dia melihat Haira berbual dengan penjaga kaunter. Nasib penjaga kaunter itu perempuan. Kalau lelaki, jawapannya jelingan 44 kali Haziq sediakan buat dua ketul manusian itu.

Haira melangkah ke meja yang diduduki Haziq. Tersenyum kecil dia melihat wajah separuh bengang dan bosan lelaki samseng itu.

"Lah asal duk tercegat je ni? Buku mana buku?"

Haziq memandang Haira dengan kerutan di dahi. "Nak buat apa buku? Takkan kau nak suruh aku baca kat sini kot? Weh gila, aku ajak kau jalan sebab nak kau lupakan trauma kau tadi. Bukannya duk melepak kat perpustakaan yang membosankan ni."

"Eh, apa salahnya? Lagipun memang sebelum ni awak juga yang nak saya ajar awak kan? Tapi saya tak sempat nak ajar awak sebab masa tu saya busy dengan basketball tu. Ha so ni dah alang-alang awak 'ajak' saya 'ponteng' kerja ni, apa salahnya saya memulakan 'sesi pembelajaran' kita sekarang kan?"

"Ek elehhh kau ni. Kalau macam tu baik aku pergi kerja je. Sama juga aku duduk kat library tu dengan duduk kat sini." Haziq protes. Terasa seperti tiada duga dia 'ponteng kerja' hari ini. Siapa sangka yang Haira membawanya ke perpustakaan lain?

Haira buat muka menyampah.

"Oh.., iya ke? Hah kalau macam tu apa kata awak pergilah library awak tu sekarang ya? Kang nanti tak pasal-pasal kena pecat pula sebab ponteng kerja." Haira terus melangkah ke celah rak-rak buku, meninggalkan Haziq yang terpinga-pinga.

"Oi.., oi Haira!" Haziq menjerit perlahan sambil memandang Haira yang sudah menghilangkan diri di sebalik rak-rak buku yang besar.

"Yahaish.., dia ni." Haziq berdecit bengang. Dia bangun lalu memasuki ruang di antara rak yang dimasuki Haira tadi.

Haziq bersandar di rak sambil berpeluk tubuh. Kepala ditoleh ke kanan, memandang Haira yang sibuk memilih buku.

"Oi,"

"Hm," Haira menjawab tidak acuh. Dia terlalu khusyuk mencarikan buku rujukan untuk Haziq.

"Kalau kan.., kalau lah aku jadi pianist yang terkenal nanti, kau nak tak jadi peminat nombor satu aku?" soal Haziq bersama sengihan minta penamparnya.

Perlahan-lahan Haira memandang Haziq dengan kening terangkat sebelah.

Haziq pula yang naik bengang dengan reaksi Haira itu. "Tsk, kau ni pun. Tak payah lah buat muka macam tu. Aku tanya, kan? TANYA?"

Haira ketawa sinis lalu kembali membelek buku. "Perlu ke saya jadi peminat nombor satu awak?"

"Eh mestilah. Sebab kalau kau tak jadi peminat nombor satu aku, kau mesti akan menyesal. Masa tu nanti, aku dah segak dengan suit hitam. Haa, rambut pun kemas dah macam model. Memang handsome habis ah aku masa tu nanti. Pastu kau pulak kat bawah pentas duk melambai-lambai macam orang gila, duk jerit 'Abang Haziq! Saya peminat nombor satu abang!"

Haira pantas memandang Haziq dengan muka nak muntah tahap kuasa dua.

"Eeuwwwww...perasannya Ya Allah haih samseng sorang ni! 'ABANG' konon? Eh, tolong sedar diri sikit eh? Kita ni sebaya tahu sebaya? Jangan haraplah perkataan menggelikan anak tekak tu nak keluar dari mulut saya. Lagi-lagi untuk awak. Eii, geli!"

Haziq mencebik. Ada rasa tak puas hati pula apabila mendengar Haira berkata sedemikian.

"Tapi..," Haziq kembali menoleh tatkala Haira seperti ingin mengatakan sesuatu.

STAY CLOSE ✔️Where stories live. Discover now