enam

3.2K 156 10
                                    

Zafriel Adrian menjamah bihun sup yang dibeli di kantin. Sesekali jam di pergelangan tangan kanan dikerling. Huh, tidak lama lagi semua pelajar turun rehat. Kena cepat makan ni! Usai makan, dia berjalan ke tangga blok A. Tidak semena-mena dia terserempak dengan Iman Nadzir bersama seorang pelajar lelaki yang tidak dikenali. Zafriel Adrian menegur, "Assalamualaikum!"

Iman Nadzir dan pelajar di sebelahnya menoleh. Iman Nadzir senyum. "Waalaikumussalam. Kau nak pergi mana ni? Bertugas?"

Zafriel Adrian mengangguk. "Haah. Kauorang?"

"Kami nak naik kelas semula. Tadi jumpa Cikgu Fareeda di kantin. Oh ya! Kenalkan ni Taufik, budak baru kelas aku. Taufik, ni Zafriel ketua pengawas sekolah ni. Kawan baik aku dari kecil."

Taufik dan Zafriel Adrian senyum seraya bersalaman.

Kringgg! Tiba-tiba loceng berbunyi menandakan pelajar tingkatan 3 hingga 5 mula berehat.

"Eh, kami pergi dululah! Lambat pula nanti."

Zafriel Adrian hanya mengangguk.

💌💌💌

BIBIR Intan tidak lekang dengan senyuman sejak dari pagi tadi. Kelihatan seperti orang yang sedang bercinta pun ada. Darmia, Ainnur dan Iman Nadhirah berasa pelik melihat kawan mereka itu.

"Wei, kau rasa Intan okey ke tak?" soal Ainnur dengan nada bisik kepada Darmia dan Iman Nadhirah.

Iman Nadhirah bertanya pula, "Dia terlebih ke terkurang dos ubat harini? Ke dia sakit wei? OMG! Cepat-cepat report kat cikgu, suruh call ambulans hantar ke Hospital Tanjung Rambutan."

Pap!

Elok saja bekas cermin mata Darmia diketuk mengenai kepala Iman Nadhirah. Iman Nadhirah membuat reaksi ala-ala Shahrul Ridzwan di dalam drama Kau Aku Kita yang diketuk oleh bapanya menggunakan tongkat.

"Padahnya, merapu lagi!" marah Darmia.

Iman Nadhirah mencebik. Alaaa... main-main pun tak boleh! Tak sporting betul Mia ni! rungut hati gadis itu.

"Oit, Intan!" Ainnur cuba memanggil nama Intan. Namun tiada reaksi dari pada gadis itu. Iman Nadhirah dan Darmia turut memanggil nama Intan. Juga tiada respon.

Pap!

Tepat balingan Iman Nadhirah mengenai kepala Intan. Intan terperanjat sehingga bahunya terhinjut ke atas. Tangannya menggosok kepalanya perlahan.

Darmia marah sambil mengambil bekas cermin matanya yang mendarat di atas lantai, "Hoi, kau nak baling pakai benda lainlah! Ini tidak, bekas spec aku juga jadi mangsa!"

Iman Nadhirah memberikan sengihan tidak bersalah kepada Darmia kemudian dia memandang Intan.

"Apa kauorang ni?!" marah Intan pula. Baru tersedar dari lamunan panjang.Iman Nadhirah menjawab, "Aku manusia. Mia manusia, Ainnur pun manusia. Takkan itu pun tak tahu? Ada kita orang nampak macam zirafah ke?" Sudah mula merepek gadis itu.

Pap!

Iman Nadhirah spontan memegang kepalanya. Dia memandang Darmia.

"Diam." Darmia mengangkat jari telunjuknya di hadapan mata Iman Nadhirah memberi amaran. Kemudian, pandangan dikalihkan pada wajah Intan. Dia bertanya menghilangkan rasa musykil di hati, "Kau kenapa tersenyum bagai nak rak macam baru menang loteri je? Macam ada kekasih baru pun ada juga. Aku yang naik seram kut kalau kau dah terjangkit penyakit gila si Iman ni."

Iman Nadhirah menjeling Darmia tajam. Eh, dia ni tadi ketuk kepala aku, ni kata aku ada penyakit gila pulak? Kalau aku gila memang dah lama aku terperap kat hospital gila tu. Tak adanya orang gila nak belajar kat sekolah. Ya dak?

Hero Troublemaker (edited)Where stories live. Discover now