dua puluh empat

2.6K 149 4
                                    

Iman Nadhirah terdengar jeritan yang memanggil nama Zafriel Adrian. Dia bangun dari duduk. Itu bukan suara abang ke? Zafriel ke mana? Hatinya gundah. Adakah lelaki itu pun berada di dalam rumah hantu yang kebakaran ini?

"Ian! Ian!" Dia memanggil lagi nama itu.

Sedang asyik memanggil, ada sesuatu berbunyi. Iman Nadhirah mencari arah bunyi itu. Dia mendongak ke siling. Dari samar-samar disuluh cahaya api, kelihatan lampu pendaflour yang terlekat di siling seakan ingin jatuh.

Iman Nadhirah berjalan perlahan ke belakang. Matanya tidak lepas dari memandang lampu siling itu. Belum sempat dia membuka langkah, lampu itu terjatuh mengenai dirinya. Kepalanya terasa berpusing. Matanya berpinar-pinar. Terasa ada cecair mengalir di dahi. Disentuhnya dahi dengan tangan kanan. Dia memandang kosong cecair merah di tangan itu.

Akhirnya, dia rebah.

Sementara itu, Zafriel Adrian masuk ke dalam rumah hantu itu. Matanya melilau mencari kelibat tunangnya. "Nadhirah! Kau kat mana?" Dia bertanya dengan suara yang kuat.

Tiada sahutan.

Ya Allah, lindungilah Nadhirah dari berlaku sesuatu yang tak diingini.

Zafriel Adrian berjalan perlahan-lahan ke hadapan. Sesekali dia menoleh ke kiri dan kanan. Tangan kanannya menekup hidung. Terasa pedih rongga hidung menghidu bau asap itu. Sudah beberapa langkah dia menapak, sayup-sayup kedengaran suara memanggil nama keduanya, "Ian... Ian..."

Serta-merta kejadian dua belas tahun lepas menerjah fikiran. Hanya seorang saja kenalannya yang memanggil nama itu sepanjang dia hidup.

Iman Nadhirah!

"Nadhirah!"

Tak lama kemudian, dia ternampak sekujur tubuh yang terbaring lemah di atas lantai. Dahinya berdarah. Tanpa berlengah, Zafriel Adrian mendapatkan gadis itu. Kepala gadis itu diribanya. "Nadhirah. Ya Allah, macam mana dahi kau boleh jadi macam ni?" Air mata mulai mengalir deras tatkala melihat gadis kesayangannya menderita kesakitan.

Mata Iman Nadhirah kuyu. Tunggu masa ingin dipejam.

"Nadhirah, jangan tinggalkan aku. Aku sayang kau. Aku janji aku bawak kau keluar dari sini, okay?"

Iman Nadhirah tidak berkata apa-apa. Matanya perlahan-lahan terpejam.

"Nadhirah!" panggil Zafriel Adrian. Pipi gadis itu ditepuk perlahan berkali-kali.

Api di sekeliling semakin marak. Zafriel Adrian terus mencempung tubuh Iman Nadhirah. Dia membawa gadis itu keluar dari tempat yang boleh membawa maut itu.

🌧️🌧️🌧️🌧️

ZAFRIEL Adrian dan Iman Nadzir sudah berada di tempat menunggu. Si tunang cuba berlagak tenang duduk di kerusi yang disediakan. Si abang pula resah berjalan mundar-mandir memikirkan nasib yang menimpa adik kesayangannya.

"Sabarlah, bro. In shaa Allah adik kau takkan apa-apa," Zafriel Adrian bersuara cuba menenangkan hati Iman Nadzir. Kalau hati Iman Nadzir sudah risau, hatinya apatah lagi. Tambahan lagi, dia yang selamatkan Iman Nadhirah tadi.

Iman Nadzir mengeluh. Dia melabuhkan punggung di sebelah jejaka itu. Kepala disandarkan ke belakang. Tidak lama kemudian, dia membongkok. Mata memandang lantai hospital.

"Aku takut bro. Dia satu-satunya adik aku dan aku sayang dia macam aku sayang nyawa aku bro. Aku takut kehilangan dia," luahnya. Tidak dapat digambarkan perasaannya andai dia kehilangan Iman Nadhirah.

"Ini semua salah aku."

"Kau cakap apa ni?"

Masih jelas di mata Zafriel Adrian kejadian sebentar tadi. Hanya Tuhan yang tahu betapa risau dan takutbya dia andai dia bertemu dengan jasad yang tidak bernyawa milik gadis kesayangannya. Masih terbayang wajah Iman Nadhirah yang penuh berharap ingin mengikutnya dan kawan-kawannya yang lain pergi menjamu selera. Rasa bersalah semakin menghimpit jiwa.

Hero Troublemaker (edited)Where stories live. Discover now