R A Y A 2

2.6K 151 0
                                    

Hari Ahad, hari cuti Zafriel Adrian. Dia mengajak isterinya keluar untuk membeli kelengkapan hari raya nanti. Bulan puasa berbaki lagi dua minggu. Kalau ikutkan mereka memang tidak ada mood raya lagi, tapi apa salahnya beli kelengkapan awal-awal. Lambat nanti, takut susah nak cari baju.

Masuk ke dalam mall, Iman Nadhirah melihat baju-baju yang dijual di gerai kecil di ruang legar mall itu. "Banyak baju yang berfesyen saja. Mana pergi baju kurung tradisional?" soalnya tidak puas hati setelah lama berjalan.

Zafriel Adrian tidak lepas memegang tangan isterinya. Bukan boleh dibiarkan, silap haribulan hilang entah ke mana. Tapi dia tahu, paling jauh pun Iman Nadhirah hanya akan masuk kedai buku. "Entah, siap ada baju melayu wanita lagi. Sayang nak beli warna apa tahun ni?"

Iman Nadhirah jungkit bahu. Dia pandang suaminya. "Kau nak warna apa?"

"Eh, aku tanya kau, kau tanya aku balik. Aku bagi peluang kau pilih ni."

Iman Nadhirah senyum. Dia toleh pandang kedai yang jual baju kurung Pahang. "Pink nak?" Sengaja dia ingin menguji sama ada suaminya itu setuju dengan pilihannya atau tak. Bukan selalu boleh buli Encik Zafriel Adrian.

Tapi bukan kau tak suka pink ke?

"Serius? Tak menyesal?" Zafriel Adrian tidak terkejut malah dia sahut cabaran Iman Nadhirah. Setahunya isterinya itu tidak suka akan warna merah jambu.

Iman Nadhirah angguk. Dia menarik tangan lelaki itu masuk ke dalam butik pakaian Zaara's Collection. "Warna ni lawalah." Dia sentuh lengan baju kurung Pahang berwarna pink lembut itu. Bajunya berwarna pink diserikan dengan sulaman berwarna biru. Kainnya pula berwarna biru sama rona dengan sulaman pada baju. Nampak simple tapi cantik.

Zafriel Adrian angguk. "Kau tak menyesal eh? So, kalau kau dah pilih pink, untuk raya kedua, akulah pulak pilih warna. Okay?"

Iman Nadhirah mengerutkan kening. "Kau nak pakai baju melayu lagi raya kedua?"

"Okay saja. Aku tak ada masalah."

"Fine, kau yang pakai, bukan aku. Kau nak warna apa?"

Zafriel Adrian membelek baju kurung yang ada di situ mencari warna yang sesuai.

"Aku pergi try kejap tau?" beritahu Iman Nadhirah.

"Zafriel?" sapa seorang wanita.

Zafriel Adrian menoleh. "Zaara? Kau buat apa kat sini?"

Dah nama pun butik pakaian wanita, pasti Zaara ingin membeli baju raya.

Zaara memeluk tubuh sambil menjungkitkan kening.

Zafriel Adrian terpandang nama pada tag baju kurung tersebut. "Eh, lupa kau owner kedai ni!"

"Hmm.. Tahulah dah bahagia, lupa pulak kawan yang satu ni kan?" Zaara membuat nada merajuk. Padahal saja dia ingin mengusik kawannya itu.

Zafriel Adrian senyum saja. Dia capai baju kurung berwarna cream yang tergantung di situ. Baju kurung itu dipadankan dengan kain songket.

"Ha, Iman mana? Belilah untuk dia baju tu. Kawan punya pasal, aku bagi diskaun. Jangan risau!" ujar Zaara. Gembira menerima Zafriel Adrian dan isterinya sebagai pelanggan.

"Memang nak belilah ni. Nadhirah dekat fitting room. Aku jalan tadi dengan Nadhirah tengok baju tadi. Tak menarik, banyak sangat fesyen. Kalau fesyen tutup aurat tak apa juga, ini lengan baju singkat, baju pun ikut shape. Nasib baik kau masih jual baju kurung lama macam ni," jelas Zafriel Adrian.

"Tulah, aku dah ada instinct mula-mula, orang sekarang banyak cuba fikir luar kotak. Sekali-sekala tak ada salahnya kita guna fesyen lama."

"Hai, Zaara! Warna krim kau pilih?" sapa Iman Nadhirah yang muncul entah dari mana.

Hero Troublemaker (edited)Where stories live. Discover now