Bab 21

421 64 0
                                    

    "Oiii Man!" Jerit Fathul dari kejauhan. Furqan yang sedang khusyuk membuat kerja sekolahnya segera menghadiahkan jelingan tajam kepada sahabatnya itu. Fathul tersengih tak bersalah. Entah mengapa, lidahnya terasa ringan memanggil Furqan sebagai Man dari namanya, Rahman walaupun dia tahu sahabatnya itu tak beberapa suka dengan panggilan itu. Seronok melihat wajah geram Furqan.

    "Assalamualaikum, Syauqi!" Ceria Fathul menyapa sahabat sekelas Furqan. Tangan Syauqi dijabat mesra sebelum dia melabuhkan duduk di bangku kosong di bawah pohon hujan yang merimbun daunnya itu.

    "Sibuk?" Tanya Fathul sambil tersengih.

     Furqan membuat muka. "Sudah gaharu, cendana pula," bidas Furqan. Dia kembali menumpukan perhatian pada buku latihannya. Malas nak melayan 'tetamu tak diundang' itu.

    "Saudara dari mana?" Soal Syauqi berbasa-basi.

     "Dari lapangan latihan. Ada latihan silat dengan Guru 'Ifwat tadi," jawab Fathul. Kemudian dia berpaling memandang Furqan yang laju melarikan tangannya di atas buku latihannya. Kagum dia melihat Furqan yang menjawab semua soalan itu tanpa sebarang rujukan seolah-olah jawapan semua itu telah tersedia dalam kepalanya.

    "Saudara pergi mana semalam? Kenapa tak balik bilik?"

     Furqan terus menyepi. Syauqi tersengih. Dia mengisyaratkan Fathul untuk merapatinya. Dia membisikkan sesuatu pada telinga pemuda itu. Sayangnya, bisikan itu mampu didengari oleh Furqan.

    "Hishh, tak payah sibuklah!" Marah Furqan.

    Ketawa Fathul pecah. Bersatu dengan gelakan Syauqi.

    Hati Furqan semakin panas. Selamba dia memijak kaki panjang Fathul kuat. Kemudian, dia menanggalkan seliparnya lalu dia menendang pinggang sisi Fathul untuk menolak pemuda itu jatuh dari kerusi.

    Terus ketawa Fathul berubah menjadi jeritan. Syauqi pula terkejut melihat Fathul yang sudah tergolek diatas tanah.

    "Sedap?" Soal Furqan tanpa mengangkat wajahnya dari buku.

    Fathul bangun lalu berjalan terhinjut-injut untuk duduk di bangkunya kembali. Dia mengosok-gosok kakinya perlahan.

    Furqan ni pun satu. Pijak kaki orang bukan main-main. Sakitnya...tak ubah seperti kena pijak dengan gajah. Siap dengan pakej tambahan tendangan di pinggang pula. Berkerut dahinya menahan sakit. Tetapi mujur tendangan di pinggangnya itu perlahan. Sekadar untuk menolak.

    "Saudara pun sama! Nak rasa juga?" Soal Furqan sambil membeliakkan matanya kearah Syauqi yang cuba menahan ketawa.

    Syauqi berdehem perlahan untuk mengaburi ketawanya. "Tak, saudara salah faham ini. Saya sakit tekak sebenarnya," balasnya sambil mengurut tekak.

    "Saudara ini pun agak-agak la, nak patah kaki ini dibuatnya," rungut Fathul.

    "Padan muka!"

    "Sudah, saya nak balik kelas. Nanti kelas Guru Tiryaq jangan tidur. Nanti kena denda macam semalam".

     Furqan sudah mengangkat pen. Bersedia nak melepar ke arah Fathul yang berada di depannya. Betapa sengsaranya dia menahan rasa mengantuk semalam semata-mata untuk membersihkan kutubkhanah sampai lewat malam. Sudahnya dia tertidur di kutubkhanah. Sedar-sedar dia sedang dikejutkan Guru Tiryaq untuk solat subuh. Masa bila dia ada di rumah Guru Tiryaq pun dia tak tahu.

    Dan boleh pula dua orang sahabatnya itu menjadikan 'mimpi ngeri' itu sebagai bahan ketawa! Tak ke rasa sakit hati macam itu.

    "Fathul, nanti!" Tahan Furqan apabila melihat sahabatnya itu mula berdiri. Pen ditangannya terus diletak. Dia menyelongkar beg sandangnya.

AIM-Akademi Irsul Muta'afifWhere stories live. Discover now