Bab 38

2.6K 91 36
                                    

Demi menyelamatkanmu dari orang yang salah, Tuhan telah mematahkan hatimu. Ingat lah, perancangan Allah lebih membahagiakan.

⛅⛅⛅

ADEERA menunggu kepulangan suaminya, bagasi yang berisi pakaiannya itu ditatap. Laju airmatanya mengalir, tidak tahu adakah tindakannya itu merupakan keputusan yang betul atau tidak. Keputusan yang mampu mengubah seluruh hidupnya, hidup anak yang bakal dia lahirkan lebih kurang dalam 6 bulan lagi. Bunyi enjin kereta Tengku Zafril menarik perhatian, airmatanya diseka.

"Aku nak kau tunggu dia balik, mintak cerai, tunjuk gambar kau dengan jantan ni and berambus!" Kata-kata Maya terlayar di fikiran, semakin laju airmatanya mengalir.

"Mommy mintak maaf sayang, apa yang mommy buat ni untuk daddy, untuk awak" ujar Adeera, perutnya diusap lembut. Tengku Zafril masuk ke dalam rumahnya, Adeera yang berdiri di ruang tamu itu menjadi tatapan.

"Sayang, sorry sebab biy balik lewat. Biy ada meeting tadi, biy lupa nak updated sayang. I'm so sorry" ujar Tengku Zafril, kunci kereta digantung pada penyangkut. Seketika matanya tertancap pada bagasi yang dipegang Adeera, berkerut dahinya memandang bagasi itu.

"Sayang nak pergi mana?" soal Tengku Zafril, cemas juga dia.

"Saya nak keluar dari rumah ni" ujar Adeera tegas, namun jauh di sudut hatinya sudah hancur dilanda badai. Terkejut Tengku Zafril mendengarnya, tak kan sebab dia balik lewat je sampai Adeera nak keluar rumah.

"Sayang tak kelakar tau buat lawak macam ni" ujar Tengku Zafril, Adeera hanya diam.

"Sayang, awak dah kenapa ni? Sengaja nak prank biy ke apa?"

"Tak kisah lah apa pun awak cakap, saya tak nak tinggal sini lagi" ujar Adeera, hatinya juga tak henti-henti memohon ampun kepada Tengku Zafril.

"Kalau kau tak ikut apa yang aku suruh, aku akan pastikan anak dalam perut kau ni mati dengan bapak dia sekali!" Pedih hatinya mengingatkan kata-kata Maya, airmatanya kembali mengalir.

"Sayang, awak-"

"Jangan dekat dengan saya" tegas Adeera menuturkan kata, disaat airmatanya bertakung di tubir mata.

"Allahuakbar! Sayang apa kena dengan awak ni?!" jerit Tengku Zafril, wajahnya diraup kasar. Serabut dia dengan perangai Adeera, sudah lah dia baru je pulang. Penat-penat kerja, balik rumah kena hadap benda ni pula.

"Jangan ganggu hidup saya lagi lepas ni, saya nak keluar dari rumah" ujar Adeera, bagasinya ditarik bersama.

"Sayang awak kena rasuk ke apa ni? Tiba-tiba nak keluar rumah, sebab apa?" soal Tengku Zafril, stress tahu tak.

Adeera diam menatapnya, airmatanya mengalir laju. Beberapa keping gambarnya bersama Faris diberi kepada Tengku Zafril, memberi gambar itu bagai dia membunuh diri. Menggigil tangan Tengku Zafril memegang gambar itu, bagai tidak percaya dengan apa yang jadi.

"Puas?" soal Adeera, airmatanya gugur. Tengku Zafril memandangnya dengan mata yang mula berubah merah, menggigil seluruh tubuhnya memegang gambar itu.

"Saya tak sanggup nak tipu awak lagi, saya sebersalah. Jadi biarkan saya pergi, saya tak nak hidup dengan awak lagi" ujar Adeera lagi, Tengku Zafril tergamam.

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now