BAB 40

3K 104 18
                                    

Sekeping gambar dapat dijadikan kenangan yang tak mungkin terpadam. Namun, sekeping gambar juga mampu ditafsir dengan 1001 makna.

⛅⛅⛅

TENGKU ZAFRIL meramas kasar rambutnya, penat badannya seharian menguruskan hal penceraiannya di mahkamah. Serabut, sangat serabut. Semuanya membela Adeera seperti hanya dia yang bersalah, namun dalam masa yang sama dia juga tidak mampu membenci orang yang dia cinta. Seketika, matanya terpandang ke arah sampul surat yang diterima.

"Mommy, papa, Aril betul-betul minta maaf. Aril tak ada niat nak hancurkan harapan papa dengan mommy. Tapi memang jodoh kami takat ni je, Aril pun tak pernah minta semua benda ni jadi mmy, pa" pujuk Tengku Zafril sebelum mereka pulang dari mahkamah, Tengku Fida terus masuk ke dalam kereta.

"Dah lah Aril, benda dah jadi. Kita doa yang baik-baik je lah lepas ni, walau apa pun kamu masih berhak ke atas anak dalam kandungan Dee tu. Kamu fikirlah baik-baik, masih belum terlambat untuk kamu buat keputusan. Apa-apa pun papa dengan mommy akan sentiasa dengan kamu, faham?" jawab Tengku Imran, senyuman tipis terlakar di wajah Tengku Zafril.

"Thanks pa" balasnya, Tengku Imran meloloskan diri ke dalam kereta.

"Ril" panggil Tengku Asyraf yang mendekatinya bersama Aqila, dia menjongket kening.

"Ha?"

"Aril, ni Dee bagi. Saya dah suruh dia bagi sendiri tapi dia tak nak. Saya diamanahkan untuk sampaikan surat ni pada awak, nah ambil lah" ujar Aqila, sampul surat dihulur. Lambat-lambat Tengku Zafril menyambut, kaca mata hitamnya dibuka.

"Baca surat tu, sekurang-kurangnya kau boleh pertimbangkan keputusan bodoh yang kau buat ni" ujar Tengku Asyraf, lebih kepada perli sebenarnya.

"Thanks" balas Tengku Zafril, dia tersenyum kelat.

"Dia mintak izin untuk tinggal jauh dari sini, dia masih dalam iddah. Tak elok kalau dia jauhkan diri, tapi dia mintak awak faham keadaan dia. Dia dah tak ada sesiapa dah dekat sini" ujar Aqila lagi, Tengku Zafril mengangguk perlahan. Mereka berdua beredar meninggalkannya.

Tengku Zafril kembali ke alam realiti, akhirnya dia menyapai surat itu. Sampul coklat dibuka, hancur hatinya ketika melihat sebentuk cincin pernikahan mereka yang Adeera telah pulangkan. Beberapa helai kertas yang dilipat di dalamnya dia ambil, jantungnya berdegup kencang. Takut, gementar, sedih dan segala perasaan bercampur aduk dalam dirinya kini. Perlahan-lahan tangannya membuka lipatan kertas itu.

Assalamualaikum awak, pertama sekali saya nak mintak ampun atas segala kesalahan saya pada awak. Demi Allah, saya tak ada niat langsung nak hancurkan hati awak. Saya tahu saya bukan isteri yang baik sepanjang kita berkahwin, saya derhaka dengan awak, saya tinggikan suara dekat awak. Saya bukan isteri yang baik, saya mintak maaf.

Saya akan mulakan hidup baru tanpa awak. Saya janji akan jaga anak kita baik-baik, saya akan didik dia dengan agama. Kalau ditakdirkan anak kita perempuan, saya janji takkan biarkan dia ikut perangai saya.

Tengku Zafril, saya mintak awak halalkan makan minum saya. Halalkan segala yang awak beri pada saya. Terima kasih sebab berjaya jadi suami yang terbaik untuk saya. Walaupun tempoh perkahwinan kita agak pendek, tapi saya tahu awak memang lelaki yang baik. Akan ada perempuan yang gantikan tempat saya satu hari nanti.

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now