Part 49

327 26 1
                                    


Jam telah menunjukkan pukul tiga petang. Namjoon dan Jin masih lagi belum pulang. Suga, Jhope, Jimin dan V duduk menunggu kawan² mereka di ruang tamu.

"Aku ada telefon pakcik aku tadi. Katanya Sora masih lagi dalam keadaan kritikal. Aku baru tahu yang sebenarnya selama ni pakcik aku yang selalu rawat Sora"

Kata Suga seraya memecahkan kesunyian yang melanda mereka berempat. Melihat kawan²nya hanya senyap membuatkan Suga pelik.

"Korang ni dah kenapa duh? Dari sekolah tadi senyap je. Dah macam patung bernyawa pula aku tengok"

Jhope, Jimin dan V berpandangan sesama mereka. Ya, sejak mengetahui tentang Sora yang sedang kritikal di hospital di sekolah tadi mereka bertiga terus terdiam. Langsung tidak berbual. Sehingga Suga terasa dirinya seperti tunggul.

"Ani, kitaorang okay je. Cuma, tak ada apa untuk dibual"

Suga menyepetkan matanya yang sememangnya sudah sepet. Rasa macam tak masuk akal pun jawapan Jimin tu. Sedangkan di sekolah tadi, rasanya mulutnya dah kecoh mengalah dj tapi tiga orang beruk tu hanya mendiamkan diri.

"Ke korang bertiga rasa bersalah dekat Sora atas apa yang korang dah buat?"

Serentak mereka bertiga mengangkat muka memandang Suga. Suga tersenyum sinis. Rasanya kata²nya memang betul terkena ke batang hidung kawan²nya.

Jhope menggigit perlahan bibir bawahnya. Jimin pula bermain dengan jarinya manakala V menggetel hujung bajunya dengan jari.

"Betul la kan apa yang aku kata? Korang rasa bersalah? Sudah la, benda dah jadi kan? Lagipun bukannya korang penyebab Sora kritikal sekarang ni. Kalau memang korang penyebab Sora kritikal logik la jugak kenapa sampai sekarang korang asyik diam je"

Masing² menundukkan kepala mereka. Kedengaran bunyi enjin motosikal di luar rumah. Tidak sampai seminit, Namjoon dan Jin muncul dalam rumah tu. Namjoon terus naik ke biliknya manakala Jin menyertai mereka yang berada di ruang tamu.

Suga nampak wajah Namjoon amat sayu sekali.

"Sora macam mana wey? Namjoon tu bukan main sedih lagi" kata Suga kepada Jin yang duduk di sebelahnya.

Jin mengeluh perlahan.

"Masih kritikal. Aku sendiri tak sanggup nak tengok keadaan dia macam tu"

"Yang Namjoon tu apa kes pula?"

"First dia sedih. Lagipun ye la siapa tak sedih tengok orang kita cinta terlantar atas katil dan bergantung pada mesin pernafasan? Dan sekarang, dia sedang berperang dengan maut. Second---"

"Apa?! Kau serius Jin?" sampuk V secara tiba². Jin mengderpkan mukanya.

"Aku tak habis cakap lagi kan? Second, dia rasa bersalah atas apa yang dia dah buat dekat Sora masa di Daegu dulu. Korang ingat kan dulu kita selalu buli dia? Masa hari sukan tempoh hari, Namjoon ada cabar dia sertai acara lari kan? Then, lepas acara tu, Sora pengsan kan? Waktu tu sakit dia datang menyerang. Haish, dah la. Aku tak sanggup lagi nak cakap"

"Aku nak melawat dia" ujar Jhope secara tiba².

"Boleh, nanti pukul lima petang waktu melawat seterusnya. Kau boleh lah pergi waktu tu. Wad ICU di tingkat empat"

SKIP

"Apa yang kita dah buat?" soal Jimin ketika dia, Jhope dan V berkumpul di bilik tidurnya. Petang tadi mereka telah melawat Sora di hospital. Perasaan bersalah menggunung dalam diri mereka.

Jhope meraup mukanya dengan kasar.

"Arghhh! Aku tak pernah rasa macam ni selama ni! Dulu, waktu mangsa buli kita kena tahan di hospital, tak ada pun aku rasa bersalah. Ini, Sora yang pernah buli kawan kita, aku rasa bersalah gila! Apa ni?!"

[C] CHANGED [JJK]Where stories live. Discover now