Bab 45

4.7K 136 3
                                    

"Arggghhhh". Hancur berderai segala hiasan kaca yang berada di meja sudut di ruang tamu Villa Nurin Al-Ziyad.

"Abang? Abang Ammar? Kenapa ni?". Bergegas Melati ke ruang tamu apabila mendengar deraian kaca menghempas lantai.

Teguran Melati tidak mendapat sahutan dari mereka berdua. Masing-masing kelihatan tegang.

"Kau kena jugak cari pengganti. Lagi 3 hari majlis akan berlangsung. Mana sempat nak batalkan. Semua kad jemputan sudah diedarkan. Kalau kau batalkan macam mana reputasi kau nanti. Buatnya media kaitkan dengan perempuan tu bertambah malu kita". Bicara Om memecahkan ketegangan antara mereka.

"Mana aku nak cari pengganti dalam masa terdekat. Aku tak pernah berhubungan dengan sesiapa pun kecuali dengan Dee". Pilu hatinya apabila nama gadis idamannya meniti di bibir. Berita yang dilihatnya sebentar tadi cukup mengoyak jiwanya menjadi serpihan.

"Kau takkanlah tak kenal mesra dengan sesiapa pun". Om meraup muka bersama keluhan. Timbul rasa bersalah, namun sedaya upaya cuba menahan riak di wajahnya. Semuanya adalah untuk kebaikan Ammar juga.

Setelah mengupah beberapa orang penyiasat persendirian untuk mengekori Dayana, perkara yang lebih mengejutkan juga terbongkar secara tidak sengaja. Peristiwa 24 tahun lepas yang dirahsiakan mama Nuriah terungkai dengan dalang yang cukup mereka kenali. Umpan perempuan dan arak memang tidak mengecewakan buat manusia yang berhati hitam. Bicara diluar kewarasan akal sudah memberi bukti yang cukup kukuh. Namun Om tidak berniat untuk membalas dendam atau membawa ke muka pengadilan buat masa ini. Cukup sekadar, Ammar tidak menjadikan anak perogol mamanya sebagai isteri.

"Argghhh... Batalkanlah semuanya". Ammar menghempaskan duduk ke sofa.

"Abang. Beristighfar banyak-banyak ya. Melati ada cadangan. Tapi... Kalau tak setuju jangan marah Melati ya". Bahu abangnya digosok lembut.

"Hurm.. Apa cadangan kau?". Tanya Ammar.

"Ya sayang. Apa cadangannya?". Tanya Om pula.

"Emmm... Kalau dapat pengganti selesai la masalah ni?". Soal Melati.

"Iya sayang. Untuk majlis selesai la. Tetapi masa depan perkahwinan Ammar yang dipertaruhkan nanti". Jawab Om.

"Kita minta Mak Ara... ". "Apa???". Tidak sempat Melati menghabiskan ayatnya Ammar sudah bingkas dari duduk. Matanya mencerlung tajam kepada adiknya.

"Sayang agak-agaklah nak minta Mak Ara kahwin dengan Ammar. Dia tu dah macam mak kita la". Tambah Om.

"Hisy!!! Dua-dua tak menyempat. Biarlah Melati habis cakap dahulu. Maksud Melati, kita minta Mak Ara tolong pujuk anak bongsu dia supaya kahwin dengan abang Ammar. Sebab sebelum ni Mak Ara ada beritahu Melati, anak bongsunya asyik dengan study sampai tak sempat nak bercinta. Lepas tu dah ramai yang masuk meminang tetapi sentiasa ditolak. Melati rasa kita boleh cuba". Terang Melati.

"Ooo.. Abang ingat Melati nak suruh Mak Ara tadi". Tergelak Om memikirkan kalau betul Ammar kahwin dengan Mak Ara.

"Kau ni suka-suka aje nak minta orang kahwin dengan aku. Buatnya dia taknak mana aku nak letak muka ni". Ammar makin resah.

"Sekurang-kurangnya kita cuba". Melati berharap abangnya bersetuju dengan cadangannya.

"Tak payah nak mengada. Kau jugak yang cakap semua pinangan sebelum ni dia tolak. Jadi apa bezanya aku". Ammara rasa kewajaran menerima cadangan adiknya itu masih kosong.

CINTA SI MELANKOLIA (COMPLETED) Donde viven las historias. Descúbrelo ahora