💖Bab 20💖

7.2K 294 14
                                    

*Edited Version*

"Aryana.. I'm waiting..!"

"Ehhem.. Makan dululah. Depan rezeki ni, tak elok banyak bercakap!" Ujarku cepat. Dengan agak terburu-buru aku menyuap spagetiku.

Kulihat Armand sekadar angkat bahu dengan senyum senget di bibir. Kami diam, mula menikmati makanan. Sesekali aku mencuri pandang padanya dan kembali menunduk dan gugup ketika dia menangkap tatapanku.

Aduh.. Tak boleh jadi ni. Kenapa gugup sangat ni?!

Armand pula langsung tidak melepaskan pandangannya padaku sehinggalah kami selesai makan.

"Saya boleh cair kalau awak renung lama-lama macam tu!" Kataku.

Bibir kemerahan Armand mengukir senyum, mempamerkan giginya yang putih dan tersusun rapi. Bibir dan gigi lelaki yang tidak merokok. Hmm..

"So, what's your answer?!" Tanyanya.

"Answer for what?" Balasku, pura-pura tidak faham.

"Please-lah, Aryana! Jangan buat-buat lupa, boleh tak?"

Aku berdehem, menarik nafas dan memberanikan diri untuk menatap tepat ke wajahnya, menelusuri terus ke anak matanya yang berwarna coklat gelap, yang sejak tadi menatapku, memanahku dengan panahan.. Asmara..?! Ahh..

"Actually, saya dah tak percayakan cinta lagi, setelah dua kali gagal. So, for me now, cinta saya hanya untuk lelaki yang betul-betul serius. Yang meminta saya secara rasmi dari ayah dan ibu.

"Yang mengucapkan akad dan yang memuliakan saya sebagai bakal isteri dan ibu pada anak-anak kami nanti. Cinta yang dipupuk setelah kami dihalalkan." Ujarku panjang lebar, tanpa sedikit pun melepaskan tatapan mataku pada matanya.

Armand kulihat tersenyum puas, membalas tatapanku di sepanjang ucapanku tadi.

"Okay, now I got it!" Dia mengangguk perlahan. "If that so, nampaknya definasi cinta kita tak jauh bezanya!" Sahutnya yakin.

"Meaning?!" Aku mengerut kening, tidak faham.

"What I meant is.. Saya sependapat dengan awak. Bagi saya, gadis yang berhak mendapat cinta saya ialah gadis yang saya yakini dapat memuliakan saya sebagai suaminya dan ayah kepada bakal zuriat kami kelak!" Kata Armand penuh yakin.

Tiba-tiba saja pipiku terasa dingin dan nyaman bagaikan terkena hembusan angin lembut yang begitu mendamaikan. Aku benar-benar tidak menduga lelaki robot di depanku ini begitu matang dan sweet.

Ya, dia memang sangat sempurna sebagai seorang lelaki dan layak menjadi pelindung buat isteri dan anak-anaknya. Insha ALLAH..

Dan pastinya ramai gadis di luar sana yang tergila-gila dan terpikat padanya. Kadangkala aku teringin juga melupakan ingatanku tentang beza usia kami dan menerima kehadirannya sebagai kekaguman seorang wanita kepada seorang lelaki dewasa.

"Hmm.. Tak kreatiflah. Ayat copy paste!" Omelku perlahan dan aku pasti dia sedang tersenyum mendengarnya.

"Ehh.. Ada lagilah. Percayalah, sebenarnya benih cinta tu dah ada dalam hati kita. Cuma ia perlu disemai dan dibaja agar bertunas, berputik dan mekar. Hmm.. Okey tak ayat saya tadi?!" Dia menjungkitkan kedua-dua keningnya.

Alahai.. Encik Nik Armand oii.. Melting-lah pulak Cik Aryana ni haa..

❤ Pemilik Hatiku, Si Penghalal Cinta ❤Where stories live. Discover now