Bab 32

2.7K 61 2
                                    


"APA yang abang Mukh buat kat sini?" soal Amani berdiri di hadapan Mukhlis di tengah ruang tamu.

Mukhlis menghampiri Amani dengan senyuman.

"Abang ada benda sikit nak cakap dengan Ani."

Amani menunduk malu.

Jam 10 pagi itu, dia dikejutkan dengan kehadiran Mukhlis di depan muka pintu rumah ini. Najiha memanggilnya untuk ke depan menemaninya namun dia tergamam melihat Mukhlis berada di hadapannya.

"Ani, apa-apa pun kita bincang. Akak dengan abang Mukh nak Ani cerita semuanya. Boleh?" soal Najiha yang berdiri di sebelah Amani.

Amani masih diam sambil tertunduk. Najiha pantas memaut tangan Amani lalu duduk bersamanya di sofa. Mukhlis membuntuti langkah mereka.

"Riha dah cerita kat abang apa yang terjadi. Betul ke Farah terlibat?" Mukhlis bertanya dengan nada yang tenang.

Amani masih tertunduk diam. Satu pergerakan pun tidak kelihatan pada tubuhnya.

"Ani, kami kena dengar dari mulut Ani sendiri. Baru akak akan percaya. Boleh Ani bantu akak dan abang Mukh untuk percaya?" pujuk Najiha lagi dengan lembut.

Amani mengangkat wajahnya dengan mata yang berkaca. Dia memandang wajah Najiha dengan wajah yang sugul. Kemudian wajah Mukhlis pula dipandang.

Dia mengangguk dengan perlahan.

Mukhlis dan Najiha berpandangan dengan mata yang gusar.

"Betul ke semua yang Riha ceritakan kat abang?"

Amani mengangguk.

"Farah perangkap Ani dengan ubat tidur, kemudian dia perangkap Danish untuk datang ke rumah Ani." ujar Amani dengan suara yang serak.

Najiha mengelus lembut tangan Amani.

"Dia hantar sms pada Danish menggunakan telefon Ani waktu Ani dah tak sedarkan diri. Danish juga diperangkap."tambahnya lagi.

Mukhlis menghela nafas berat. Najiha memandang wajah tunangnya itu dengan mata yang bimbang.

"Tapi, semuanya dah berakhir, bang. Ani bukan lagi dari keluarga abang. Ani dah tak ada keluarga, bang." lirih suara Amani.

"Apa yang Ani cakap ni? Akak kan dah jadi keluarga Ani. Ani dah jadi menantu keluarga ni. Jadi, jangan pernah cakap Ani tak ada keluarga lagi. Kami ni keluarga Ani." tenang Najiha sambil mengusap tangan Amani.

Mukhlis memandang wajah kusam itu. Inilah kali pertama dia melihat wajah Amani yang penuh dengan kedukaan. Wajah yang selalu tersenyum ini telah hilang keserian senyuman. Sekarang, hanya air mata yang menjadi penghias wajah ini.

"Akak, saya tahu akak cuba untuk tenangkan saya. Tapi, saya masuk dalam keluarga ni dengan cara yang kotor dan jijik. Siapa yang sudi terima menantu macam saya ni kak."

Amani sebak.

"Jangan macam tu, Ani. Ani tak ada salah apa pun. Jodoh Allah tu datang dalam bermacam cara. Ani kena redha dan kuat. Akak akan sentiasa berada di sisi Ani."

Amani memandang Najiha dengan mata yang terharu. Dia bersyukur sangat dapat bertemu insan sebaik Najiha.

"Ani.." Mukhlis mencelah kesunyian itu.

Saat Cintaku Berbisik Rindu [Original Tajuk: Semarak Api Cinta]Where stories live. Discover now