Bab 40

3.6K 79 1
                                    

KEPALA Danish berat. Matanya berpunar dan terasa berat saat dibuka. Badannya letih dan tidak bertenaga.

Perlahan-lahan dia mengangkat wajahnya sedikit. Jelas kelihatan Amani sedang terlena di sebelah katilnya sambil terduduk. Kepala Amani diletakkan dekat dengan tangannya.

Tekaknya terasa kering dan pedih. Baru dia perasan yang ada tuala kecil di atas dahinya. Tuala itu dialihkan.

Dia cuba mengingat apa yang terjadi. Samar-samar ingatannya dikuis lembut. Dia teringat suara Amani mengatakan sesuatu saat kepalanya masih berpusing.

"Encik Danish, panas badan ni. Jom lah ke klinik. Encik Danish larat tak?" soalan Amani dibiar sepi.

Danish terbatuk-batuk kuat. Gundah hati Amani.

"Biar saya panggil ummi sekejap. Encik Danish, bertahan ye."

Amani meluru keluar. Seketika kemudian, Datin Fatimma muncul didepan Danish.

"Ya Allah, panasnya. Ni mesti sebab kena hujan semalam." ujar Datin Fatimma sambil menyentuh dahi Danish.

"Ummi rasa, kita sejukkan badan Danish dulu. Biar dia stabil dulu, baru kita bawa ke klinik. Ambil air dan basahkan tuala." arah Datin Fatimma.

Amani mengangguk laju.

Danish bangkit dan bersandar pada katil sambil duduk. Amani langsung tidak sedar dengan setiap pergerakan Danish. Tidur mati agaknya.

Danish memasangkan lampu disebelah katilnyanya. Keadaan gelap. Dilihat jam disebelah katil menunjukkan jam 10 malam. Dah seharian dia berbaring di atas katil rupanya.

Danish memandang isterinya dengan perasaan hiba. Dia yakin Amani menjaganya sepanjang masa. Danish cuba untuk menyentuh kepala isterinya yang lena dibuai mimpi.

Alamak! Jerit hati Danish bila Amani mula sedar. Terus dia menarik tangannya semula dan beriak biasa. Malu kalau kantoi.

Amani mengelus matanya dan mengelap pipinya. Jelas ada kesan air liur sedikit. Apabila matanya jelas terbuka, baru dia perasan yang Danish sedang memandangnya.

What? Danish dah sedar? Amani memandang tangannya yang mengelap air liur basi tadi. Dengan mata terbuntang luas, Amani berdiri. Malunyaaaaaaa

Danish sudah tersenyum luas melihat wajah malu isterinya.

"Encik Danish bila sedar? Kenapa tak kejut saya?" soal Amani untuk melupakan insiden tadi. Janganlah diungkit pasal air liur basiku..

"Ya, baru aje sedar." Jawab Danish dengan suara serak.

Amani mendekatkan dirinya. Wajah Danish masih pucat cuma panasnya sudah hilang.

"Encik Danish nak ke klinik ke? Saya tak boleh nak bawa sebab dari pagi tadi Encik Danish tak boleh nak bangun atau bergerak. Saya kena turunkan suhu badan Encik Danish dulu." Amani memberitahu Danish sambil duduk rapat dengannya.

Danish tersenyum. Sungguh, hatinya merasa hiba saat memandang wajah isterinya saat ini.

"Terima kasih sebab sudi jaga saya." ucap Danish dengan mata yang berkaca.

"Tak perlu ucapkan terima kasih, Encik Danish. Itukan memang sudah kewajipan saya. Takkan saya nak biarkan Encik Danish sakit."

Danish memandang ke dalam mata Amani. Di saat dan ketika ini, hilang dari fikirannya tentang semua dendam yang sudah lama terpendam buat Amani. Yang dia tahu, dia bahagia dan hiba dengan kehadiran Amani.

Saat Cintaku Berbisik Rindu [Original Tajuk: Semarak Api Cinta]Where stories live. Discover now