Bab 53

2.5K 57 0
                                    

GERAM betul aku tengok muka perempuan tu. Tak semenggah. Asyik tersengih macam kerang busuk. Dia ingat dia ke perempuan paling bahagia dalam dunia ni? Pirahh, aku tak percaya senyuman tu. Nak cover la tu kononnya dia bahagia. Padahal, hati merana. Gumam Farah dalam hati.

Dari meja dia, kelihatan Amani dan Danish berpegangan rapat dan berbual serta ketawa berdekah-dekah. Panas hati tengok orang bahagia.

"Farah, kenapa muka masam sangat tu?" soal Datin Safiah yang duduk di sebelah anaknya.

Farah memandang dengan mata marah.

"Tu haa.." Farah menunjukkan isyarat mata pada Amani.

"Hisy, buat apa kita kisah lagi pasal dia. Dia bukan ada kaitan dengan kita dah pun. Dah dibuang. Patutnya, Farah kena happy sebab dia bukan lagi ahli keluarga kita." Datin Safiah cuba menasihati anaknya.

Yalah, budak tu memang dah sah kena buang dan takkan masuk dalam keluarga ni lagi. Buat apa nak fikir pasal dia kan. Tapi, yang Datin Safiah tak tahu, si Farah ni dah memang cinta mati pada si Danish tu.

Farah mendengus lalu bangun dari dudukan. Si Danish berubah macam tu aje kan. Mesti perempuan tu ada jampi sesuatu. Mustahil Danish boleh lupakan apa yang dah terjadi pada dia disebabkan perempuan tu.

"Hi, seronok nampak berborak." tegur Farah pada pasangan bahagia yang buatkan hati dia sakit.

Terus mati senyuman Amani dan Danish.

"Kau nak apa, Farah?" soal Amani dengan wajah jengkel.

Farah tersenyum sinis.

Aku nak kau dengan Danish berpisah. Danish milik aku! Itu yang Farah nak cakap sebenarnya tapi dia tak mampu nak keluarkan suaranya.

"Kenapa kau pura-pura bahagia depan kami? Try hard sangat kan?"

"Pura-pura? Apa maksud kau? Aku tak perlu berpura-pura bahagia depan sesiapa pun. Kalau aku memang tengah happy, aku happy. Aku tak perlu nak berpura-pura. Lebih-lebih lagi depan kau dan keluarga kau." tegang suara Amani.

Farah buat muka toya. Lalu dipandangnya Danish yang sedang beriak biasa.

"Kau memang tak malu kan? Dah dibuang keluarga aku, masih lagi nak tunjukkan muka kat majlis yang keluarga aku buat."

Amani mendengus geram sambil mata dipusingkan tanda bosan dengan sikap Farah. Dah malas nak layan sebenarnya perangai buruk seorang ni.

"Farah, saya rasa awak jangan dekat dengan isteri saya semata-mata hanya nak sakitkan hati dia. Untuk pengetahuan awak, ini juga majlis keluarga saya dan isteri saya adalah ahli keluarga saya." Danish membela isterinya.

Sakit pula hatinya mendengar setiap ayat yang keluar dari mulut Farah. Perangai malaun, mulut puaka.

Amboi... bukan dulu kau ke yang nak gunakan dia untuk balas dendam pada Amani. Sekarang ni, tanggung lah sendiri mulut puaka tu. Kutuk Danish pada dirinya sendiri pula.

Farah tergamam. Danish berani membela perempuan ni depan dia? Memang nak cari pasal ke apa.

Amani tersenyum lalu memeluk lengan suaminya.

"Kau tak payah lah nak sibuk hal aku. Bahagia ke, sedih ke, sakit ke, itu semua bukan urusan kau. Kau jaga aje lah diri kau sendiri. Jaga juga keluarga tersayang kau tu." pedas Amani membalas.

Farah membulatkan matanya tanda marah. Tapi sebelum sempat dia bersuara, Amani sudah menarik lengan suaminya dan pergi dari situ. Merah mukanya menahan marah. Tak dilayannya karenah mengarut si Farah.

Dengan kaki yang dihentak-hentak, dia berjalan ke meja makan semula. Berani perempuan tu nak malukan aku. Dia ingat dia siapa. Jangan ingat Danish tu sayang kau sangat lah sebab aku yakin kau dah jampi dia. Monolog Farah sambil berjalan. Hai Farah, masih dalam denial ke.

"Aduh!" terdengar suara seseorang menjerit.

Laa.. terlanggar orang rupanya si Farah ni. Terduduk perempuan itu di lantai. Bukannya si Farah ni nak minta maaf atau tolong bangunkan orang yang dilanggarnya, tapi boleh pula dia buat muka meluat kat orang tu.

"Hei, jalan buka mata ke tak?" marah Fariha sambil bangun.

Fariha rupanya yang dilanggar. Terdengar dengusan geram Fariha yang sedang bangun.

"Kau memang tak ada adab kan? Dah langar orang tu, minta maaf. Ni tak, diri macam tunggul kayu. Kau ingat aku ni patung ke apa."

"Padan muka kau. Aku tak perlu nak minta maaf pun." megah jawapan Farah.

"Malas betul nak layan perempuan macam kau ni. Sombong dan angkuh."

Farah buat muka toya. Dia bukan kisah pun apa orang cakap pasal dia.

"Tepi lah. Aku nak lalu." Farah menolak tubuh Fariha sedikit ke tepi lalu berjalan pergi.

Geram betul aku. Dia tak sedar ke yang kita ni takkan selamanya kat atas. Kau rasa kau dah menang kan Farah? Kau silap. Aku takkan biarkan hidup kawan aku dianiaya oleh orang macam kau. Aku akan bela nama baik dia. Monolog Fariha.

Fariha memandang ke arah Faris yang sedang berdiri di depan pintu tak jauh dari dia. Faris membalas pandangan itu dengan muka yang serius. Ada sesuatu yang dia dan Faris sembunyikan dari semua orang. Tapi, dia takt ahu bagaimana untuk ceritakan rahsia itu.

Saat Cintaku Berbisik Rindu [Original Tajuk: Semarak Api Cinta]Where stories live. Discover now