Bab 55

6.4K 168 73
                                    

BAGAI petir menyambar dirinya, Danish berdiri kaku di sebelah isterinya. Farah sudah membongkarkan namanya.

"Apa kau cakap ni, Farah? Kenapa kau babitkan nama suami aku?" soal Amani dengan nada tegang.

Farah memandang tepat ke mata Amani. Tiada langsung rasa bersalah di hatinya. Malah dia semakin membenci Amani saat ini.

"Aku tak tipu. Danish yang merancang semua ni. Dia yang menyuruh aku untuk perangkap kau."

Datin Fatimma bingkas bangun dengan wajah berkerut.

"Apa yang Farah cakap ni? Danish perangkap Ani? Masuk akal ke semua yang awak sampaikan ni?" tegang suara Datin Fatimma.

"Saya bukan nak reka cerita. Tapi, apa yang jadi pada Ani bukan salah saya seorang. Danish yang menjadi dalang sebenarnya. Dia yang plan semua ini."

"Semua ni tak masuk akal, Farah. Buat apa Danish nak perangkap diri dia sendiri." Najiha pula bersuara.

"Lebih baik jangan dengar lagi apa yang dia nak sampaikan. Dia ni bukan boleh percaya sangat. Difitnah semua orang." Fariha juga memberi sedas.

Farah mendengus geram. Dia dah agak yang semua orang akan susah nak percaya cakap dia.

"Ani, lelaki yang sudah jadi suami kau, adalah orang yang sebenarnya memerangkap kau. Dia yang rancang untuk aku pergi ke rumah kau, masukkan ubat tidur dalam minuman kau, hubungi dia melalui telefon kau dan juga panggil pegawai agama. Semua tu, rancangan dia." Farah menerangkan dengan mata yang tajam memandang Amani.

"Kau ingat aku akan percaya kau dengan begitu mudah? Kau ingat setelah apa yang kau buat pada aku, aku akan percaya dengan semua ni? Kau gila kalau ingat aku akan percaya." kasar Amani membalas.

Panas hati dengan perangai mangkuk hayun ni. Tak pernah berubah. Selalu nak fitnah orang. 

"Betul tu, Ani. Mulut jahat macam ni memang tak akan boleh percaya. Perangai tak pernah nak elok." Fariha menyokong Amani.

Geram sungguh aku. Baru aje kantoi yang dia menipu semua orang, dia dah nak menipu lagi. Aku bukan jenis suka mengutuk atau menghina orang, tapi dengan orang macam si Farah ni, aku memang akan bagi berdas-das. Omel Fariha dalam hati.

"Cukuplah, Farah. Kau jangan nak fitnah orang sana sini lagi. Kalau kau tak berhenti nak musnahkan kebahagian orang lain, aku sendiri yang akan ajar kau." Datuk Johan memberi amaran.

Farah terus memandang pak ngahnya. Fikirannya sekarang memang sudah tak waras. Semua orang sedang menghina dan memarahinya. Buat apa lagi dia nak tahan dirinya. Lepaskan saja apa yang terbuku. Dia tak akan rugi apa pun.

"Saya seorang aje ke yang jadi penyebab pak ngah buang Ani? Bukan pak ngah ke yang buat semua keputusan tu sendiri?" soalan Farah membatukan Datuk Johan.

"Pak ngah yang buang dia, bukan Farah. Pak ngah yang hina dia, bukan Farah. Dan, pak ngah yang pukul dan heret dia keluar rumah. Bukan Farah.

Jadi, kenapa sekarang pak ngah nak salahkan Farah atas semua yang pak ngah buat kat dia. Ingat, bukan Farah yang paksa pak ngah tahu. Pak ngah buat semua atas kehendak dan pilihan pak ngah sendiri."

Fuh, memang berani habis si Farah membalas pak ngahnya. Memang tak takut kena hentak ke si Farah ni.

Datuk Johan sudah marah membara. Urat di dahi sudah jelas kelihatan.

"Kau memang.." belum sempat Datuk Johan menjerit dan menampar Farah, terus Farah memotong.

"Nak tampar Farah lagi? Pak ngah nak buat apa yang pak ngah dah buat pada Ani? Itu aje kan cara pak ngah nak selesaikan masalah? Dengan berkasar. Farah tak kisah lah kena tampar pun.

Saat Cintaku Berbisik Rindu [Original Tajuk: Semarak Api Cinta]Where stories live. Discover now