Bab 47

3K 61 0
                                    

"AKU minta maaf dengan sikap parent aku malam ni pada Ani. Aku tak tahu nak cakap macam mana lagi." ujar Mukhlis yang sedang berdiri di luar bersama Danish.

Yang lain sedang berborak di dalam. Waktu sudah larut , jadi mereka akan berganjak pergi tak lama lagi. Sebelum mereka beredar, Mukhlis menarik Danish ke tepi dulu untuk memohon maaf dengan sikap dingin ibu bapanya pada Amani.

"Aku pun tak boleh nak kata apa sebab Ani yang rasa. Sekarang ni dia ada kat bilik. Lepas makan tadi dia terus minta nak naik atas." Balas Danish.

Kasihan juga melihat wajah sugul isterinya. Jelas kelihatan Amani merasa tak selesa dan bersedih dengan layanan ibu bapa Mukhlis.

"Parent aku biasanya tak bersikap macam ni tapi sebab Mak Su aku datang rumah dan bercerita macam-macam kat mereka. Sebelum ni, mereka elok aje tanya pasal Ani kat aku tapi sebab Mak Su aku cerita yang Ani bergaduh dengan dia baru-baru ni, terus parent aku macam tak suka dengan Ani. Mungkin dah termakan hasutan dia." Lebar Mukhlis menerangkan pada Danish.

Danish menghela nafas panjang. Dia faham sangat dengan apa yang jadi. Siapa lagi yang akan hasut ahli keluarga Mukhlis melainkan Farah dan mamanya. Hisy, menyesal sangat sekarang ni berkomplot dengan Farah sebelum ni.

"Tak apalah. Tolong sampaikan maaf aku pada Ani. Aku akan cuba untuk ubah persepsi parent aku pada dia perlahan-lahan."

Danish mengangguk dengan ujaran Mukhlis.

Mukhlis menepuk belakang Danish sebelum masuk ke dalam. Danish membuntuti langkah Mukhlis.

"Mak, abah. Dah lewat ni." Mukhlis memanggil dengan lembut.

Ibu bapanya mengangguk dengan senyuman. Waktu dah makin senja, memang dah sampai masanya angkat kaki pulang.

"Terima kasih, banyak-banyak sebab sudi datang." Ucap Datin Fatimma sambil berdiri di sebelah suaminya didepan pintu keluar.

"Terima kasih sebab sudi jemput kami, Datin. InsyaAllah, lain kali saya pula yang masak dan jemput ahli keluarga ni datang ke sana. Saya masak special nanti untuk keluarga Datin." Datin Rohaya membalas dengan nada gurauan.

Semua tergelak sesama mereka.

"Special ye sayang. Abang pun dijemput ke untuk makan makanan special tu?" sempat lagi Datuk Ramli cuba bergurau.

"Eh, abang ni. Abang kan memang duduk dengan saya. Memang abang akan dapat makan lah." Datin Rohaya membalas gurauan itu.

"Aduh, nampaknya keluarga Datuk kena datang cepat sikit lah. Saya tak sabar nak makan masakan special tu."

Semua ketawa bersama-sama lagi.

"InsyaAllah, kalau ada peluang dan masa, kami dengan berbesar hati datang ke sana. Lagipun, tak lama lagi kita akan berbesan. " Datuk Kamal menjawab.

Datuk Ramli dan Datin Rohaya mengangguk dengan senyuman lalu memandang Najiha yang berdiri disebelah ibunya.

"Kami pun berharap sangat semuanya akan berjalan lancar. Beruntung Mukh dapat jadikan Jiha isteri. Dah lah cantik, pandai masak pulak." Puji Datin Rohaya.

Najiha tersipu-sipu malu bila dipuji.

"Jiha pandai masak?" Danish tiba-tiba mencelah dengan soalan sambil berdiri dibelakang Najiha.

Najiha terus mencubit Danish yang cuba untuk memalukan dia dengan bibir yang diketap. Danish mengaduh sakit. Memang Najiha boleh agak apa yang si Danish tu nak cakap.

Semua tergelak dengan reaksi Danish.

"Kalau macam tu, kami berangkat dulu lah ye. Dah lewat dah. Terima kasih atas semua layanan ye." Ujar Datin Rohaya.

Saat Cintaku Berbisik Rindu [Original Tajuk: Semarak Api Cinta]Where stories live. Discover now