♚ 14 ♚

7.1K 425 23
                                    

Sudah tiga hari berlalu sejak aku menerima pesanan terakhir daripada Damian. Sudah tiga hari juga aku duduk termanggu berseorangan di dalam kamar kecilku.

Aku membuka pesanan ringkas yang ditinggalkan Damian itu. Entah mengapa, tidak kira betapa hancurnya hati setiap kali membaca pesanan ringkas dari Damian itu, aku tetap membacanya berulang kali.

Saya minta maaf tapi saya tak boleh nak sayangkan awak. Kali pertama kita berjumpa, hidup saya bagaikan dapat semangat yang baharu tapi hari demi hari, semangat tu semakin pudar. Saya tak rasa kita ditakdirkan untuk bersama. Saya minta maaf sebab libatkan awak dalam hal ni. Saya dah cuba untuk sayangkan awak tapi saya rasa semuanya macam mustahil. Awak dan saya, kita berbeza dan takkan pernah bersama. In case we meet somewhere in the future, let's not talk. Let's be strangers again. Saya harap awak faham. – Damian

Lagu If This Is Love nyanyian Ruth B. berkumandang pada pembesar suara telefonku.

How irony...

Bunyi ketukan pada pintu membuatkan aku menoleh ke arah pintu. Tombol pintu dipulas dari luar lalu dibuka oleh seseorang.

“Aku ada kelas hari ni. Kau pun ada kelaskan? Kau nak aku tumpangkan kau?” Soal Dira sambil tersenyum kecil.

Aku menggelengkan kepalaku lalu memaksakan diriku untuk membalas senyuman Dira. Dira mengangguk faham. Dia hampir menutup pintu tetapi secara tiba-tiba, dia membuka semula pintu.

Dia masuk ke dalam bilikku dan membiarkan pintu bilikku terbuka luas. Langkah diatur ke arahku. Dia duduk bersebelahanku pada katil. Tanganku dicapai lalu digenggam kemas.

“Kau buat apa ni? Pergilah. Nanti kau terlambat.” Aku memberitahu gadis di hadapanku itu dengan lembut.

“Apa salahnya sekali sekala lambat datang kelas?” Balas Dira dengan nada bergurau.

Aku sekadar mengukirkan sebuah senyuman. Dira mengeluh. Tanganku semakin digenggam erat olehnya.

Tiba-tiba aku merasakan rasa kecewa berbaur kesedihan menyelubungi diriku lagi. Tangisan yang dari tadi mengancam kini terlerai jua. Aku menyandarkan bahuku pada bahu Dira.

“It's been weeks, Daneen.” Dira mengingatkanku.

Tak. Its been 3 weeks, two days, one hour and five minutes sejak kali terakhir kami bersua muka.

“Kau kena lupakan dia dan teruskan hidup kau.” Tambah Dira lagi. “Aku berani katakan yang lelaki tu tak sesaat pun teringatkan kau. So, kenapa kau nak bazir air mata untuk orang yang langsung tak pedulikan kewujudan kau?” Soal Dira kepadaku.

Sebab aku cuma ada kenangan dengan dia. Kenangan yang buat aku rindu kat dia. Kenangan yang buat aku membazirkan air mata aku.

Nak Ngorat Awak, Boleh?Where stories live. Discover now