♚ 30 ♚

7.1K 463 25
                                    

"Aku tak sangka kau sanggup buat macam ni, Dira." Aku memandangnya dengan mata yang berkaca. "Kau tahu Damian kat mana selama ni tapi sengaja tak bagitahu aku?" Aku menggigit bibir.

"Daripada aku kecewa, lebih baik aku khianati kau." Balas Dira tanpa secalit pun rasa bersalah.

"Kau memang tak berhati perut." Ujarku dengan amarah yang meluap-luap. "And that job interview? Kau sengaja buat macam tu sebab kau nak kenalkan aku dengan tunang kau aka Damiankan?" Tambahku lagi.

"Betul. Damian bagitahu aku yang dia nak kau kerja untuk dia tapi aku rasa mesti kau tak nakkan?" Soal Dira pula.

Aku bukan diri aku yang kau pernah kenal, Dira.

"Salah." Aku tersenyum sinis. "Encik Damian?" Aku menyapa Damian. "Dira kata yang Encik Damian nak tawarkan jawatan P.A tu kat saya." Aku sempat mengerling ke arah Dira.

"Yes. Itupun kalau you nak." Balas Damian dengan selamba.

Aku memandang Dira dengan senyuman puas. "Mestilah saya nak."

֍֍֍

Aku membuat keputusan untuk mengasingkan diriku buat sementara daripada khalayak ramai setelah acara meniup lilin pada kek selesai. Tempat pertama yang muncul pada mindaku adalah balkoni tempat aku dan Zane sering berbual ketika dia menetap di sini.

"Awak buat apa kat sini?" Soalku kepada Zane yang menghampiriku dari belakang.

"Macam mana awak tahu?" Soalnya sambil tertawa.

"Bau awak." Balasku lalu menoleh padanya yang kini berdiri di sebelahku. "You smell like chocolate."

"Saya tak boleh nak tahan diri dari makan all the chocolate deserts." Zane menjongket bahu dengan selamba.

He's cute.

"Cakaplah apa yang awak nak cakap." Ujarku pula sambil memandang taman yang dipenuhi dengan lampu yang menerang.

"Mana awak tahu saya nak cakap sesuatu?" Zane menyelukkan tangannya ke dalam seluar.

"Are you saying that awak tinggalkan semua coklat tu semata-mata nak datang sini, jumpa saya for no reason at all?" Aku menahan diri daripada tersenyum.

Zane mengangkat kedua-dua tangannya ke udara, setara dengan kedudukan bahunya. Dia tersenyum menampakkan lesung pipitnya.

"Awak pasti ke yang awak nak dengar apa yang saya nak cakap?" Soalnya kepadaku. Wajahnya bertukar serius.

"Saya sanggup ambil risiko." Balasku pula.

Zane mengeluh lalu mengangguk. Dia mengambil selangkah menghampiri aku. Mata berwarna hazel miliknya merenung jauh ke dalam mataku membuatkan nafasku tersekat.

"If I tell you about it, we could lose everything. Our friendship, the real us, everything. So, Daneen Maleeka, awak masih nak dengar apa yang saya nak cakap even if we could lose all of that?" Nada Zane kedengaran amat serius.

Aku mengangguk perlahan.

"Then marry me." Ucapnya tanpa ragu-ragu.

Marry...him?

Aku tergamam dan kaku pada tempatku. Zane memandangku dengan harapan. Lidahku menjadi kelu. Jawapan yang ingin aku suarakan bagaikan tersangkut pada kerongkong.

"Ke-kenapa?" Hanya itu yang mampu aku katakan.

Kenapa tiba-tiba kau nakkan aku, Zane?

"Saya tahu macam mana sakitnya hati awak bila awak tahu fasal hubungan abang saya dan kawan baik awak. I see how much you got hurt by it and saya tak boleh tengok awak terluka." Jelasnya dengan dahi yang berkerut seribu.

"Saya bukan arwah Areeana dan saya takkan pernah boleh jadi macam arwah." Aku menyuarakan isi hatiku.

"Saya tak pernah anggap awak sebagai Areeana. I love you for who you are. Saya dah tunggu awak dua tahun... saya tak rasa saya boleh tunggu untuk jadikan awak milik saya lagi." Luah Zane pula.

Kalau hubungan ni tak menjadi, kau boleh kehilangan segalanya. Persahabatan, diri kau yang sebenar, kenangan yang indah, segalanya... tapi setiap yang berlaku ada hikmahnya.

Mungkin bukan Damian yang ditakdirkan untuk kau. Mungkin dia, lelaki yang merayu di hadapan kau itu adalah jawapan bagi segalanya.

Damian takkan pernah mahukan kau lagi. Kau bukan Dira dan kau takkan pernah menjadi Dira, gadis yang Damian sayang tetapi kau juga bukan Areeana dan takkan pernah menjadi Areeana, gadis yang Zane rindu.

Jawapan kau, penentu segalanya. Sama ada kau akan tunggu Damian atau berhenti berharap dan teruskan hidup kau bersama yang lain. Bersama Zane.

"Saya...." Aku memandang wajah di hadapanku itu dengan berdebar. "Saya sudi jadi milik awak."

♚♚♚

» i'm in love with the song Fools by Lauren Aquilina (dah selit kat atasssss skali) lirik dia deep giloss. jgn lupa vote 🌟

Nak Ngorat Awak, Boleh?Where stories live. Discover now