♚ 18 ♚

7.2K 416 8
                                    

Dua Tahun Kemudian...

Aku duduk bersila pada katil. Pakaianku yang telah aku lipat, satu-persatu aku masukkan ke dalam bagasi. Aku berhenti sejenak apabila pintu bilikku diketuk oleh seseorang.

Kepalaku aku tolehkan ke arah pintu. Tidak lama kemudian, pintu terbuka dan Haikal menjengukkan kepalanya ke dalam bilikku.

“Kak, mak dengan abah panggil akak.” Beritahu Haikal.

“Kenapa?” Soalku ingin tahu.

Haikal membalas dengan bahu terjongket. Aku mengangguk faham lalu bangun dari katilku. Haikal terdahulu meninggalkan bilikku sementara aku mengikat rambutku yang terurai menyentuh pinggangku.

Kali terakhir aku memotong rambutku ialah enam bulan yang lalu. Kini, rambutku telah pun panjang semula dan aku tidak mempunyai niat untuk memotongnya lagi. Setelah selesai mengikat rambutku, aku meninggalkan bilik tidur dan menuju ke ruang tamu.

Bunyi yang datang dari televisyen dapat aku dengari dari luar bilikku lagi. Mak Ngah sedang melipat kain sambil duduk pada lantai, Pak Ngah dan Haikal pula sedang menonton filem Fantastic Four pada kaca televisyen.

Aku segera duduk bersebelahan dengan Mak Ngah lalu membantunya melipat kain dan berpura tidak nampak Mak Ngah menyiku lutut Pak Ngah dengan perlahan. Deheman Pak Ngah membuatkan pandanganku teralih pada beliau.

“Daneen pasti ke nak pergi ke Kuala Lumpur?” Soal Pak Ngah.

Haikal yang asyik menonton televisyen itu mengalihkan perhatiannya pada perbualan kami. Mak Ngah juga begitu. Aku mengangguk sambil melipat kemeja T Haikal di tanganku.

“Kuala Lumpur tu jauh. Apa kata kamu terima tawaran kerja kat butik di pekan tu?” Cadang Mak Ngah pula.

“Alah, Mak ni!” Haikal menyampuk. “Biarlah Akak pergi Kuala Lumpur. Dia pergi sana bukannya saja-saja, dia nak cari kerja.” Tambah Haikal lagi.

Aku menghadiahkan sebuah kenyitan kepada Haikal apabila dia menyokongku. Haikal menaikkan kedua-dua ibu jarinya manakala jarinya yang lain pula digenggam. Thumbs up.

“Kamu tak payah nak menyampuklah!” Sergah Mak Ngah kepada Haikal.

Haikal memuncungkan bibirnya tetapi perhatiannya masih pada perbualan kami. Aku menghela nafas panjang.

Sejujurnya, aku sendiri tidak pasti sama ada ini merupakan keputusan yang terbaik. Namun, melihatkan peluang pekerjaan yang terbatas di sini, aku tahu lambat-laun aku perlu pergi jua.

Niatku untuk berhijrah ke Kuala Lumpur hanyalah untuk mencari kerja. Perkara yang baik tidak patut dilambatkan itulah salah satu pesan Ayah kepadaku sebelum beliau meninggal dunia.

“Kos hidup di Kuala Lumpur tu tinggi. Mana nak bayar sewa rumah semua, bil air, bil elektrik. Tambah-tambah lagi kamu bukannya ada kenal sesiapa kat sana. Siapa nak tengok-tengokkan kamu nanti?” Mak Ngah menyatakan kerisauan yang bersarang dalam hatinya.

Aku mengeluh perlahan lalu mengukirkan senyuman kecil pada bibirku. Aku meraih tangan Mak Ngah lalu aku genggam erat.

“Mak Ngah, Daneen belajar tinggi-tinggi sampai negara orang tapi Daneen masih mengharapkan Mak Ngah dengan Pak Ngah sara hidup Daneen. Ujarku dengan lemah lembut. “Jiran-jiran tetangga semua dah buruk-burukkan keluarga kita dan semuanya sebab Daneen.” Tambahku lagi.

“Biarkanlah apa orang nak kata...” Kata Mak Ngah.

“Mak Ngah jangan ingat Daneen tak tahu yang Mak Ngah terasa dengan kata-kata orang kampung pasal Daneen.” Cantasku. “Biarlah Daneen pergi Kuala Lumpur. Mak Ngah dengan Pak Ngah dah berusia, biarlah Daneen pula yang balas budi Pak Ngah dengan Mak Ngah.” Tambahku lagi sambil tersenyum. “Mak Ngah tolong izinkan Daneen pergi?” Pintaku.

Nak Ngorat Awak, Boleh?Where stories live. Discover now