♚ 47 ♚

6.3K 398 7
                                    

Suara sanak-saudara dan tetamu yang datang kedengaran sehingga ke dalam bilik tetamu banglo Datin Masha yang aku gunakan. Setelah selesai bersiap, aku memutuskan untuk turun ke bawah.

Tombol pintu aku pulas dengan perlahan lalu aku buka. Tiba-tiba, Damian muncul di hadapanku. Dia kelihatannya hendak pergi ke dalam biliknya tetapi terserempak pula denganku.

Kami sekadar bertukar senyuman kecil. Dia meneruskan langkahnya tetapi berhenti semula tidak lama kemudian. Dia menoleh ke arahku.

"Aku nak minta maaf fasal hari itu." Ucapnya kepadaku.

"Minta maaf?" Aku menjongketkan keningku.

"Sebab aku kena keluar dengan Dira hari itu." Dia tersenyum paksa.

"Oh." Aku tetap dengan senyumanku. "Tak apa. Lagipun, diakan tunang Encik Damian." Tambahku lagi.

Riak wajahnya bertukar kecewa atas sebab yang aku sendiri tidak mengetahui. Dia menganggukkan kepalanya lalu masuk ke dalam biliknya yang terletak bersebelahan dengan bilik tetamu yang aku gunakan.

"Kak Daneen." Reen melompat keluar entah dari mana. "Dah siap?" Soalnya kepadaku.

"Dah." Aku mengangguk.

"Okay. Jomlah turun." Dia menarik tanganku.

Aku menoleh ke belakang dan memandang pintu bilik Damian yang tertutup rapat. Aku mengetap bibirku. Reen menarik tanganku sekali lagi dan menyentapku dari lamunan di siang hari.

Kali ini, aku akur dan mengikuti langkah Reen. Kami berdua menuruni anak tangga sambil tersenyum pada tetamu yang hadir.

Kami akhirnya tiba di penghujung anak tangga. Tiba-tiba, wangian yang amat aku kenali menusuk ke dalam rongga hidung.

Aku menoleh ke sebelah kananku. Ternyata, Damian berada di belakang kami sepanjang kami menuruni anak tangga.

Mata kami sempat bertembung apabila dia berjalan melaluiku sebelum dia mengalihkan pandangannya ke hadapan. Dia menghampiri Dira lalu menghubungkan lengannya dengan Dira seperti pasangan kekasih yang bahagia.

Aku menundukkan pandanganku lalu mengeluh sinis. Reen menepuk bahuku dan membuatkanku mendongak semula.

"Kak Daneen okay?" Soal Reen kepadaku dengan nada yang risau.

"Okay."


♚♚♚

Aku berdiri bersebelahan dengan Mak Ngah. Datin Masha berjalan ke arahku sambil membawa kotak cincin berwarna biru gelap.

Acara menyarungkan cincin pertunangan kini tiba. Cahaya daripada kamera tidak berhenti berpancar ke arahku.

Beliau akhirnya tiba di hadapanku. Tanganku diraih lalu beliau membuka kotak cincin tersebut. Di dalamnya terdapat sebentuk cincin bertatahkan permata kecil yang kelihatan amat ringkas tetapi elegan.

Cincin tersebut perlahan-lahan beliau sarungkan pada jari manisku. Aku mendongak untuk melihat Damian. Dia mengukirkan senyuman kecil kepadaku sebelum pergi meninggalkan ruang tamu tersebut.

Aku tertunduk memandang lantai. Akhirnya, cincin tersebut tersarung sepenuhnya pada jari manisku tanpa aku sedari.

Reen menyiku lenganku perlahan dan membawaku kembali ke dunia realiti. Aku mendongak lalu menyalam tangan Datin Masha kemudian tangan Mak Ngah dan diikuti dengan tangan Datin Marissa.

Tiba-tiba, aku merasakan diriku bagaikan hendak rebah di situ jua. Pancaran cahaya dari kamera dan telefon pintar semakin membuatkanku menggelabah.

"Kak, biar Reen hantar Kak Daneen pergi ganti baju." Reen seakan tahu akan perasaanku ketika itu.

Aku menganggukkan kepalaku tanda akur. Sempat aku mengukirkan senyuman kepada semua apabila berjalan melalui mereka.

Sesampainya kami di dalam bilik tetamu yang aku gunakan, aku duduk pada katil. Reen menanggalkan selendang yang menutupi rambutku.

Setitis air mata jatuh ke pipiku tetapi esakan mahupun bunyi tiada aku helakan. Setelah meletakkan selendangku pada penyangkut tudung, Reen melabuhkan punggungnya bersebelahan denganku.

"Sebelum Abang Damian kemalangan, dia selalu sangat cerita pasal seorang yang istimewa sangat kat dia." Reen membuka bicara. "Nama dia Maleeka." Tambahnya lagi.

Aku mendongak dan memandang Reen yang turut kelihatan sayu. Banyak persoalan bermain dalam mindaku.

"Bila Reen dapat tahu nama sebenar Kak Daneen is Daneen Maleeka, Reen ada juga terfikir if Kak Daneen dengan Maleeka yang Abang Damian sayang sangat adalah orang yang sama." Dia meraih tanganku lalu digenggamnya dengan erat. "Kalau Kak Daneen sayang sangat kat Abang Damian, kenapa Kak Daneen terima Abang Zane?" Soal Reen kepadaku.

Aku memandang cincin yang tersarung kemas pada jari manisku dengan penglihatan yang kabur dek air mata yang bertakung pada mata.

"Sebab Kak Daneen ingatkan akak boleh lupakan Damian kalau akak bersama dengan Zane." Balasku dengan bibir yang terketar-ketar.

"It doesn't work that way." Balas Reen pula. "Move onlah macam mana sekalipun, lupakan dia macam mana sekalipun, cinta pertama sentiasa akan ada tempat yang istimewa dalam hati kita. Reen tahu nama Damian Arian tak pernah tinggalkan tempat yang istimewa dalam hati Kak Daneen dan akak tak pernah lupakan dia." Nyata Reen.

"Tapi dia dah lupakan akak, Reen. Dia tak ingat langsung siapa Maleeka and he only knows me as Daneen yang bekerja sebagai P.A dia. That's all!" Aku meninggikan suaraku.

"Then cuba buat dia ingat semula!" Reen bangun dari katil. "Takkanlah akak nak berputus asa macam itu saja? Tanpa mencuba?" Wajahnya bertukar serius.

Aku menutup mataku lalu mengeluh perlahan. "I need some time alone." Gumamku.

Reen mengeluh tetapi akur jua. Dia melangkah pergi dariku lalu menutup pintu bilik tetamu tersebut dengan rapat tanpa sebarang kata meninggalkan aku bersendirian.

♚♚♚

» Line slow sgt hm 😫

Nak Ngorat Awak, Boleh?Where stories live. Discover now