♚ 23 ♚

7.1K 410 4
                                    

Aku dan Zane berangkat pergi setelah mendapat keizinan daripada Datin Marissa sendiri. Reen juga telah berangkat pergi ke kuliah menaiki keretanya sendiri.

Sejak meninggalkan kediaman Datin Marissa, aku mahupun Zane tidak mengeluarkan suara walaupun masing-masing mempunyai banyak persoalan yang menari dalam minda.

Lagu Back To Me yang dinyanyikan oleh seorang penyanyi dari barat, Daya bermain pada corong radio Hitz.fm. Punat kuatkan suara aku tekan agar perjalanan ini tidak terlalu sunyi dan janggal.

“So, awak apa khabar?” Soal Zane dengan perlahan.

“Apa dia?” Soalannya hanyut dalam gema lagu tersebut.

Zane mengukirkan senyuman. Tangan kirinya dialihkan dari stereng kereta untuk memperlahankan semula lagu tersebut.

“Saya tanya, awak apa khabar?” Ulangnya.

“Saya.. apa khabar?” Aku mengulangi semula soalannya. “Maksud saya, Alhamdulillah. Saya sihat.” Aku menjawab soalannya. “Awak pula apa khabar?” Soalku pula.

Dia menganggukkan kepalanya sambil matanya difokuskan pada jalan raya di hadapan. Bibirnya mengukirkan senyuman manis.

“I'm okay, so far.” Dia tertawa kecil.

Go on, Daneen. Tanyalah dia buat apa selama ni? Kenapa lost contact dengan kau? Tanya dia semuanya.

“Awak buat apa lepas saya tinggalkan Australia?”

“Awak buat apa lepas sampai kat Malaysia?”

Kami mengajukan soalan yang sama dalam masa yang sama. Tawa terhibur meletus dan bergema di dalam pacuan empat roda itu.

“Lepas awak tinggalkan Australia, saya fokus dengan study saya and now, I'm oficially an architect.” Jawabnya ringkas. “Awak pula?” Soalnya kepadaku.

“Lepas saya balik Malaysia, saya stay kat kampung and hope to get tawaran kerja dalam bidang perniagaan but rezeki tiada.” Balasku dengan nada yang sama sepertinya. “Kenapa... awak stop contact saya?” Aku menyuakan soalan lagi.

Riak wajah Zane berubah tegang. Dia sepertinya dapat mengagak aku akan bertanya akan hal itu tetapi dia belum bersedia untuk menjawabnya.

“It's  okay if you don't want to answer my question, but I just kind of hoping to get an explanation.” Aku menggigit bibir sambil memandang tanganku yang aku letakkan pada paha. “Because I think I deserve one.” Tambahku lagi.

“Saya... I was with someone. We're like together.” Dia mengeluh perlahan.

Tahniah, Daneen. Kau dah dapat jawapan yang menjawab segala persoalan kau.

“Oh.” Balasku.

Mestilah dia ada orang lain. Kau tinggalkan dia untuk dua tahun, siapa yang sanggup menunggu selama tu? Setialah macam mana sekalipun, sampai satu masa, jika jodoh tiada, tetap akan berpisah jua.

Zane menghentikan keretanya benar-benar di hadapan sebuah kafe yang sepatutnya menjadi tempat aku dan Dira bertemu. Zane membuka tali pinggang keledarnya dan mencapai pembuka pintu kereta.

Nak Ngorat Awak, Boleh?Dove le storie prendono vita. Scoprilo ora