Getaran Jiwa - Part 36

325 33 21
                                    

"Sorry sy inda dapat ikut hantar ko pigi airport, mom", kata April apabila urusan discharged telah selesai di Hospital Raffles. 

"Sy worry pasal ko, April. Betul ko inda mau balik ikut mummy? I will help you with the physical and emotional recovery", kata Genevie dengan lembut namun hatinya begitu terluka melihat anaknya yang sudah tidak begitu ceria.

"I will be fine but I need time to think, mom", kata April dan mukanya tersembam di dada wanita yang disayanginya itu. Dia teringat bagaimana mummynya merotan tapak tangan dan kakinya kerana menonton adegan bercium di dalam sebuah filem semasa dia mula memasuki alam remaja. Berbirat anggota badannya itu selama beberapa hari dan sejak dari itu, dia tidak berani lagi menonton wayang gambar seperti itu. "Bila lelaki sentuh mana-mana private part ko, something will happen to your stomach and body", begitulah explanation mummy dia selepas dia dipukul dengan teruk gara-gara menonton wayang sahaja. Semasa naik ke tingkatan 1, ibunya bah kan meminta pengecualian dari pihak sekolah untuk tidak membenarkannya mempelajari matapelajaran sains jadi dia tidak pernah terdedah dengan hal-hal yang melibatkan tubuh badan manusia dan sebagainya. Now bila dia fikir balik semula, her mother was right all the way.

"You will be alright kalau sama mummy, April. Please, come back with me?", pujuk Genevie lagi yang masih tidak mahu meninggalkan anaknya di Singapore.

"Sy inda mau mom but I will come back home soon", bilang April dan meleraikan pelukannya dan Genevie akhirnya cuma mampu menganggukkan kepala, akur dengan permintaan anaknya itu.

"Kalau macam tu promise me that you will call everyday, ar?", kata Genevie sambil menghulurkan jari kelingkingnya kepada April.

"Sy janji mom", kata April tersenyum lantas mengikat deal itu with her pinky finger. Tham yang melihat saja keakraban ibu dan anak itu merasa sayu seketika. Dua hari sudah dia inda jumpa mami dia and he want to go back as soon as possible.

"April.. can we talk for a while?", Will mendekati April namun si gadis yang sudah terluka itu menyembunyikan badannya di belakang badan si Tham. Mau tidak mau Will terpaksa berundur semula. "Take good care of her, Tham", kata Will sambil menghulurkan tangan tanda persahabatan tanpa kepercayaan. Although he trust Tham buli jaga April tapi dia inda trust hati dan perasaan polis officer itu.

"Definitely. Will be better than you", kata Tham perlahan sambil menyambut tangan Will. Masing-masing cuba untuk memicit genggaman masing-masing, testing power sepa yang lagi macho.

"Urrghh!", Will mengaku kalah. Bidang pekerjaan yang diceburi oleh Tham nescaya memberikannya kemenangan besar. Iya lah, tangannya digunakan untuk memegang peralatan perubatan, bukannya memukul orang macam si pulis itu. Tham kelihatan relex saja bila jabatan tangan mereka sudah terlerai.

"Selamat jalan semua. Kalau umur panjang kita jumpa lagi", kata Tham sambil melambai tangan ke arah OLDTIMERs. Professor Madi dan Mary will be sending them to the airport dan dia pula ditugaskan untuk akan menghantar April ke rumah keluarga Professor Madi.

"Tham, I entrust my daughter to you", kata Genevie sambil memberikan pelukan terakhir kepada April sebelum mereka jalan. "If you need anything tell mummy, ar nak. I love you a lot", bilang Genevie sambil mencium dahi April. Dia pasti akan merindui ketiadaan April di sisinya bila sudah sampai di Sabah.

"Don't worry mom. Sy akan call everyday", kata April dan melepaskan mummynya pergi. "Thanks all my aunt, jaga mummy sy ar and don't miss me too much kalau korang moginum", kata April dan sekaligus airmatanya tumpah di pipi. OLDTIMERs yang lain pun tidak dapat menahan rasa sedih dan lantas memeluk April beramai-ramai.

"You will be fine, darling.", kata Luc dalam linangan airmata sambil mengusap kepala April.

"Sy tau ko kuat macam anty ko ni, April. Fight for the real you", kata Summer memberikan semangat dengan suara yang sudah sebak.

TOMBOY SEASON 4 (COMPLETED)Where stories live. Discover now