Life is Beautiful - Part 42

317 33 25
                                    

"Mmmm... ", suara Janice keluar namun sangat perlahan. Dia terjaga setelah berjam-jam tertidur kerana sedatif yang diberikan memang kuat.

"You feel ok? Want me to get for you something?", tanya Faith yang sudah bangun dari kerusi sofa yang didudukinya semenjak dia datang petang tadi. Matanya melirik ke arah jam tangannya yang menunjukkan pukul 2am. 

"Faith?..", kelopak mata Janice terbuka sedikit demi sedikit namun kepalanya masih terasa pening.

"Yea, it's me", Faith tidak dapat meneruskan kata-katanya kerana terlalu sebak melihat kawan baiknya terlantar sakit tanpa dia mengetahuinya. Selama ni Janice tidak pernah sakit seperti ini, not before they didn't talk to each other. Penyesalan menghantui dirinya kerana all the while dia banyak menyakiti hati dan badan Janice lebih-lebih lagi di awal pagi selepas perkahwinan kakaknya. Mungkinkah kerana itu keadaan Janice bertambah teruk?

"Kenapa ko inda balik? I can take care myself", kata Janice cuba untuk bangun namun Faith menghalangnya.

"Why you hide it, Janice? Kenapa ko inda kasitau sy ko sakit teruk?", kata Faith dengan suara tertahan-tahan namun matanya sudah terasa panas.

"Hide what? Sy bukan sakit, Faith. I'm fine, look at me", bilang Janice yang bangun dengan sekuat tenaga. "You see, am good right?", kata Janice tersenyum melihat Faith yang dirinduinya selalu.

"Ko mau sy tumbuk ko sekarang kah, Janice? Macam mana ko inda tau ko ada stomach cancer? Budu juga ko ni sampai badan sendiri pun ko inda paham!", bentak Faith yang sudah geram dengan Janice yang berlagak seperti sihat walafiat.

"I'm ready for you to punch me, Faith. Tumbuk lah sampai ko puas hati. Come on, come on", kata Janice sambil mendepakan tangannya tapi bibirnya masih mengukirkan senyum. My Faith is coming back to me, bisik hati kecil Janice dengan gembira.

"Don't do this to me, Janice!!", terburai tangisan si Faith bila kawan baiknya itu selalu memberikan apa yang dia mahu. Tidak pernah Janice melukakan hatinya dan segala keinginannya akan dipenuhi walau sesukar mana pun. Janice always have a way to fulfilled what she want.

"I'm giving you what you want, Faith", si Janice bilang lagi sambil memegang penumbuk Faith yang landing di atas katil.

"Janice!!", Faith terus memeluk kawan karibnya yang sudah sekian lama dirinduinya namun just because arwah si Al sukakan si Janice, dia membawa kemarahannya sehingga memutuskan perhubungan rapat mereka. Faith tahu selama ini dia yang menimbulkan masalah dan bukannya Janice namun pada masa itu hatinya masih tidak boleh menerima kenyataan Al jatuh cinta pada Janice walhal dia mencintai diri Al.

"I love you, Faith. I love you so much", akhirnya terkeluar juga kata-kata yang ingin Janice ucapkan pada Faith setelah sekian lama memendam perasaan. Lapang rasa dadanya apabila Faith berada dipangkuannya, just like the old time. Pipi Janice berlinang airmata gembira.

"I love you too, Janice. Huuu.. huu.. I'm sorry for everything I did. I was too angry and I am selfish. I did this to you. Huuuu.. huuuu..", tangis Faith di dalam pelukan Janice namun si tomboy USA itu cuma tersenyum lebar. Tangannya mengusap-usap belakang kepala teman baik yang dicintainya.

"I want to sleep Faith, macam masih pening lagi ni. Want to sleep beside me?", tanya Janice dengan lembut dan nada suara yang perlahan.

"Ko ada enough space?", Janice menganggukkan kepala dan dia berbaring semula. Faith merebahkan diri di sebelahnya dan tangannya melingkar badan Janice yang kurus itu.

"Faith..?", tanya Janice yang sudah menutupkan kelopak mata.

"Umm.. tsskkk .. tssk", jawab Faith sambil menarik hingus di dalam hidung.

TOMBOY SEASON 4 (COMPLETED)Where stories live. Discover now