BAB7

2.7K 96 0
                                    

Mata Zyra tidak lepas daripada buku dihadapannya . Sepatutnya hari ini Mira menemani dia bersama-sama di perpustakaan universiti mereka namun Mira ada hal untuk diuruskan , jadi terpaksa lah dia mengadap buku-buku ini berseorangan .

Kepalanya hampir meletus gara-gara subjek medic yang dipelajarinya . Kadang dia juga terfikir , buat apa dia susah payah belajar course perubatan sedangkan dia akan tetap mewarisi perniagaan papanya ? Hm.

Tiba-tiba ada seseorang menarik kerusi di sebelahnya . Zyra mengangkat sedikit wajahnya untuk melihat siapakah gerangan itu . Lelaki itu tersenyum ke arah Zyra . Zyra hanya membalas senyuman awkward . pfft , itupun sebab taknak orang cop as penyombong . Well ~ Biasalahkan orang "jaman nauu".

   "Are you Zyra Hannan Dato' Hamzah ?" soal lelaki itu .

Zyra tersentak .

   "Err , yes , i'm. Wait . Who are you ? How do you know my name ? " soalnya .

Lelaki itu tersenyum sumbing.

    "Haih , ni aku lah , Fariz . Kau dah lupa ke?"

Zyra tersentak. Tak mungkin.
 
    "Fariz Ayman ?!"

Lelaki itu mengangguk .

Zyra menekup mulutnya daripada terjerit oleh kerana dia sedar akan jasadnya yang berada di dalam perpustakaan.

    "Oh my god ! Long time no see ! How have you been? Bila kau balik Malaysia? How about your parents? Diorang sihat tak?" soal Zyra teruja .

Fariz merupakan sahabat baiknya sejak zaman sekolah rendah dan menengah . Namun Fariz telah berpindah ke Singapore ketika mereka berdua berada di Tingkatan 3 .

   "Wow , too many questions . Hahaha. Eh , why not kita pergi grab some drinks? Tak selesa do nak sembang rancak dekat sini." cadang Fariz.

Zyra mengangguk laju. Sumpah dia banyak cerita yang hendak dikongsikan bersama sahabat baiknya itu selepas bertahun lamanya tidak berjumpa.

                          ****

Zyra dan Fariz rancak berborak. Daripada zaman sekolah , habis sekolah dan universiti . Masing-masing berkongsi pelbagai cerita . Kadang terdengar suara mereka ketawa mengekek.

   "So , aku dengar kau dah bertunang ? Betul ke ? Kalau betul , hm takde chance lah aku." usik Fariz.

Usik ? Atau dia benar-benar maksudkannya? Entahlah . Dia pun tidak pasti .

    "Errr , not yet. Sebab kitorang akan buat majlis merisik , bertunang and kahwin dalam satu majlis terus. Nak jimat masa and cost . Hahahaha" ketawa hambar diberikannya .

Fariz mengangguk faham.

   "So , your future husband someone yang macam mana ? Taknak share ke ?"

Zyra menongkat dagunya sebelum menyambung.

    "Annoying."

Ya , hanya satu perkataan itu sahaja yang mampu menggambarkan lelaki itu pada dirinya . Huh.

Fariz tergelak kecil.

    "Annoying ? Yet you want to marry with him ? Nonsense ."

    "I'm forced to , okey . Serious talk , you can't even imagine about how annoying and arrogant he is ! Ugh I hate that guy !" cebik Zyra lalu menyuapkan kentang goreng ke dalam mulutnya .

                         ****

Selesai sahaja melakukan pembayaran, mereka keluar dari kafe itu sambil berborak sakan. Tanpa disengajakan , bahu Fariz terkena bahu seseorang . Lelaki itu mengangkat wajahnya.

Zyra terkejut beruk. Ya . Lelaki itu ialah Aizat Irsyad.

Belum sempat Fariz meminta maaf , Aizat terlebih dahulu bersuara .

     "Zyra ?"

Zyra terdiam.

    "Err, Zyra , do you know who is this guy ?" soal Fariz .

Kening Aizat terjongket sedikit. Dia tertanya-tanya siapakah lelaki ini? Apakah hubungannya dengan Zyra? Adakah mereka ada hubungan istimewa?

     "Err , yes. Err, kenalkan ni Aizat , Aizat Irsyad. Err Aizat , this is my old friend , Fariz Ayman." ujar Zyra gagap.

Aizat menarik senyum sinis .

     "Oh . Old friend . I see... By the way , nice to meet you Fariz . Zyra Hanan , you're full of surprised huh ? Okey then , I gotta go. Have fun." ujar Aizat sinis sebelum meninggalkan mereka berdua.

Fariz memandang pelik ke arah Zyra . Mengharapkan penjelasan , namun Zyra tunduk diam.

   "Who is that guy ?"

"No ones . Just anak kawan papa . His family are close to us ." terang Zyra .

Namun dia tidak berminat untuk memberitahu Fariz bahawa Aizat merupakan bakal suaminya .

My Mr Annoying !Where stories live. Discover now