TERSALAH KAWAN

1.1K 59 0
                                    

"Ok, kau jangan tak datang Fiqa, aku ada movie baik punya nak tunjuk kat kau ni. Nanti kita tengok sama-sama eh. Lama gila tak jumpa kau weh. Datang tau!"

Lili berasa teruja mahu menerima kedatangan rakan baiknya ketika sama-sama belajar di universiti dahulu, Fiqa. Sejak tamat pengajian, mereka dah jarang sangat bertemu. Lagipun masing-masing berjauhan tempat bekerja. Lili kerja di Subang, manakala Fiqa pula bekerja di Melaka. Jadi oleh kerana minggu ini mempunyai cuti umum yang panjang, mereka bersepakat untuk bertemu. Fiqa yang menghubungi Lili dahulu siang tadi, dan dia bercadang mahu bermalam di rumah Lili malam ini.

Rumah bujangnya dikemas elok, mana-mana barang yang berselerak berterabur di susun teratur. Lili sudah tidak sabar menunggu kedatangan Fiqa. Lili juga sudah menelefon Domino's Pizza sebagai jamuan ringan untuk dia dan Fiqa malam ini. Pastinya mereka akan berborak panjang dan bergembira kerana kedua-duanya sudah lama tak berjumpa. Di universiti mereka amat akrab sekali. Pelbagai kisah dan luahan hati selalu di kongsi, tiada satu pun tertinggal. Jika mahu ke mana-mana pasti Lili akan mengajak Fiqa, dan jika Fiqa mahu meminta apa-apa pendapat serta pandangan pula, dia pasti akan mencari Lili. Begitulah penangan dua sahabat karib, Lili dan Fiqa.

Lili masuk ke bilik sebentar untuk mengambil telefon bimbitnya yang sedang di cas. Dia melihat skrin, masih tiada lagi pesanan teks ataupun panggilan telefon daripada Fiqa. Aneh. Fiqa beritahu tadi dia sudah dalam perjalanan dan lagi 25 minit mahu sampai. Ini sudah satu jam. Lili terus keluar dan duduk di sofa ruang tamu. Mungkin jalan sibuk agaknya. Iyalah, cuti umum kan. Kata Lili bagi menyedapkan hati. Satu-persatu saluran tv ditukar. Lili cuba menghubungi Fiqa namun tidak berjawab. Dia mulai risau. Mana pulak Fiqa ni?

Sepuluh minit selepas itu, pintu rumahnya berbunyi seperti diketuk seseorang. Dari pintu cermin terlihat bayang-bayang hitam. Mungkin ini Fiqa. Bisik Lili. Tombol pintu dipusing, pintu rumah dibuka perlahan. Lili menjenguk keluar.

"Lahh, kau Fiqa kenapa aku call tak jawab?" Lili berasa hairan melihat Fiqa tercegat di muka pintu rumah. Fiqa seperti kelihatan tak terurus dengan rambut panjangnya selekeh dibiar lepas.

"Weh, kau okay ke tak ni, semacam je aku tengok kau." Lili pandang Fiqa atas bawah. Fiqa nampak lain seperti Fiqa yang dia pernah kenal.

"Aku okay, jangan risau. Mungkin sebab dah lama kau tak nampak aku kot. Tu yang kau hairan semacam." Balas Fiqa.

"Mungkin jugak. Dekat setahun lebih tak jumpa kau kan. eh, jom lah masuk dalam. Makan, lepastu kita borak-borak." Lili menarik tangan Fiqa. Dia merasakan tangan Fiqa agak sejuk sedikit malam itu.

Mereka berdua duduk makan dan berbual di ruang tamu. Fiqa nampak agak kelaparan malam itu. Dia makan dengan kelam-kabut. Lili hanya tersenyum memandang telatah rakan baiknya. Sambil makan Lili cuba berborak dengan Fiqa, sepatah yang Lili tanya, sepatah yang Fiqa jawab. Lili jadi tertekan dengan sikap Fiqa. Fiqa yang dia kenal bukan begitu, Fiqa yang dia kenal agak peramah dan terkenal dengan sifat gila-gilanya. Malam itu Fiqa tidak natural. Tak apa, Lili beri peluang Fiqa menghabiskan makannya dahulu.

Lili bangun sebentar untuk menutup pintu hadapan. Dia jenguk sedikit ke luar, tak nampak langsung kereta Fiqa. Sewaktu dia datang tadi pun dengan tiba-tiba sahaja dia muncul di depan pintu. Bunyi kereta Fiqa pun tak kedengaran.

"Fiqa, kau datang sini naik apa tadi. Mana kereta kau?" Kata Lili sambil menutup pintu

"Naik keretalah. Aku parking dekat depan tu." jawab Fiqa.

Lili semakin hairan. Setahu dia kereta milik Fiqa adalah Myvi kuning, dia cuba menjenguk lagi melalui tingkap namun tak nampak pula kereta Myvi kuning di depan rumahnya. Lili kembali semula kepada Fiqa yang sedang duduk tegak di sofa sambil menonton tv. Dia duduk di sebelah Fiqa. Otak Lili laju memikirkan tentang sikap rakan baiknya yang serba aneh. Sesekali dia menjeling Fiqa, Fiqa terus asyik menatap skrin televisyen. Situasi tersebut berlalu 5 minit tanpa sebarang perbualan. Lili akhirnya mengalah.

Eeeeee Takut Yeee......Donde viven las historias. Descúbrelo ahora