IBU

598 34 1
                                    

Saya memang gemar tidur pada waktu malam kerana ini adalah waktu untuk saya beristirehat dengan menonton televisyen sebelum tidur. Pada hari itu, ibu bapa saya telah membeli makanan dari restoran makanan segera "KFC" untuk makan malam kami sekeluarga. Dipendekkan cerita, malam itu saya sedang menonton filem "Kallang Roar" yang telah dirakam oleh adik saya. Waktu sudah pun melepasi 12 tengah malam, agak-agak pukul 12.30 malam. Ibu saya sedang duduk di sofa hadapan saya, khusyuk menaip di komputer ribanya kerana sedang menyelesaikan kerja pejabatnya. Setelah habis, dia pun beredar dari ruang tamu, tetapi saya tidak mengendahkannya. Tidak tahu jika dia masuk bilik tidur atau apapun. Saya sedang khusyuk menonton rancangan televisyen itu.

Selepas beberapa minit, saya perasan ada lembaga sedang duduk di kerusi meja makan. Waktu sekitar satu pagi ketika itu. Di atas meja makan terletak ayam "KFC" yang tidak dapat kami habiskan. Saya tidak menoleh untuk melihat lembaga itu, sekadar dari tepi mata sahaja saya perasanlah ada seseorang duduk di situ. Saya tidak mengesyaki apa-apa pun, saya sangka itu ibu yang telah beredar dari ruang tamu beberapa minit lalu. Gerak-geri ibu seperti sedang memakan ayam "KFC" yang belum habis itu.

Setelah menonton aksi "Dollah Kassim" dalam filem itu, saya pun bertanya kepada ibu dalam Bahasa Inggeris (keluarga saya berbahasa Inggeris di rumah), "Ma, is this true? The Singapore team was really this good last time?" Ibu tidak jawab. Dia masih kelihatan seperti sedang makan. Saya menunggu tetapi tetap tiada jawapan dari ibu. Saya kembali menonton filem itu, tidak terus bertanya kerana mungkin ibu tidak mahu diganggu apabila sedang makan. Saya tidak melihat ke arah meja makan, mata hanya tertumpu pada skrin televisyen sahaja, tidak mengendahkan lagi ibu yang sedang makan. Selepas habis rancangan itu, saya beredar ke bilik untuk tidur. Bila hendak ke bilik, ibu sudah tidak ada di meja makan. Saya sangka ibu sudah masuk bilik untuk tidur.

Keesokan harinya, saya bertanya kepada ibu, "Ma, after you finished your work, where did you go?" Ibu memberitahu saya yang dia masuk tidur selepas habis kerjanya. Saya musykil. Bertanya lagi kepada ibu, "Huh you weren't at the dining table eating the leftover food?" Wajah ibu hairan. Memang, kata ibu, dia terus pergi tidur selepas habis dengan kerjanya. Saya terdiam. Jadi, apakah lembaga itu? Nasib baik "dia" tidak menjawab. Mungkin ini adalah sebab orang-orang tua kata, makanan jangan ditinggalkan di atas meja, harus disimpan.

Eeeeee Takut Yeee......Donde viven las historias. Descúbrelo ahora