Episode 60

1.6K 150 0
                                    

Entah kenapa, satu hari ni, mereka dapat kesan aura dan angin dalam kelas mereka bersuasana tegang dan janggal semacam. Sampai membuatkan mereka yang ada di dalam kelas saling berpandangan antara satu sama lain. Menghantar isyarat di antara satu sama lain. Masing-masing berbalas jelingan lalu terarah pada dua orang yang duduk di meja belakang kelas.

Biasanya di lihat sering bertekak atau berbual.

Tidak hari ini.

Kedua-dua pasangan itu kelihatan Jarak dan dingin.

Kaiser dengan wajah dingin dia seperti biasa, diam dekat situ sambal mencoret sesuatu di atas kertas kulitnya.

Sekarang ni kelas mereka sedang jalani kuiz esei sepanjang 250 patah perkataan mengenai fungsi sihir pentagram dan kekurangannya kalau dibandingkan dengan kuasa menta. Jadi semua dalam kelas tu senyap dan tunduk menulis karangan masing-masing.

Namun begitu, suasana kelas tu sangat berbeza dari sebelum ni. Sebab itu mereka saling kerling ke antara satu sama lain. Nak tahu apa yang berlaku.

Diane hanya berwajah dingin tanpa perasaan. Dia hanya tunduk meneliti esei yang ditulisnya untuk kelas Master Vena. Memastikan tiada kesalahan ejaan dan fakta yang disertakan pada isi eseinya. Setelah selesai Diane menggulung kertas kulitnya itu dan diikat lalu bangun dari situ. Kemudiannya dia bawa ke meja di mana Master Vena sedang duduk.

Ketika itu Master Vena sedang meneliti salah satu esei yang di hantar oleh pelajar.

"Ini dia master."suanya di depan Master Vena.

Master Vena angkat kepala dari bacaannya lalu bertentang mata dengan gadis berambut hitam kelam itu. "Terima kasih."ucapnya."

Diane beri tundukkan kecil mempamit meminta diri sebelum gerak hendak berpaling dari situ. "Saya keluar dulu kalau begitu."maklumnya dengan nada sugul.

Kemudiannya Master Vena cepat-cepat panggil."Diane..."

Diane pun menoleh semula menghadap Master Vena. "Ya master."sambutnya dengan wajah tiada ekpresi mahupun seri.

Jarang Diane begini. Jadi sesiapa pun boleh terkesan melihat perubahan tiba-tiba orang yang terkenal dengan sikap bubbly dan cerianya.

Master Vena yang dapat rasakan ada sesuatu yang menganggu Diane tarik senyuman nipis. "Kamu okay?"tanya dia dengan niat ambil berat.

Kalau dia kata okay, mereka akan tanya. Kalau dia jawab dia tak okay, mereka dapat lakukan apa? "Ya..saya okay."tipunya dengan nada mendatar.

Master Vena tak tahu nak tanya apa lagi bila Diane jawab macam tu. Nanti kalau dia tanya dan desak Diane, bukannya Diane akan beritahu dia. Malah melawan lagi adalah. "Yalah...kalau begitu kamu boleh beredar."

Tanpa berkata apa-apa lagi, Diane kembali ke meja.Sempat juga dua kerling ke Kaiser. Tapi lelaki tu sikit pun tak tunjuk muka bersalah atau niat untuk pujuk atau lakukan sesuatu untuk sedapkan hatinya. Malah diam saja di situ. Terus Dia mencapai beg sandangnya yang ada di bawah kaki meja dan berjalan keluar dari situ tanpa berlengah.

Sewaktu dia beredar, masa itu baru la Kaiser palingkan kepala untuk memandang belakang Diane masa gadis tu keluar dari pintu kelas. Lepas tu dia kembali tunduk memandang kertas kulitnya dengan kening berkerut. Nafasnya naik turun kawal diri dari naik angin di situ. Rosak semua rancangan asal dia. Kalau la Diane tak buka peti itu dan dia sendiri yang jelaskan hal ni baik-baik, semua ni takkan terjadi.

PRAK!

Patah dulu pena buluh pelepah dalam gengaman Kaiser tanpa lelaki tu sedar.

Pelajar yang duduk sebelah meja Kaiser Nampak akan hal itu, dia pandang ngeri ke pena buluh pelepah tu lalu kembali tunduk memandang eseinya semula. Takut pulak! Entah isu apa pulak yang dua orang ni sedang hadapi!

18. The KingdomWhere stories live. Discover now