bab 4

650 49 2
                                    

PINTU pejabat Tan Sri Mokhtar diketuk perlahan.

"Come in!" Tegas sahaja suara Tan Sri Mokhtar memberi arahan. Matanya tepat memandang ke arah daun pintu. Tidak lama selepas itu muncul wajah cantik Dahlia Arissa. Tan Sri Mokhtar tersenyum lalu berdiri mendapatkan puteri bongsu kesayangannya itu.

"Mimpi apa anak papa ni datang office? Dah ready nak kerja ke?" Tanya Tan Sri Mokhtar lalu melabuhkan punggung di sofa yang terdapat di sudut pejabatnya. Dahlia Arissa hanya tersenyum.

"Tak payah tunggu mimpi, pa. Malam nanti baru mimpi tu muncul. Sekarang ni Lia ada benda nak tanya dekat papa ni. Tapi papa kena jawab jujur tau. Tak nak stop sana stop sini. Straight je ikut highway. Kalau papa nampak tol, ikut je smart tag. Papa faham tak?"

Tan Sri Mokhtar ketawa besar apabila mendengar kata-kata yang keluar daripada mulut Dahlia Arissa. Namun tidak lama selepas itu dia segera menganggukkan kepala apabila wajah anak gadisnya itu sudah masam mencuka.

"Dahlia nak tanya, sejak bila pulak Abang Amir tu bertunang? Sampai hati papa dengan mama tak bagitau kat Lia? Masa Lia pergi holiday dekat rumah mummy dengan daddy dekat London dulu, tak ada pulak dia orang bagitau. Dahlia ni dah macam orang lain je..." Rungut Dahlia Arissa. Teringat pula dia pada mummy Amir yang merupakan adik mamanya. Sejak kecil lagi dia sudah terbiasa memanggil kedua-dua ibu bapa Amir Haikal dengan panggilan mummy dan daddy. Begitu juga dengan abangnya, Daniel Amriza yang turut memanggil mereka dengan gelaran yang sama. Dan keadaan itu berjangkit pula pada Amir Haikal yang turut memanggil kedua-dua ibu bapanya dengan panggilan mama dan papa.

"Jangan nak cakap yang bukan-bukan. Actually papa pun tak tahu sangat macam mana hubungan Amir dengan Syahfina tu. Tup-tup daddy called bagitau Amir nak bertunang and mintak papa dengan mama handle apa yang patut sebelum mereka balik Malaysia."

"Tak kisah la pa, tup-tup ke, tip-tip ke, tap-tap ke... yang jadi masalahnya sekarang kenapa tak ada seorang pun yang bagitau Lia pasal benda ni? Kalau Lia tahu, boleh jugak Lia balik masa tu," balas Dahlia Arissa

"Hello my dear! Wake up! Jangan buat-buat lupa pulak pasal apa yang dah Lia buat. Empat tahun Lia duduk dekat Europe tu, pernah ke nak balik Malaysia? Pernah ke nak ambil tahu pasal saudara-mara kita?" Kali ini Tan Sri Mokhtar mula menukar sedikit nadanya dengan lebih serius.

"Ya ke Dahlia dulu macam tu? Isy-isy, teruknya anak papa ni. Tapi masa tu darah muda lagi lah, pa." Dalih Dahlia Arissa sambil menggeleng-gelengkan kepala.

"Jangan nak buat alasan pulak! Cakap je yang Lia tu bawak diri sebab Syed Adam tu, kan?"

Dahlia Arissa tersentak. Alamak! Macam mana papa boleh tahu ni? Siapalah punya mulut yang macam longkang penuh sampah sarap bagitau kat papa? Ni yang nak bertukar jadi HULK ni! Tapi semua tahu aku bawak diri ke sana sebab kecewa dengan Si Tungku Kayu Api tu. Huh!

"Dah... Dah, jangan nak buat muka blur pulak. Dah nak masuk waktu lunch time ni, papa nak lunch dengan mama. Lia nak ikut ke tak?" Tanya Tan Sri Mokhtar lalu bergerak mencapai kunci kereta.

"Papa drive sendiri ke? Mana driver papa?"

"Demam ke apa budak ni? Sejak bila pulak papa ada driver ni. Macam-macam lah Lia ni. So nak ikut ke tak ni?"

"Tak pe, Lia tak nak ganggu mama dengan papa. Enjoy your lunch time."

"Okay, but how about you? Takkan nak duduk sini?"

C | BAD LIAR [✔] + COMPLETEDWhere stories live. Discover now