bab 33

410 24 0
                                    

SELEPAS menunaikan solat terawih, Dahlia Arissa terus masuk ke dalam bilik. Kepalanya yang sedikit pening membuatkan dirinya tidak sabar-sabar untuk berehat.

Tengku Syed Adam turut mengekori langkah Dahlia Arissa. Tanpa membuka tudung, isterinya sudah pun berbaring di atas katil. Matanya tertutup rapat.

"Sayang..." Sapa Tengku Syed Adam, terus merapatkan diri kepada Dahlia Arissa. Pipi isterinya dielus lembut. Risau mula datang bertandang bila melihat isterinya itu kelihatan tidak bermaya.

"Kepala Lia tiba-tiba je pening ni," Dahlia Arissa mula mengadu kepada suaminya.

Tanpa menunggu lama, tangan Tengku Syed Adam sudah pun menari-nari di atas dahi Dahlia Arissa.

"Kalau esok masih pening, tak payahlah puasa."

"Esokkan hari last kita puasa. Insya-Allah bangun tidur nanti okeylah ni," jawab Dahlia Arissa dengan mata masih terpejam.

"Okey, tapi kalau kepala sayang masih sakit kita pergi klinik ya?"

Dahlia Arissa tidak mengangguk.

Tengku Syed Adam menuju ke meja solek. Laci ditarik untuk mengambil minyak angin yang selalu diguna oleh Dahlia Arissa. Baru sahaja dia hendak ke katil, telefon bimbitnya sudah pun berlagu nyaring. Minta dijawab.

"Assalamualaikum, abang!" Mesra sahaja suara seorang gadis menyapa dihujung talian. Tengku Syed Adam menarik nafas panjang. Dia duduk di kerusi meja solek. Ada apa lagi dia ni?

"Waalaikumussalam. Ada apa?"

"Saja nak call abang. Kenapa? Tak boleh ke?"

"Abang penat, nak rehat. Okeylah, bye!" Tengku Syed Adam terus memutuskan panggilan. Dia segera menuju ke katil.

"Siapa?" Tanya Dahlia Arissa yang masih belum tidur itu.

"Damia."

Mendengar nama itu membuatkan Dahlia Arissa membuka mata.

Tengku Syed Adam menyapu minyak angin di tepi dahi isterinya. Dahlia Arissa terus merapatkan semula matanya. Pening di kepalanya mematahkan hasratnya untuk menyoal lebih lanjut tentang gadis bernama Damia itu. Tengku Syed Adam meletakkan botol minyak angin di atas meja lampu tidurnya sebelum merebahkan diri disebelah isterinya. Panggilan daripada Damia itu membuatkan dia teringat akan kejadian di pejabat siang tadi.

Ketika Tengku Syed Adam sedang leka menyemak beberapa dokumen penting, pintu bilik pejabatnya ditolak dari luar. Darahnya terus menyirap. Dia cukup pantang ada orang masuk ke biliknya tanpa mengetuk pintu terlebih dahulu.

"Maaf, Tengku Syed. Saya..." Kelam kabut sahaja Aisya menahan Damia yang merempuh bilik bosnya itu.

"Hai, abang!" Sapa Damia sambil tersenyum manja.

"Awak keluar dulu, Aisya," arah Tengku Syed Adam.

Damia terus duduk dikerusi yang ada di hadapan Tengku Syed Adam. Matanya lekat memandang wajah suami Dahlia Arissa itu. Masih tampan, malah makin tampan.

"Lain kali kalau masuk tu biar beradap sikit!" Tegur Tengku Syed Adam sedikit berang. Sudahlah kerjanya masih banyak, dan masa ini juga dirinya diganggu. Dia perlu menyiapkan semua kerja sebelum bercuti untuk menyambut hari raya.

"Eh, puasa-puasa macam ni tak elok marah-marah." Damia pula menegur Tengku Syed Adam dengan bersahaja. Tengku Syed Adam beristighfar di dalam hati. Tangannya memicit-micit belakang tengkuk. Terasa sedikit lega.

"Ada apa Mia datang ni?" Kali ini suara Tengku Syed Adam kendur sedikit berbanding tadi. Damia melebarkan senyumannya. Dia perlu bertemu dengan lelaki ini setelah semua panggilan yang dibuatnya hanya dijawab acuh tak acuh sahaja.

C | BAD LIAR [✔] + COMPLETEDWhere stories live. Discover now