bab 51

445 13 0
                                    

AMIR HAIKAL seakan akan tidak percaya dengan berita yang dibawa oleh Daniel Amriza. Tengku Syed Adam dan Dahlia Arissa duduk berasingan? Biar betul!

"Aku tak sangka pulak hubungan dia orang jadi sampai macam ni. Macam mana dengan Lia sekarang?" tanya Amir Haikal ingin tahu. Pertemuan dia dengan Daniel Amriza di restoran itu tidak disengajakan. Dia baru sahaja berjumpa dengan beberapa teman lamanya manakala Daniel Amriza menemani papanya.

"Dia okey. Mungkin pengalaman sebelum ni mematangkan dia kut. Cuma masa malam kejadian tu jelah dia nangis. Teruk jugak keadaan dia masa tu. Lepas tu aku tengok dia macam cool je. Tapi dalam hati dia aku tak tahulah, kan? Lagipun aku dah tak bagi dah Lia jumpa dengan Adam," balas Daniel Amriza sambil mencuri pandang kepada papanya yang sedang bersembang dengan beberapa temannya di meja sebelah.

"Tapi Adam tu masih suami dia, bro. Kau tak boleh halang dia daripada jumpa isteri dia. Lagipun dia orang dah ada anak. Kalau something happened dengan dia orang sekalipun, Adam masih kena jumpa anak dia. Takkan kau nak halang seorang ayah yang nak jumpa dengan anak dia sendiri?"

"Sebab tu aku nak Adam lepaskan Lia!"

"Astaghfirullah al-Azim. Kau sedar tak apa yang kau cakap ni? Sebagai abang kau kena nasihat adik kau supaya dia pertahankan rumah tangga dia. Kau tak ingat apa yang arwah Akisyah buat kat dia orang dulu? Mungkin sejarah lama berulang lagi. Kau kena ambik iktibar dengan apa yang pernah berlaku selama ni."

Daniel Amriza mengacau-ngacau air kopinya dengan sudu. Kata-kata sepupunya itu memang ada benarnya. Cuma dia sudah tidak sanggup melihat adiknya dilukai oleh Tengku Syed Adam lagi.

"Mungkin ada cerita yang berlaku di sebalik kejadian malam itu. Jangan bertindak terburu-buru, bro. Hati Lia kita kena jaga jugak..." sambung Amir Haikal lagi.

"Kalau dia orang berpisah, kau nak cuba tackle Lia balik tak?"

Amir Haikal terkedu. Soalan Daniel Amriza membuatkan lidahnya kelu. Air tembikai disedut perlahan.

"Mungkin lepas ni jodoh kau dengan adik aku kut," kata Daniel Amriza lalu menepuk bahu sepupunya.

Kata-kata Daniel Amriza dibiarkan berlalu pergi. Dia tidak mahu memberi sebarang balasan.











MELIHAT Tengku Syed Adam masuk ke dalam kereta membuatkan hati Dahlia Arissa meronta-ronta untuk memanggil suaminya semula. Ingin sahaja dia meminta Tengku Syed Adam terus tinggal bersamanya di situ, tetapi bila mengenangkan kembali keputusan yang telah diambilnya membuatkan dia membiarkan kereta Tengku Syed Adam hilang daripada pandangan. Dia tidak mahu kecewa lagi. Dia tidak mahu menangis lagi hanya kerana Tengku Syed Adam walaupun hatinya kuat mengatakan suaminya tidak bersalah, tetapi dia takut untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang akan terjadi. Cukuplah dua kali dia kecewa. Dia tidak mahu ada kali ketiga.

"Nasib baik Abang Amri dengan papa lambat balik, kalau tak..."

"Abang Adam masih suami akak. Harap semua orang dalam rumah ni tak lupa pasal tu," balas Dahlia Arissa lantas berlalu.

Maisarah hanya memerhati dari jauh. Perasaan bersalah mula timbul di dalam hati setelah dia mengeluarkan kata-kata itu.











HUBUNGAN Tengku Syed Adam dan isterinya masih hambar. Cuma sesekali dia akan menjenguk Tengku Syed Muiz di rumah keluarga Dahlia Arissa. Selebihnya Dahlia Arissa sendiri akan membawa anaknya itu ke rumah mereka. Itu pun atas permintaan Tengku Syed Idris dan Tengku Najihah.

"Sampai bila kamu berdua nak macam ni?" tanya Tengku Syed Idris kepada Dahlia Arissa dan Tengku Syed Adam. Ketika itu mereka sedang minum petang di rumah Tengku Syed Idris.

C | BAD LIAR [✔] + COMPLETEDWhere stories live. Discover now