bab 26

448 29 0
                                    

HUJAN turun dengan lebatnya. Deruan angin jelas kedengaran. Dahlia Arissa hanya melihat curahan hujan melalui tingkap biliknya. Suhu pendingin hawa yang telah bersatu dengan angin malam membuatkan Dahlia Arissa sedikit kesejukan. Sudah dua malam hujan turun membasahi bumi, cuma malam ini lebih lebat daripada sebelumnya.

"Sayang," panggil Tengku Syed Adam perlahan. Dia baru selesai menonton berita.

"Sejukkan malam ni?" Hanya itu yang terkeluar daripada mulut Dahlia Arissa. Dia menuju ke birai katil lalu duduk di situ. Tengku Syed Adam menghampiri isterinya. Haruman daripada wangian yang di pakai Dahlia Arissa sering kali mengganggu naluri lelakinya. Dia perasan Dahlia Arissa suka kepada wangian. Tidak kira sama ada hanya duduk di rumah, isterinya itu tetap akan memakai pewangi.

"Memang sejuk pun," ucap Tengku Syed Adam perlahan. Tangannya mengelus lembut pipi Dahlia Arissa. Dah, mula dah dia ni. Dahlia Arissa sudah pun mengetap bibir.

"Err... Tapi I harap tangan you tak ada masalah kalau sejuk-sejuk macam ni," balas Dahlia Arissa. Tangan Tengku Syed Adam terhenti dan matanya terus memandang Dahlia Arissa.

"Maksud sayang?"

"Tangan you tu bukan main lagi ke situ, ke sini. I ingatkan tangan you ada masalah time sejuk-sejuk macam ni," protes Dahlia Arissa. Dah lah orang sejuk, dia buat lagi macam tu. Tak pasal-pasal badan ni dah rasa nak menggigil. Dahlia Arissa berkata di dalam hati.

Tengku Syed Adam sudah pun ketawa. Ada saja idea Dahlia Arissa untuk mengelak daripada bermesra dengannya.

"Jom baring dekat abang," ajak Tengku Syed Adam lalu membaringkan diri di dada katil.

Dahlia Arissa masih membatukan diri. Dia akui dirinya selesa diperlakukan sebegitu oleh Tengku Syed Adam. Entah-entah cinta lama berputik balik tak? Eh, takkan semudah tu. Tapi bila difikirkan balik, dja sering teringatkan Tengku Syed Adam sejak mereka berdua diijabkabulkan dulu walaupun di hadapannya ada Amir Haikal.

Ya Allah, jika itu petanda Tengku Syed Adam sememangnya dijodohkan untukku, berikan aku peluang untuk menjadi isteri yang terbaik buat dirinya. Bukakanlah hatiku untuk menerimanya.

"Sayang..."

"Hah?"

"Sayang fikirkan apa tu? Abang ajak baring tapi sayang tak respons pun. Jangan takut, abang tak akan buat apa-apa dekat sayang," ujar Tengku Syed Adam.

Dengan penuh keterpaksaan, Dahlia Arissa berbaring juga di sebelah suaminya. Selalunya dia akan tidur awal untuk mengelak berdua-duaan sebegini dengan Tengku Syed Adam. Bila sudah tidur dia tidak kisah lagi dengan Tengku Syed Adam ada tidur di sebelahnya. Tapi malam ni?

"Abang ada benda nak tanya ni," kata Tengku Syed Adam sambil mengiring menghadap Dahlia Arissa. Cuba memancing perhatian isterinya.

"Apa dia?" Tanya Dahlia Arissa yang sedang memandang ke arah siling. Tidak berani bertentang mata dengan suaminya.

"Kenapa sayang terima abang dulu? Sebab kesian family kita je ke?" Tanya Tengku Syed Adam. Tangan kirinya mamaut tubuh Dahlia Arissa supaya lebih dekat dengannya.

Ni kenapa pulak nak rapat-rapat ni? Ada jugak yang kena sepak bin terajang karang. Tapi diakan suami kau, Lia? Ya tak ya jugak, kan? Kalau macam tu tak apalah, dihalalkan je. Peluk je lagi, peluk je. Seperti mendengar bisikan hati Dahlia Arissa, Tengku Syed Adam makin memperkemaskan pelukannya. Eh, macam tau-tau pulak!

"Sejak bila sayang jadi pendiam ni? Kalau dulu bukan main lagi mulut ni, hah," kata Tengku Syed Adam sambil menyetuh lembut bibir Dahlia Arissa.

Dahlia Arissa mengetap bibir. Sentuhan Tengku Syed Adam seperti terasa punya kuasa yang tersendiri. Serta-merta seluruh anggota badannya menjadi lemah. Kalau dia berdiri saat itu, pasti sudah goyah lututnya.

"Err... You tanya pasal apa tadi?" Tanya Dahlia Arissa perlahan. Matanya masih setia pada siling.

"Tak ada apa-apalah," jawab Tengku Syed Adam lalu menekan alat kawalan untuk memadamkan lampu utama bilik itu. Yang tinggal hanya lampu dinding yang agak terhad pencahayaannya. Bilik yang terang menjadi samar.

"Kalau tak ada apa-apa, kita tidur ya. Sejuk-sejuk macam ni best tidur," ujar Dahlia Arissa sambil menarik selimut tebal hingga ke paras dadanya.

"Siapa pulak yang bagi sayang tidur?"

Ambik kau Lia! Jangan mimpi kau dapat tidur selagi laki kau ni tak tidur. Kali ini Tengku Syed Adam mengangkat kepala Dahlia Arissa lalu diletakkan di atas lengannya. Kali ini dia sudah dapat merasakan nafas isterinya sudah tidak sekata. Satu ciuman sayang singgah di dahi Dahlia Arissa.

"Nanti lengan you sakit," kata Dahlia Arissa apabila mengenangkan kepalanya berbantalkan lengan Tengku Syed Adam.

"Dah biasa dah pun."

"Hah! You what?" Dahlia Arissa terperanjat. Dasar lelaki buaya darat bin buaya buluh tembaga! Sebelum ni dah pernahlah ya perempuan lain tidur dekat lengan dia? Dahlia Arissa diamuk cemburu. Dia cuba mengangkat kepalanya dari lengan Tengku Syed Adam. Tak kuasa aku nak kongsi lengan dengan orang lain. Huh!

"Sayang, kenapa ni?" Pelik melihat perubahan pada air muka isterinya. Dia ada tersalah cakap ke?

"I tak naklah kongsi lengan you dengan orang lain," rajuk Dahlia Arissa. Eh, sejak bila aku pandai merajuk dengan dia ni? Pelik.

"Apa yang sayang merepek ni?"

"Bukan ke you cakap tadi lengan you tu dah biasa jadi tempat orang letak kepala masa tidur."

"Astaghfirullah al-Azim... Sayang dah jauh sangat menyimpang ni. Maksud abang, abang dah biasa tidur dengan kepala sayang atas lengan abang. Sejak kita kahwin dulu. Takkan sayang tidur sayang tak perasan?"

"Hah?" Kali ini dia terasa malu mendengar cerita suaminya. Tetapi sungguh, dia tidak sedar.

"Betul, setiap kali sayang tengah nyenyak tidur abang akan angkatkan kepala sayang dan letakkan atas lengan abang. Masa tu jugak abang akan peluk sayang. Takkan sayang tak sedar? Ke sayang buat-buat tak sedar?" Usik Tengku Syed Adam.

"Eh, mana ada! Memandai-mandai je. Tapi setiap kali bangun untuk solat subuh, kenapa kepala I ada dekat atas bantal?" Masih lagi Dahlia Arissa tidak berpuas hati.

"Siapa yang bangkit dulu nak ambik wuduk? Sayang ke abang?"

Kali ini Dahlia Arissa sudah pun menggigit bibir. Sejak berkahwin, Tengku Syed Adamlah yang akan mengejutkannya untuk solat subuh berjemaah. Kepalanya sudah pun diletakkan di atas lengan Tengku Syed Adam seperti tadi. Malu sebenarnya bila mengenangkan apa yang dilakukan Tengku Syed Adam ketika dia sedang tidur. Patutlah lena semacam je aku tidur sejak dah kahwin ni. Dia senyum sendiri.

"Kalau abang tau yang sayang ni tak sedar, lebih dari tu abang buat tau," sakat Tengku Syed Adam kembali. Gembira hatinya apabila melihat wajah Dahlia Arissa seperti tidak marah dengan pengakuannya sebentar tadi.

"Pandailah you tu!"

"Abang gurau jelah. Lagipun jangan mimpilah abang nak buat macam tu time sayang masih sedar macam ni. Mesti ada je alasan yang sayang bagi, macam tadi takut lengan abang ni sakitlah... Betul tak?"

"Tau tak pe!"

Malam itu mereka berdua tidur tika telah dinihari. Terlalu banyak yang dibualkan, termasuk kenangan percintaan mereka dulu-dulu. Dan malam itu juga Dahlia Arissa mula terasa dirinya dekat dengan Tengku Syed Adam. Dekat sekali.












Hmmm... vote ;)

C | BAD LIAR [✔] + COMPLETEDWhere stories live. Discover now