bab 34

386 23 0
                                    

DAHLIA ARISSA tersenyum simpul memandang Tengku Syed Adam yang duduk di sebelahnya. Daniel Amriza dan Maisarah turut berpandangan sesama sendiri. Pelik melihat Dahlia Arissa dan juga Tengku Syed Adam yang kelihatan amat gembira pada malam raya itu.

"Ada berita gembira ke yang nak kongsi dengan kita orang ni?" Tanya Puan Sri Melati mendahului Tan Sri Mokhtar yang juga ingin bertanya soalan yang sama.

Tengku Syed Adam memandang Dahlia Arissa namun pantas Dahlia Arissa menggeleng. Masih lagi senyuman bergayut di bibir mereka berdua.

"La, kenapa pulak ni?" Daniel Amriza pula bertanya.

Maisarah mengusap perutnya yang semakin membesar. Kepalanya disandarkan di bahu suaminya. Dia juga tidak sabar menanti berita yang dibawa oleh pasangan bahagia itu.

"Erm, sebenarnya... Arissa pregnant!" Beritahu Tengku Syed Adam. Semua mata yang ada disitu memandang ke arah Dahlia Arissa. Jelas kelihatan sinar kesyukuran di wajah mereka.

"Alhamdulillah..." Lafaz mereka serentak. Lantas Puan Sri Melati menghampiri Dahlia Arissa lalu memeluk anak bongsunya itu. Doanya selama ini telah dimakbulkan oleh Allah.

"Tahniah, Lia!" Bisik Puan Sri Melati di telinga Dahlia Arissa. Air matanya menitis mendengar berita gembira itu. Sama seperti dia mendengar berita Maisarah mengandung enam bulan lalu.

"Berapa minggu dah?" Tanya Maisarah yang kelihatan amat teruja.

"Tiga minggu," jawab Dahlia Arissa setelah mamanya meleraikan pelukan.

Tan Sri Mokhtar mencium ubun-ubun Dahlia Arissa. Terasa semakin bertambah besar pula pada keluarganya bila Maisarah dan Dahlia Arissa sudah pun mengandung.

"Lepas ni Lia dah tak boleh lasak-lasak tau," pesan Tan Sri Mokhtar.

Dahlia Arissa hanya tersenyum. Anak papa ni perempuan Melayu terakhir tahu, mana ada lasak-lasak, pujinya dalam hati. Namun kepalanya tetap dianggukkan.

"Kau jaga Lia baik-baik, Dam. Kalau apa-apa jadi dekat dia, siaplah kau aku kerjakan," ugut Daniel Amriza kepada adik iparnya itu.

Tengku Syed Adam hanya tersengih. Bahu Dahlia Arissa dipaut mesra.















USAI solat sunat Aidilfitri, mereka semua berkumpul di ruang tamu utama untuk sesi bermaaf-maafan. Air mata Dahlia Arissa tidak henti-henti mengalir. Terasa banyak sekali salah silapnya kepada kedua ibu bapa, abang, kakak iparnya serta suaminya sendiri.

"Abang, Lia minta maaf kalau selama ni Lia ada buat salah dekat abang. Lia jugak minta maaf kalau sebelum ni Lia pernah mengabaikan tanggungjawab Lia sebagai seorang isteri. Lia minta maaf sangat-sangat." Pinta Dahlia Arissa tatkala bersalaman dengan Tengku Syed Adam.

Tengku Syed Adam menyapu air mata yang mengalir laju di pipi isterinya itu. Dahi Dahlia Arissa dikucup lembut diikuti dengan kedua-dua belah pipi isterinya. Hilang perasaan malu kepada keluarga Dahlia Arissa.

"Abang maafkan. Abang pun banyak buat salah dekat sayang. Sebelum kita nikah lagi abang dah lukakan hati sayang. Maafkan abang, sayang. Abang janji abang tak akan sia-siakan sayang dengan anak kita walaupun nyawa abang sebagai galang gantinya," ikrar Tengku Syed Adam.

Dahlia Arissa sudah pun memeluk suaminya. Tangisan mereka berdua bersatu.

Tersentuh hati Puan Sri Melati mendengar kata-kata Tengku Syed Adam. Semoga Allah merahmati rumah tangga anak menantuku. Amin.











MEREKA semua duduk menghadap meja yang penuh dengan makanan. Sate, kuah kacang, ketupat palas, rendang daging, ayam masak merah, dan lemang merupakan menu pilihan keluarga Tan Sri Mokhtar pada pagi raya. Dahlia Arissa sibuk melayan Tengku Syed Adam. Begitu juga Maisarah yang sibuk melayan Daniel Amriza.

C | BAD LIAR [✔] + COMPLETEDWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu