bab 23

448 30 0
                                    

"LIA nak bincang dengan Adam dulu," itulah yang dijawab Dahlia Arissa apabila mereka yang ada di situ bertanya tentang keputusannya. Tanpa menunggu lama Dahlia Arissa dan Tengku Syed Adam duduk ke kerusi di tepi pagar rumah. Agak jauh sedikit dari kolam renang dan taman mini mamanya itu.

"You serius ke nak kahwin dengan I ni?" Tanya Dahlia Arissa sambil memandang kearah Tengku Syed Adam yang kelihatan segak berbaju kolar berwarna putih berjenama Dunhill.

"Dari dulu lagi I memang serius setiap apa sahaja yang berkaitan dengan you, Rissa."

"Tapi... Tapi I still lagi belum dapat terima apa yang dah berlaku sebelum ni. I tak ready lagi."

Tengku Syed Adam hanya tersenyum.

"I tak nak paksa diri you, Rissa. You ada hak nak tolak lamaran I. I just want to try. How know hati you terbuka untuk terima I balik. Lagipun I percaya pada jodoh Allah." Ikhlas sahaja Tengku Syed Adam menuturkan bicara. Terasa banyak benar perubahan pada lelaki yang pernah menghuni hatinya suatu ketika dulu.

"Tapi bila I tengok muka parents you dengan parents I, I tak sampai hatilah nak tolak. You taukan dari dulu lagi dia orang nak tengok kita bersatu."

"Habis tu, muka I ni macam mana, pulak? You sampai hati nak tolak?" Tengku Syed Adam mengusik. Sekadar menahan gelora di dalam jiwa. Sebenarnya dia takut dengan jawapan yang bakal diberi oleh Dahlia Arissa sebentar nanti. Takut gadis itu akan menolak.

"Muka you? Kalau muka you memang sampai sangatlah jawabnya. Jangankan sampai dekat hati, sampai ke jantung dengan paru-paru sekali kena." Dahlia Arissa menjawab sambil tersenyum. Itulah senyuman pertamanya untuk Tengku Syed Adam sejak dari makan tengah hari tadi sehinggalah mereka ke situ.

"Tapi, kira okey lagilah tu. Sebab tak sampai lagi ke buah pinggang, usus, pundi..."

"Dah, dah... Jauh sangat dah you pergi. Baik pusing balik ke pangkal jalan sekarang." Tegur Dahlia Arissa serius. Tengku Syed Adam tergelak besar. Suka dengan Dahlia Arissa yang mudah sangat melalut apabila sudah bercakap.

"Okey, okey... So, apa keputusan you?" Tanya Tengku Syed Adam. Asal sahaja berkaitan dengan soalan ini, pasti dia akan menggelabah. Debaran di dada semakin menjadi-jadi apabila Dahlia Arissa masih mendiamkan diri.

"I takut you menyesal nanti, sebab I tak cintakan you."

"It's okay, biar I sorang je yang cintakan you. Itu dah memadai."

Eh dia ni, ingat ni main kahwin-kahwin masa kecik dulu ke? Perkara ni berkaitan dengan masa depan, takkan senang-senang dia cakap macam tu? Ngomel Dahlia Arissa di dalam hati.

"You ingat cukup ke macam tu?"

"Kalau bawak kat kedai untuk beli barang memang tak cukup, tapi kalau untuk kebahagiaan kita, Insya-Allah cukup. Kita kena lalui semua tu dulu Arissa, kalau tak macam mana nak taukan? Lagi satu, I akan pastikan you akan jatuh cinta pada I semula." Yakin sungguh kata-kata Tengku Syed Adam.

Dahlia Arissa mencebik. Lelaki, kata-kata nak manis je macam gula, kan? Nanti terlebih manis aku pulak yang kena kencing manis nanti. Hampeh!

"You ingat perkahwinan ni macam test drive ke? Kita test dulu kereta tu, lepas tu kalau tak berkenan kita tak jadi nak ambik. Cari pulak kereta lain... Macam tu?"

"Lebih kurang macam tu, lah."

"What?"

Tengku Syed Adam sudahpun tergelak besar apabila Dahlia Arissa sudah menarik muka empat belasnya. Makin tidak sabar rasanya untuk dia memperisterikan gadis berkulit putih itu.

C | BAD LIAR [✔] + COMPLETEDWhere stories live. Discover now